Nekromanti Profesjonelt rollespill

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Troberg ba meg om å utdype et punkt om profesjonell spilledelse i en annen tråd. Åpner denne tråden for å lette diskusjonen om dette.

Jeg spiller rollespill med barn (9-16 år), på ettermiddagene og kveldene i uken. Foreldrene betaler (1200 Nok for 10 spillinger pr. barn), og de gir meg mye skryt for opplegget ("opplegget" er vanlig rollespill, med et tradisjonelt fantasy spill: Fabula). Barna liker det også, samtidig som mange av dem har stor nytte av den skriftlige og muntlige språk-stimuleringen. Og de får selvsagt trent opp fantasimusklene sine (de musklene som gjør at hjernen går rundt).

Oppstart
Jeg har gjort dette siden 1996. Jeg startet opp på en fritidsordning for elevene på en skole der jeg arbeidet. Senere sendte jeg ut innbydelse til andre fritidsordninger i Oslo (jeg bor her), og startet opp flere steder. Det kostet selvsagt litt å gjøre dette, og jeg fikk ikke veldig mye respons, men nok til at det fyllte min tilgjengelige tid. De siste årene har jeg spilt på ett eneste sted, der en foreldregruppe har organisert det hele for meg, så jeg har stort bare møtt opp til spillinger, og fått betalt.

Grunnen til at jeg lyktes med å få igang dette, er at jeg skrev et godt flyveblad. I flyvebladet fremhevet jeg rollespillets mange positive sider for barn (de er faktisk mange, og svært positive), og jeg var nøye med å presentere meg selv. Jeg skrev ingenting om overdrevne rykter eller redsel for at rollespill leder til satanisme eller slikt (stort sett avfeier jeg slike innspill når de kommer, ved å si at de ligger så langt fra virkeligheten at det er uinteressant å diskutere dem).

Inspirasjon
Grunnen til at jeg har fortsatt så lenge, er at det er veldig inspirerende! Barn er morsomme å spille med, ikke bare fordi de reagerer så sterkt på gamle rollespill-klisjeer, men fordi de reagerer sterkt uansett. De følger med, og de engasjerer seg, og de diskuterer, de agerer og de reagerer direkte på det som skjer. Også gjør jeg det fordi det er med på å utvikle Rollespillet Fabula videre. Jeg må hele tiden fornye meg, finne på nye ting, nye miljøer å utforske, nye scenarier som kan fylle de mange spillingene, og det er bra for mitt prosjekt med Fabula.

Scenarier
Jeg spiller 2-2,5 timer hver gang, én gang hver uke for hver gruppe (4-6 grupper), og kjører normalt kampanjer på 10-30 spillinger. Scenariene er enten svært korte og effektive, for å passe inn i én spilling, eller så er de av mer normal type, og kjøres over flere spillinger.

Det er liten forskjell på de scenarier jeg kjører for barn og de jeg kjører for voksne. Det finnes noen "voksne" konflikter (forretningsliv, politikk, samliv), som jeg ikke bruker som basis for kampanjene med barna, men som vi likevel kan spille ut i enkelt-scener og scenarier. Utover dette er innholdet det samme.

Rollespillet preges selvsagt av barnas ideer om hva som er rett og riktig å gjøre i forskjellige situasjoner, men også der er spillet veldig likt det jeg gjør med voksne spillere. Jeg "mater" (se forklaring nedenfor) gjerne spillerne mine med opsjoner, mulige løsninger på moralske dilemmaer, og slike opsjoner er barn like flinke til å bruke som voksne.

Konklusjon
Alt i alt er dette en fortreffelig jobb for meg. Det gir en bi-inntekt som kommer godt med. Det ligger nær nok det jeg egentlig gjør (skriver bøker og lager rollespill), til at jeg ønsker å fortsette med det. Møtet med barna og deres livlige personligheter, inspirerer meg mye!

