Nekromanti Professor MAR Barker avliden

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
M.A.R. Barker död


Minneapolis, Minnesota, March 16, 2012: Professor Muhammad Abd-al-Rahman (MAR) Barker, known to his friends as “Phil,” died peacefully in home hospice on March 16, 2012 with his wife Ambereen Barker at his side.

Nu är det inte så många kvar
:gremfrown:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
En dyster dag. Professor Barker var den som, på sin tid, tog ut svängarna längre än något spelmaterial hittills hade gjort det. Hans bisarra kreativitet har berikat hobbyn mer än många inser.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: M.A.R. Barker död

Fan va tråkigt.
Dags att spela lite Tekumel för att hylla giganten, det var för länge sedan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Vi såg nyheten igår kväll och skålade för honom på forumspubs-mötet.

Under viss förvirring dock, eftersom endast ett par av oss visste vem det var.

/M
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: M.A.R. Barker död

Requiescat in pacem.

Empire of the Petal Throne var det först rollspelet som jag såg, det var någon gång under våren 1977 på ett GKF-möte på Studentkåren i Gbg. Konceptet var så nytt att jag inte riktigt begrep det när jag bläddrade i det exotiska spelmaterialet. Något år senare spelade jag det. En synnerligen exotisk värld, inte helt lättsmält för en tonårig Tolkien-entusiast.

Barker var en skicklig världsbyggare, en pionjär på just detta i rollspelskosmos.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: M.A.R. Barker död

Nu blev han ju rätt gammal och hade varit sjuk en längre tid, men det är ändå en förlust och naturligtvis mycket ledsamt för hans familj och vänner. Men det känns bra att Tékumel Foundation finns och att de förvaltar hans arv och kommer att publicera en massa nygammalt material som tidigare inte varit tillgängligt (Jakalla underworld, utkast till en sjätte roman och en tidig roman från 50-talet, mm). Tékumel kommer nog aldrig bli ett massfenomen, men en så unik och detaljerad värld förtjänar att leva vidare.
 
Top