DoD Professor Dungeon Master nämner Dragonbane

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En av de stora D&D-kanalerna, Dungeon Craft "Professor Dungeon Master" nämner och visar Dragonbane i första 30 sekunderna av sin senaste video.

Det var allt! Jag tyckte bara det var roligt att Drakar och Demoner får uppmärkasamhet.

 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Intressant snack. Och kul att han nämner Dragonbane som ett exempel på ett bra alternativ till D&D. Och förövrigt så läste jag i ett svar på en kommentar att han kommer att göra en recension av Dragonbane i en kommande video. Det ser jag fram emot.

Men jag ställer mig lite frågande inför detta med att D&D skulle slå ut mindre spel på marknaden, som exemplet från Spanien. Alltså inte huruvida det skulle förekomma, för det tror jag nog att det gör, det har tidigare hävdats från flera andra håll. Utan snarare hur det skulle gå till.

För att det ska ske så tänker jag att det måste finnas någon morot som får köparna att byta spel. Vad skulle det vara? Att D&D är mer känt? Det skulle möjligen fungera på nybörjare som vill testa på rollspel och bara känner D&D men det skulle inte förklara varför sådana som redan spelar byter från mindre spel till marknadsgiganten. Pris skulle kunna spela in. Men det gäller knappast i det här fallet då D&Ds Core-böcker klockar in på minst en femhundring styck, något som lågt räknat är dubbelt så dyrt som många andra spel. Eller är det en självuppfyllande profetia? Att D&D säljer mest för att handlarna bara tar in D&D för att det säljer mest? För att det är väl inte så illa att butiker känner sig pressade av WotC att premiera deras produkter?

Så vad beror det på?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
För att det ska ske så tänker jag att det måste finnas någon morot som får köparna att byta spel. Vad skulle det vara? Att D&D är mer känt? Det skulle möjligen fungera på nybörjare som vill testa på rollspel och bara känner D&D men det skulle inte förklara varför sådana som redan spelar byter från mindre spel till marknadsgiganten.
Eftersom väldigt många vuxna rollspelare gärna skulle spela men inte har en grupp just nu, så hoppar man in när vänner/kollegor pratar om att de vill spela D&D pga den mediala uppmärksamheten spelet har idag?

D&Ds förmåga att slå ut andra produkter handlar väl också om att många rollspelare gärna köper produkter till spelet de spelar (oaktat om det sen används). Därför blir det ekonomiskt bättre för en butik att upplåta hyllplats till D&Ds produkter än något mindre spel. Detsamma gäller för produktion av tredjepartsinnehåll - videon innehåller ju reklam för en dnd-produkt direkt efter uttalandet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
Men jag ställer mig lite frågande inför detta med att D&D skulle slå ut mindre spel på marknaden, som exemplet från Spanien. Alltså inte huruvida det skulle förekomma, för det tror jag nog att det gör, det har tidigare hävdats från flera andra håll. Utan snarare hur det skulle gå till.
En annan grej är att D&D är en specifik spelstil så det sorterar bort andra som inte tycker om den typen av spelstil (eller bara ta sig igenom 300 sidor för att ens få spela). Så att ha D&D synonymt med rollspel är förstörande för nytillväxten med andra typer av spelare.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Men jag ställer mig lite frågande inför detta med att D&D skulle slå ut mindre spel på marknaden, som exemplet från Spanien. Alltså inte huruvida det skulle förekomma, för det tror jag nog att det gör, det har tidigare hävdats från flera andra håll. Utan snarare hur det skulle gå till.
För att bygga på @Rickard s kloka resonemang:
  • 5E är ett väldigt specifik typ av rollspel (crunchig och brädspelig shounen-fantasy). Om rollspel = 5E och någon väl provat på 5E och känt att det inte är deras grej, då kan de lätt konstatera att rollspel helt enkelt inte är deras grej över huvud taget.
  • 5E kräver en grundinvestering på över 1000 kr och det har över 1000 sidor opedagogisk wall-of-text att försöka greppa. Även om man har koll på att det finns andra rollspel kan man efter 5E lätt känna att man varken har råd, tid, eller ork att försöka greppa ett annat rollspel – för att man felaktigt tror att andra spel kommer att vara lika dyra och svåra att förstå.
  • När 5E blåses upp som "det riktiga" rollspelet minskar folks intresse för att spela någon form av billiga kopior.
  • Om man vill locka folk har man störst chans att hitta spelare om man kör 5E, så även om man skulle vilja visa upp något annat spel blir det säkrast att bara hålla sig till 5E.
Så därför är det alltid kul när rollspelsprofiler lyfter fram andra rollspel!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
För att det ska ske så tänker jag att det måste finnas någon morot som får köparna att byta spel. Vad skulle det vara? Att D&D är mer känt? Det skulle möjligen fungera på nybörjare som vill testa på rollspel och bara känner D&D men det skulle inte förklara varför sådana som redan spelar byter från mindre spel till marknadsgiganten. Pris skulle kunna spela in. Men det gäller knappast i det här fallet då D&Ds Core-böcker klockar in på minst en femhundring styck, något som lågt räknat är dubbelt så dyrt som många andra spel. Eller är det en självuppfyllande profetia? Att D&D säljer mest för att handlarna bara tar in D&D för att det säljer mest? För att det är väl inte så illa att butiker känner sig pressade av WotC att premiera deras produkter?