Jeg anbefaler det virkelig for den som er voksen nok til å sette pris på dette, og gjøre seg nytte av det. For den som trenger litt inspirasjon til fortsatt arbeid med rollespill, er det svært nyttig. For en student som trenger en bi-inntekt, go som liker barn, er det en veldig fin ting å gjøre.

* - Å mate -
Å "mate" vil si at spillederen kommer med innspill når spillerne diskuterer hva de skal gjøre. Et typisk innspill er å peke på muligheter spillerne har oversett, men som rollene deres burde se. Et annet innspill er å komme med spørsmål om rollens forhold til en valgt løsning, for å problematisere valget for rollen. Et helt annet innspill er å informere om konkrete forhold i fantasiverden; geografi, historie, folkeskikk, konflikter, forhold som kan påvirke rollenes valg i denne situasjonen. Alle disse innspillene, og måten spillederen serverer dem på, er en del av matingen. Jeg kaller det "mating" fordi det "feeds the conflict".
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Intressant. Har föräldrarna hört av sig och tagit reda på hur det går till när du spelleder, eller kanske rentav suttit med under ett spelmöte? Fick du kämpa mycket för att övertyga föräldrarna till barnen om rollspelets fördelar? Var de kritiska till något moment?

Grunnen til at jeg lyktes med å få igang dette, er at jeg skrev et godt flyveblad. I flyvebladet fremhevet jeg rollespillets mange positive sider for barn (de er faktisk mange, og svært positive), og jeg var nøye med å presentere meg selv.

Starkt jobbat, Tomas! Jag känner inte till någon liknande verksamhet i Sverige, d v s rollspel som utvecklingsverksamhet för barn, som någon är beredd att bekosta. Du måste uttryckt dig väldigt bra på ditt flygblad.

Vad har allmänheten för åsikter om rollspel i Norge? Jag funderar på om det överhuvudtaget skulle vara möjligt att genomföra någon liknande verksamhet i Sverige, rollspel som begrepp har nog ett ganska dåligt rykte här (bortsett från yrkesspecifika sk. "rollspel").
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Rollespillets rykte i det offentlige er omtrent det samme i Norge som i Sverige, men litt dårligere. Jeg har sluttet å tenke på det. Det er ofte forskjell på medias verden og virkeligheten :gremsmirk:

Poenget er å ikke la seg bry med ryktet, men heller kkonsentrere seg om virkeligheten. I virkeligheten er rollespill er svært positiv aktivitet. Når man har tenkt grundig gjennom alle de positive sidene, er det lett å presentere dem.

Og så har det selvsagt noe å si hvem du er. "Man skal ikke skyte budbringeren", sies det ofte, men den som har noe å si, skal være nøye med å velge budbringer også.

Foreldre
Joda, det har hendt at foreldre har spurt om hvordan dette foregår. Det har tilogmed hendt at foreldre har bedt om å få være tilskuere (en eller to ganger i løpet av åtte år). Jeg har også kjørt demospill på foreldresamlinger. Ingen foreldre jeg kan huske har kommet med kritiske kommentarer om rollespill, eller stilt seg åpent tvilende til de positive sidene ved spillet, slik jeg beskriver dem.

Når barna er fornøyde gjør stort sett ikke foreldre annet enn å skryte av deg :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag upplever mitt eget rollspelande som mycket intimt och personligt. Jag är inte säker på att jag egentligen hade velat dela det med någon annan utan vidare. Minns fortfarande den känsla jag fick när jag första och enda gången var med på något amatörteateri som några studenter ordnade en gång i veckan. Det kändes konstigt och onaturligt att blotta sig och föreställa sig inför en massa vilt främmande människor. Men så har jag å andra sidan aldrig varit klassens clown heller.

