PROMOTION Problemstorm: Victory city

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Okej, så jag har haft en idé för hur jag ska förmedla hur jag faktiskt spelleder kampanjer när jag inte spelleder en sandlåda sedan jag såg threat clocks i Urban Shadows. Så jag skrev ett scenario för att visa det. Det är också en kort superhjälte kampanj med kannibalistiska mullvadsmän, polisövervåld och Baphomet.

Grundtanken är att det finns flera olika motorer som driver fram olika problem som karaktärerna antingen kan hantera eller se bli värre. Vad själva motorerna är går inte alltid att avgöra direkt men även om det går är de svåra att slå ut helt om man inte ägnar all sin uppmärksamhet och alla sina resurser åt dem. Men fokuserar man alla sina resurser på det sättet hinner de andra problemen bli mycket värre. Tanken är att det helt enkelt inte finns nog med tid och/eller resurser att hantera alla problemen utan att gå utanför lådan och för att göra det måste man först förstå lådan.

Det här är tekniskt sett en beta för jag vet inte om det här är absolut oanvändbart för någon annan än mig. Så är det så berätta det för mig.

https://www.dropbox.com/s/pitdaoxmdwozfml/Victory City Beta.pdf?dl=0
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Jag sitter och läser igenom just, nu det känns ju både begripligt och användbart.
Det ända jag tänker på är väl om man kunde lägga de olika hotklockorna "om lott" om du förstår. Så att inte alla hot avancerar hand i hand var annan timme eller var femte scen. Utan snarare så att hoten avancerar lite mer individuellt, så att ett hot hoppar fram typ var 45 minut eller var annan scen.

Jag tror att för mig skulle det få mer stegrande panik-känslan grejen där det ständigt droppar på ett sådant sätt att det snart svämmar över snarare än att flodvågen kommer på en gång.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Jag sitter och läser igenom just, nu det känns ju både begripligt och användbart.
Det ända jag tänker på är väl om man kunde lägga de olika hotklockorna "om lott" om du förstår. Så att inte alla hot avancerar hand i hand var annan timme eller var femte scen. Utan snarare så att hoten avancerar lite mer individuellt, så att ett hot hoppar fram typ var 45 minut eller var annan scen.

Jag tror att för mig skulle det få mer stegrande panik-känslan grejen där det ständigt droppar på ett sådant sätt att det snart svämmar över snarare än att flodvågen kommer på en gång.
Det är en superbra ide! Då kan vissa hot vara snabbare än andra. Och det är inte svårare att skriva än ”Den här klockan avancerar varannan timme.” ”Den här klockan avancerar varje halvtimme.”. Det tänker jag applicera direkt!
 
Top