Nekromanti Produktplacering i N2?

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Har någon på NeoGames uttryckligen formulerat tanken att man skulle utnyttja konsumenterna så mycket som möjligt när man släppte N2, eller blev det bara så? Hela boken kryllar ju av referenser til NeoTech Offensiv. Färdigheterna Manövrera Landmate (eller vad det nu heter) Eldkastare och Rekylfria Vapen är ju totalt oanvändbara utan regler och data för dessa, något som bara finns i NeoTech Offensiv. Äves stridskonsterna och regler för dessa har exkluderats i grundboken, och de kan man ju bara inte vara utan! När sedan Codex hade en artikel om Steady- och Sentryguns så använde typ tre av sju vapen eller något ditåt ammunitionen 2mmDLP eller vad den nu hette, en ammo som enbart beskrivs i Offensiv. Är detta en slug konspiration för att få folk att köpa NeoTech offensiv eller vad? Ska man inte kunna spela ett rollspel ordentligt med bara grundboken, eller? Det är ju litet taskigt att skriva saker som att vissa interpolstyrkor använder laservapen o.dyl när dessa inte finns i boken.

/Odd
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jag skulle hellre kalla det hela för "förutseende referenser". Allt får inte plats i grundboken, men har man både N2-boken och Offensiv är det väldigt smidigt om böckerna referar fram och tillbaka.

Tycker du att man istället skulle utlämmnat infon om interpol och laservapen eller slugs bara för att övrig information kommer i Offensiv? Är det inte då bättre att samla alla färdigheter på ett ställe, all ammunition på ett ställe o.s.v.

Det tycker åtminstone jag

/Emil
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Jag antar att bl.a. elpistoler och giftbeskrivningar är ytterligare exempel på sådant som dyker upp i Offensiv?

Dev

C'mon you apes, you wanna live forever!?
Lieutenant John Rico
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
kan du inte hitta på egna regler?!
antagligen är reglerna för manuvrera landmate extremt enkla... lite olika svårigheter för olika manövrer (hoppa, springa, skjuta, mosa..) och så får man slå mot sitt värde i "köra landmate".

Någon mer än jag som tycker att landmates är ett EXTREMT idiotiskt krigsmedium? Att göra en krigarrobbot som liknar en människa är från första början dömt till att misslyckas. Kanonerna som sitter så högt upp på så små ben skulle ju göra att landmaten kommer att ramla omkull när den skjuter (om den inte har nån utfällningsbar sak som gör att den inte ramlar, och det skulle ju förstöra allt med landmates eller hur?), tänk er bara de tunga raketlådorna på axlarna... Vad tror ni att de väger? tre ton? Det blir liiiiite ostabilt. Om den nu klarade av allt dethär med nån knepig teknologi, hur mycket tror ni att det kommer att kosta med en landmate? Hur mycket tror ni att en pansarvagn med samma utrustning och kapacitet kostar? Det enda man kan ha en landmate till är för att visa upp den... Dessutom är nog en landmate snuskigt enkel att träffa. Den är ju både hög och bred... Nästan som en dyr måltavla. Perfekt för fieenden om de vill förstöra nått på ett enkelt sätt som dessutom kostar massor av pengar, och tar massor av tid att manufaktera. Hur mycket soppa tror ni att en landmate dricker gämfört med en pansarvagn? Rent idiotiskt att göra en sån krigsrobot, vad tror ni fienden bombar först? man tar ut infrastrukturen, först av allt pajjar man bensindepåerna (oj, nu kan ju inte landmatesarna gå omkring mer... ingen soppa!), sedan järnvägarna (som de dumma landmateserna nog måste ha för att kunna transportera sina dumma klumpiga kroppar på, inget annat kan ju ta fram dem på något sånär kort tid), telefonkablarna (sateliterna oxå?), motorvägarna... sedan väntar man bara tills fienden är helt utmattad, då krigar man på lite till, och då ger dom upp. Då ställer man upp ministrarna mot en vägg och smattrar ihjäl dom (vilket är lika bra det om de är så dumma att investera så mycket pengar det kostar att göra en landmate i stället för att lägga dem på att göra det bättre för företagen i landet).

Smaffy är jag. blä.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Landmates vs mechar

"Någon mer än jag som tycker att landmates är ett EXTREMT idiotiskt krigsmedium? Att göra en krigarrobbot som liknar en människa är från första början dömt till att misslyckas."