Så vad beror det på?
D&Ds möjligheter att slå ut andra spel beror på många faktorer, och då det görs väldigt lite regelrätt marknadsanalys av rollspelsbranschen så är det också svårt att observera några definitiva trender eller dra slutsatser baserade på data. Det blir snabbt väldigt anekdotiskt och upplevelsebaserat, vilket ju inte nödvändigtvis behöver stämma överens med nån sorts "objektiv" verklighet.

Men, i mångt och mycket kan man ju säga såhär om hur D&Ds monopolliknande position negativt kan påverka resten av branschen och slå ut framförallt mindre aktörer:

Ingen grupp människor, så som en grupp kunder, är någonsin statisk. Om ett spel säljer 5000 exemplar, så betyder det inte att det spelet har 5000 aktiva användare eller kunder, utan den gruppen är alltid i förändring. Om någon påbörjar en aktivitet så kommer den personen vid något tillfälle sluta med aktiviteten, varje gång en utgivare släpper nytt material kommer det för delar av kundgruppen vara sista gången de köper produkter från utgivaren. Varje aktiv rollspelsgrupp har ett bäst-före datum, alla just nu aktiva rollspelsgrupper (oavsett vilket spel de spelar) kommer någon gång i framtiden att bli inaktiva. Alltså, för att upprätthålla sin verksamhet och behålla sin position på marknaden (oavsett hur liten den är), måste varje utgivare av rollspel hela tiden nå ut till en ny publik. Nya personer måste hela tiden komma in för att ersätta de som försvinner, och om takten av nyrekrytering är lägre än bortfallet så betyder det att utrymmet för verksamheten krymper, tills det att verksamheten ej längre går att upprätthålla.

Rollspeltsutgivare är särskilt känsliga för detta, dels för att marknaden är liten som den är, men också pga att rollspelsprodukter till sin natur levererar oerhört mycket användningsvärde och har lång livslängd i relation till vad de kostar att producera och köpa. Helt enkelt, ett spel kan ha en dedikerad fanbase av spelare som får ut stor del aktiv användning av det skapade materialet, men med en verksamhet som fortfarande är helt ohållbar för utgivaren för att denne helt enkelt får in för lite nya kunder.

Det som motverkar denna nedåtgående trend är det symbiotiska förhållandet mellan olika aktörer på rollspelsmarknaden, nämligen att ett begränsat antal personer exponeras för och spelar en bred flora av spel. Mötesplatser och konvent arrangeras där en bredd av spel spelas och pratas om, det finns ett stort utbud av spel på digitala plattformar, det finns forum likt detta där alla olika typer av spel diskuteras etc, och sammanhanget folk deltar i är spelformen och hobbyn i sig, inte ett specifikt spel, företag eller IP. Alla producenter av rollspel delar det gemensamma intresset i att locka in folk i det sammanhanget, konventsarrangörer vill locka besökare, spelare och spelledare vill ha grupper att spela med, butikerna vill ha kunder, poddar vill ha lyssnare och människor vill känna gemenskap med likasinnade. Stor som liten så vinner alla på att rollspelshobbyn, kulturen och branschen växer. För om den inte aktivt växer, eller i vart fall aktivt och hela tiden lockar till sig en ny publik, så krymper den.

