Professionella spelledare

Jag tycker vi saknar ett begrepp/definition i diskussionen: om man nu kan vara en professionell spelledare - är då spelledare att betrakta som ett yrke eller en profession?

Borde ge oss en tre-fyra sidor till i tråden.
Det är absolut inte en profession om vi talar i termer av professionaliseringsteori eller sociologisk professionsforskning.

Att en spelledare är bra behöver inte betyda samma sak för alla spelare heller. Många gillar olika saker.
Så vad för mig är en bra spelledare betyder inte samma som att andra skulle vilja ha den personen som spelledare. Eller tvärtom.

Liksom alla gillar inte att dricka Norrlands Guld även om det är en professionellt framställd öl. Kompisens hembryggda IPA kanske är mycket godare....

Något jag skulle vilja se mera av är lite inspelade klipp där spelledaren ger exempel på hur hens spel går till.

Sett till diskussionen hittills är svaret på det "nej, vi kan inte vara överens om det". :D

Eftersom det inte finns någon definition vi kan enas om vad en "bra" spelledare är :)

Jag, exempelvis, tycker generellt mycket mer om att spela med spelledare som jag känner väl, eftersom det alltid i början med ett nytt umgänge finns lite "sociala knutar" som behöver lösas upp. Basic saker som att man behöver lära känna varandra och hitta det gemensamma, förstå hur folk fungerar, tänker, känner etc. För mig blir spelet bättre, flyter på enklare och blir mer avslappnat då. Då har jag roligare, spelet blev alltså bättre.

En välbekant SL kommer därför nära nog alltid vara en bättre SL än en helt ny för mig. Att jag känner personen och känner mig bekväm med den är därför alltså en inneboende kvalité hos en SL som ingen färdighetsträning i världen kan kompensera för. Eftersom jag trivs bättre i sällskap med vänner än med främlingar.

Det är ett exempel på en egenskap som kan innebära att en person är en "bra SL". Det går därför inte att liksom mäta eller väga i någon större utsträckning.

Därför blir också frågeställningen i många situationer tämligen meningslös, vad betyder det ens att vara en "bra SL"?

Eftersom det inte finns någon definition vi kan enas om vad en "bra" spelledare är :)

Jag, exempelvis, tycker generellt mycket mer om att spela med spelledare som jag känner väl, eftersom det alltid i början med ett nytt umgänge finns lite "sociala knutar" som behöver lösas upp. Basic saker som att man behöver lära känna varandra och hitta det gemensamma, förstå hur folk fungerar, tänker, känner etc. För mig blir spelet bättre, flyter på enklare och blir mer avslappnat då. Då har jag roligare, spelet blev alltså bättre.

En välbekant SL kommer därför nära nog alltid vara en bättre SL än en helt ny för mig. Att jag känner personen och känner mig bekväm med den är därför alltså en inneboende kvalité hos en SL som ingen färdighetsträning i världen kan kompensera för. Eftersom jag trivs bättre i sällskap med vänner än med främlingar.

Det är ett exempel på en egenskap som kan innebära att en person är en "bra SL". Det går därför inte att liksom mäta eller väga i någon större utsträckning.

Därför blir också frågeställningen i många situationer tämligen meningslös, vad betyder det ens att vara en "bra SL"?

Du kan inte räkna att du känner något som en kvalité som gör dem till en bättre spelledare. Det är jäv! Jäv är det!

Det är jäv! Jäv är det!

Jag gör vad jag vill och tänker inte ändra mig utan ett formellt utlåtande från Rollspelsverket!

Fram till att standard "SS-EN ISO 19740101-3: Kvalitetssystem för validering av spelledandeskapets praktiska utförande" (inkl bilagor) blivit färdig och accepterad i samtliga instanser, så tänker jag göra precis så som faller mig in!

Jag tycker vi saknar ett begrepp/definition i diskussionen: om man nu kan vara en professionell spelledare - är då spelledare att betrakta som ett yrke eller en profession?

Borde ge oss en tre-fyra sidor till i tråden.
Om man kan försörja sig som spelledare eller göra det som ett betydande extraknäck som del i sin försörjning borde man rimligtvis kunna tituleras som professionell spelledare tycker jag. Så då borde man mycket väl kunna kalla det för ett yrke. Man är ju då en sorts professionell underhållare.

Back