D&D Professor Dungeonmaster / Dungeoncraft / Deathbringer recenserar WotCs VTT!

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl

Och … den är bra! Snabb, SL kan bryta mot regler, och bygga dungar. Måste också göra alla haters besvikna; inga mikrotransaktioner.

Har en del intressanta spaningar på slutet.

(Den är dessutom rolig). (Recensionen alltså). (Och fin).

Och när han räknar upp ”andra bra rollspel man kan spela” på slutet, så är 4 av 6 (om jag räknade rätt) av Fria Ligan …
 
Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
159
Måste också göra alla haters besvikna; inga mikrotransaktioner.
Det säger han inte.

På frågan om spelarna kommer kunna köpa föremål i spelet via microtransaktioner så är svaret nej, VTTn kommer inte vara pay-to-win där spelarna kan köpa exempelvis kraftfulla föremål, utan det kommer vara den som är DM som bestämmer vad som är tillåtet och finns tillgängligt under sessionen. I övrigt så säger han att de inte pratade om hur VTTn kommer moniteseras.

Hur exempelvis terrängpaket eller moduler kommer säljas på plattformen (eller andra saker så som tillgång till subklasser, kosmetiska saker till modellerna mm) framgår alltså inte.

Vi vet vad Wizards har sagt tidigare och vad deras vinstökningsmål är, samt hur de talat om D&D i den kontexten.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
I övrigt så säger han att de inte pratade om hur VTTn kommer moniteseras.

Hur exempelvis terrängpaket eller moduler kommer säljas på plattformen (eller andra saker så som tillgång till subklasser, kosmetiska saker till modellerna mm) framgår alltså inte,
Ja, det är korrekt, jag hade lite för bråttom.

Sen är det en självklarhet, vilken jag inte orkar lyfta varenda gång jag skriver om sånt här, att det som WotC säger idag, inte behöver gälla imorgon. På något sätt ska ju pengarna in, och strategin kan ändra nästa styrelsemöte. Skyll inte på mig, jag röstar för ett annat samhälle.
 
Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Som användare av VTT som främsta sätt att spelleda rollspel har jag inte sett svaret på det som avgör om det är intressant eller inte. Och det är möjligheten att själv bestämma över hur det ska se ut.
Det är ju bra att det verkar finnas någon dungeon maker så man kan skapa olika miljöer med byggklossar. Men det är där jag är skeptisk till deras VTT. Jag föredrar kunna bestämma själv min stil på vad spelarna ser. Inte att miljön ska vara samma hela tiden för varje kampanj man spelar. Oftast antalet assetts som avgör om ett ritprogram är bra eller inte för mig. Inte de coola effekterna de kan ha med ett begränsat antal.
Sen att det tar säkert 10x tiden att bygga något i 3D än 2D om man inte är van.
Går det ens visa en vanlig bild i deras VTT? Eller är man fast med att det ska vara en scen byggd inne i VTTn? Visa ett porträtt av en NPC? Visa en bild på magiska föremålet?

Jag körde lite med ljus, ljud, magi och vapeneffekter i Foundry men tröttnade snart. Det såg coolt ut men tillförde inte så mycket till rollspelandet. Tillförde mer till spela brädspelet dungeon. Dvs det blev mer att man ville flytta gubbar hit och dit för se vad som hände. Ser snyggt ut men ger väldigt lite för rollspelet.
 
Top