Nu tror jag att du blandar ihop landmates med mechs. Mechs är människoliknande stridsvagnar. Landmates är det inte; de är egentligen ingenting annat än en helrustning tillverkad i mer moderna material och med servostyrning. Eldkraften motsvarar inte heller den hos en stridsvagn, utan som mest en pansarbandvagn. Den är avsedd för att ta större eldkraft till områden där man normalt inte kan ta den (till exempel inomhus), där de kan ge skydd åt den enskilde soldaten i alla lägen samt hjälpa till att bära en flexibel uppsättning med vapen av grövre kalibrar. Den är inte till för att ersätta en stridsvagn på slagfältet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Landmates vs mechar

ojsan. så det kan gå..
Bilderna jag har sett i neotechs böcker på landmates liknar ändå rätt mycket "mechar". Kollar man på träfftabellerna så ser man att gubben innuti är ganska liten gämfört med själva kroppen, precis som en liten mech.
jag tycker ändå att de verkar lite dumma.. kanske för att jag hatar supermäktiga ultrakrigare med allt inbuggt som nån dum äggrustning. På tal om det, varför måste utomjordingar/dåtidsvarelser alltid vara bättre än människor? Varför har tillexempelvis dvärgarna i eon 65 enheter i sin grundutbildning medans circasnubbarna inte får några enheter alls? Är det för att de feta dumma idiotiska soffdvärgarna (de sitter ju bara där nere i beget juh!) är bättre än människorna? Varför måste alltid det vara utomjordingarna som upptäcker oss, och inte tvärt om? Tänk om människorna upptäckte ett drös stenåldersutomjordingar? det hade varit mycket skojigare... fasst vi skulle säkert döda utomjordingarna pga nån mineralfyndighet eller nått..

men du måste hålla med om att "mechar" är rent idiotiska..

Smaffy är jag. blä.
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Re: Landmates vs mechar

Varför måste alltid det vara utomjordingarna som upptäcker oss, och inte tvärt om? Tänk om människorna upptäckte ett drös stenåldersutomjordingar? det hade varit mycket skojigare... fasst vi skulle säkert döda utomjordingarna pga nån mineralfyndighet eller nått..

Intressant att du tycker det. Jag har en kampanjvärld till valfritt sf-spel där mänskligheten har byggt Det Stora Imperiet, typ Star Wars eller WH40k. De mäktigaste av de utomjordiska arterna har gått samman i en allians för att stoppa jordingarna, eftersom människorna bara rullar på som vanligt. Människan är by nature ond, en erövrar-ras. Klart som fan vi späker på de fjolliga utomjordingarna när vi får chansen. Inget får stå ivägen för männsklighetens expansion! Galaxen är vår!

Devastator

C'mon you apes, you wanna live forever!?
Lieutenant John Rico
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Landmates vs mechar

"Varför har tillexempelvis dvärgarna i eon 65 enheter i sin grundutbildning medans circasnubbarna inte får några enheter alls?"

För att boken om cirefalier inte har kommit än. Jag norpade biten med grundutbildning från Marcos text om cirefalier, och om han kan skriva klart härket nån gång så kanske de också får en massa grundutbildning.

"Tänk om människorna upptäckte ett drös stenåldersutomjordingar? det hade varit mycket skojigare..."

Se Star Trek en gång till och förundras över hur naiva Star Fleets officerare är som faktiskt försöker följa Prime Directive hela tiden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Inget nytt ...

Det är bara att vänja dig Odd ... vi som har följt NeoGames utgivning sen "starten" vet att dom tycker om att hänvisa till icke släppta moduler och utgå från att vi vet vad sjutton dom pratar om.
Detta skulle jag inte ha någonting emot .. om deras produkter NÅGON GÅNG skulle komma ut i itid .. någonting som heller aldrig verkar hända ... tyvärr så är NeoGames det enda rollspels företag att ha i sverige så att bojkotta dom blir ju i längden bara fånigt.

Så vi som konsumenter får vika oss och acceptera att Marco&CO dikterar reglerna helt själva.


MvH
Kullendorff
*som tycker att EoN och N2 är förbaskat bra spel men att NeoGames har MYCKET att lära när det gäller konsument-kontakt/hantering.*
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Produktplacering i gemen

Det som blir skevt sedan, är att böckerna hinner byta namn innan de kommer ut och/eller att infon inte kommer i rätt bok, då den flyttas igen pga platsbrist.

men i princip är det bra med framåtreferenser, eftersom det gör att det verkar som om världen är mer genomtänkt än vad som framgår av grundboken.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Produktplacering i gemen

Det som blir skevt sedan, är att böckerna hinner byta namn innan de kommer ut och/eller att infon inte kommer i rätt bok, då den flyttas igen pga platsbrist.

Har detta i Neogames sammanhang hänt i mer än gällande "Kampanjboken" som det hänvisas till i Krigarens Väg?

/Emil
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
God tankte. Jag brukar aldrig köra med landmates. Jag tror att mina spelare faktiskt inte vet vad det är för något.

Smaffy, har du skolkat från varenda svenska lektion?

Scorpion
-Det finns två sätt att göra det här på
Mitt sätt...
eller fel sätt
 
Top