Alla vinner på det, förutom då Wizards of the Coast (i vart fall enligt dem själva). Deras mål är inte på något sätt att stärka rollspelskulturen, utan att nå sina vinstmål som de lovat sina aktieägare för att öka värdet på bolaget, och de har gjort analysen att det bästa sättet att göra detta är att isolera Dungeons & Dragons i ett slutet ekosystem och avskilja det så mycket som möjligt från resten av rollspelshobbyn. De har de ekonomiska musklerna att kunna bygga all infrastruktur och all marknadsföring de behöver för att locka till sig en egen publik, och se till att så lite av denna publik som möjligt får kontakt med eller spiller över på resten av rollspelskulturen. De behöver inte få någon att "byta spel" till D&D, det räcker med att majoriteten av de som lockas till hobbyn via D&D (vilket är därifrån en enormt stor del av den nya publiken till hela kulturen kommer ifrån) aldrig exponeras för den vidare rollspelskulturen utanför Wizards inhägnade trädgård.

Många delar av deras strategi går ut just på att isolera D&D så mycket som möjligt från den övriga rollspelskulturen och samtidigt överrösta den med enorma marknadsföringskampanjer. Att minska bokförsäljningen för att deras böcker inte skall stå på samma hyllor som sina konkurrenters är en del av det, om man inte lockar spelarna till bokaffärer kommer de heller inte se andra spel, att ha prenumerationstjänster dom D&D Beyond är en del av det, att skapa en egen VTT där inga andra spelsystem är närvarande är en del av det, att ha egna konvent och arrangemang är och kommer bli en del av det, och att försöka strypa möjligheterna för tredjepartsutgivare att ta fram material till D&D är en del av det.

Wizard är inte ute efter att krossa rollspelshobbyn, de bryr sig nog inte om rollspelshobbyn överhuvudtaget egentligen. Men den långsiktiga effekten av vad de vill göra för att öka sina egna vinster kommer, om de lyckas, potentiellt ha förödande effekter på rollspelskulturens framtid, och sättet det sker på är inte att locka över de idag aktiva människorna som inte främst spelar D&D till att börja spela D&D, utan genom att strypa tillförseln av nytt blod in i rollspelskulturen genom att isolera sig själva från den, och göra steget från D&D till något annat spel så långt och besvärligt som möjligt. Effekten det skulle ha är alltså en långsam och utdragen kvävning som många inte ens skulle märka av förens det är försent.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Det finns en viss ironi i att vända sig mot Dungeons & Dragons men samtidigt kalla sig Dungeon Master.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Shounen betyder bokstavligen "pojke" på japanska, men är också en genre av anime/manga som typiskt går ut på att en grupp ungdomar är ute på någon form av äventyr där de måste träna och utvecklas för att övervinna kontinuerligt starkare motståndare. One Piece som har mycket buzz från netflix just nu är ett typexempel från genren.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det finns en viss ironi i att vända sig mot Dungeons & Dragons men samtidigt kalla sig Dungeon Master.
Han kallades sig nog Dungeon Master först...