Men nog med det och över till dig igen. Som blivande lärare och nuvarande rollspelare så tycker jag att det är intressant att höra om människor som prövar på nya grepp och vidgar rollspelandet. Vilken typ av scenarion och äventyr är det som du spelleder? Hur är grupperna uppdelade? Hur ser könsfördelningen ut? Har det hänt att något av barnen själva velat spelleda? Du hade inte varit intresserad av att säg vara föredragshållare på något svenskt konvent typ Gothcon/Lincon?
Rollspelande borde absolut ha plats ibland övriga pedagogiska redskap inom skola, arbetsliv och alla andra upptänkliga sammanhang.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Jag upplever mitt eget rollspelande som mycket intimt och personligt. Jag är inte säker på att jag egentligen hade velat dela det med någon annan utan vidare. Minns fortfarande den känsla jag fick när jag första och enda gången var med på något amatörteateri som några studenter ordnade en gång i veckan. Det kändes konstigt och onaturligt att blotta sig och föreställa sig inför en massa vilt främmande människor. Men så har jag å andra sidan aldrig varit klassens clown heller.
Hur förklarar du då din avatar???
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Hur förklarar du då din avatar??? "

Med att den inte föreställer mig? :gremsmile:
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Jeg opplever at rollespill er en egen verden der "fremmede" blir kjent med hverandre på en positiv måte. Samtidig opplever jeg veldig sterkt at ikke alle passer til å skape gode rollespill, og slett ikke sammen med meg. Noen har en spillstil, eller en personlig væremåte, som passer dårlig med meg. Da blir rollespillet dårligere.

Rollespillet blir best når man klarer å skape trygghet i gruppen, slik at deltagerne tør å bruke seg selv i spillet. Å styre en ny gruppe inn i en slik stemning er ikke alltid lett. Det er alltid en utfordring.

Jeg opplever stadig at jeg mislykkes med det, og at gruppene mine dermed blir sittende å spille rollespill som ikke er så bra. Jeg liker ikke å mislykkes slik, men mange års erfaring med spilledelse har lært meg at jeg ikke kan lykkes 100% med alle grupper. De fleste av spillerne i disse "mislykkede" gruppene er likevel veldig godt fornøyd med spillingene, og kommer tilbake år etter år ("de fleste" betyr omtrent 80%).

Så jeg er følsom for spillernes deltagelse, og gruppens sammensetning. Samtidig er jeg såpass pragmatisk at jeg kan akseptere at noen ikke når himmelen. Så lenge de selv er lykkelige, er jeg fornøyd.

Til dine spørsmål:

- Vilken typ av scenarion och äventyr är det som du spelleder?
Tradisjonelle scenarier. Fabula er fantasy, med krigere og jegere og hekser, og monstere som drager og troll og slikt. Det er et bra spill, men altså helt tradisjonelt i tematikk.

- Hur är grupperna uppdelade?
Eh... er ikke sikker på hva du mener. Jeg har grupper fra 4-7 spillere. Vanligst er 6-7 spillere. Barna går vanligvis på samme klassetrinn, men det hender jeg har to klassetrinn i samme gruppe.

- Hur ser könsfördelningen ut?
Det varierer, men akkurat nå er det flest jenter.

- Har det hänt att något av barnen själva velat spelleda?
Ja, og jeg har arrangert mange spillederkurs for barn.

- Du hade inte varit intresserad av att säg vara föredragshållare på något svenskt konvent typ Gothcon/Lincon?
Joda! Jeg var fast gjest på Gothcon før i tiden, men de siste årene har jeg ikke hatt noen god unnskyldning for å forlate familien i påskeuken. Om noen betalte meg for å dra til Gøteborg og holde foredrag, vet jeg at kona ville like det (hun liker at jeg tjener penger).

Jeg har levd av å holde foredrag og kurser siden 1999, blant annet om rollespill, så jeg kan selvsagt fortelle om mine erfaringer på en svensk spillkongress. Og om det betyr at jeg møter noen av spillskaperne fra dette forumet, og får spille masse, da blir jeg kjempefornøyd :gremlaugh:
 
Top