Jag ber om ursäkt ifall det blev en D&D-tråd med oklar frågeställning i DoD-forumet.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
För att bygga på @Rickard s kloka resonemang:
  • 5E är ett väldigt specifik typ av rollspel [...] shounen-fantasy
Aha.. Såklart. Har inte klickat för mig att det är shounen-fantasy men det är ju precis vad det är (även om det inte är det uttryckliga eller ens avsiktliga målet från skaparna). Många pusselbitar faller på plats, inklusive varför det verkar ha blivit så mangafierat av många spelare.
Har mycket lättare att förstå vad många tycker är grejen med 5E när jag har det perspektivet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
Aha.. Såklart. Har inte klickat för mig att det är shounen-fantasy men det är ju precis vad det är (även om det inte är det uttryckliga eller ens avsiktliga målet från skaparna). Många pusselbitar faller på plats, inklusive varför det verkar ha blivit så mangafierat av många spelare.
Har mycket lättare att förstå vad många tycker är grejen med 5E när jag har det perspektivet.
För någon som inte vet vad det är (och Wikipedia-sidan sade inte mycket), skulle du kunna förklara vad det innebär?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
För någon som inte vet vad det är (och Wikipedia-sidan sade inte mycket), skulle du kunna förklara vad det innebär?
Jag tänker på olika typer av anime där man följer ett gäng med olika krafter, de blir starkare och starkare hela tiden, får mer och mer krafter och klarar av svårare och svårare motstånd. Alla karaktärer har sin grej och skiljer sig väldigt mycket från varandra på olika sätt. Oftast finns det andra saker som jag associerar till det också. En särskild sorts humor, lite absurdism, over-the-top-känslor.. Tänk typ one piece, dragon ball, sånt.
Jag har personligen mycket svårt för det vilket förklarar varför jag inte gillar 5E i praktiken. Har inte riktigt förstått varför jag inte gör det förrän nu. Finns ju massa saker man kan säga om 5E men just det där satte fingret på något för mig.
Har absolut inget emot att man tycker om det ska sägas. Bara intressant att hitta åt vad man gillar och inte och varför.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
För någon som inte vet vad det är (och Wikipedia-sidan sade inte mycket), skulle du kunna förklara vad det innebär?
Några drag tagna ur min erfarenhets luft:
-Fokuset ligger i regel på en grupp färgstarka karaktärer. Färgstyrkan gäller båda personlighetsdrag och design. Dessa reser ofta runt på äventyr tillsammans, tampas med skurkar och handskas då och då med internt drama.

-Skurkarna dyker upp i omgångar eller arcs. Under ett antal avsnitt/kapitel/spelomgångar är det en skurk med hantlangare som ligger i fokus. När denne avverkas går man vidare till nästa.

-Mycket gladvåld. Även detta sprakande av färgexplosioner från magi och superkrafter. Då och då någon känslostorm.

-Komiska inslag är ständigt närvarande. Dessa är inte sällan rent trams för att lätta upp stämningen.

-Upptrappning av krafter: Allteftersom en serie fortgår blir karaktärerna starkare och starkare och detsamma gäller skurkarna. En sämre konsekvens av detta är att bifigurer och mindre centrala delar av äventyrsgruppen hamnar i skymundan då de inte hänger med i upptrappningen.

-Dom tar aldrig slut. Dom mer populära serierna har fortgått i evigheters evighet och man har inte sällan virrat bort sig både vad gäller handlingstrådar, karaktärer och tematik. One Piece började 1997 och fortsätter ännu. Naruto gick från 1999 till 2014, och så vidare.

Exempel: Digimon, One Piece, Naruto, Fairy Tail, Full Metal Alchemist (FMA undviker en del av de ovan beskrivna tendenserna och är delvis därför en av de bättre serierna).

Liknelsen hade inte slagit mig förut, men i likhet med @bortom12e tycker jag att den är klockren nu när jag hört den. Det är bara att jämföra med valfri Critical Role-kampanj så framträder troperna i strålande strålglans.

(Rent visuellt finns det nog mycket shounen-DNA i DnD 5e-fansskarans verk.. Manga och anime är en källa som nätkonstnärer druckit djup av. Särskilt såna som hänger eller hängde på DeviantArt och Tumblr. I CR:s digitala fanklubbar verkar bildskaparna komma från den specifika traditionen. Det lyser igenom.
 
Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
Håller med om allt du skriver, och 5E är ju ett superbra spel om man vill spela just detta.
Fast, är det verkligen det?

Långsamma taktiska strider, fokus på grottkrälande, förmågor och magiska krafter som är kraftigt begränsade i hur mycket det kan användas osv. Skulle man faktiskt sätta sig och designa ett spel som emulerar Shounen-fantasy så skulle man nog inte bygga det som DnD 5e rent mekaniskt, även om det avsedda temat på många sätt är liknande.

Edit: Nu kom jag på mig själv med att detta ju är Drakar och Demoner forumet, så ber om ursäkt för OT.
 
Top