Nekromanti Problemet med Neotech (långt)

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
*harkel*

Detta har stött blöts tidigare, men i samband med släppet av Pirit - Den Innersta Kretsen till Mutant: Undergångens Arvtagare så har kugghjulen i mitt huvud ånyo börjat snurra. Frågan som jag har ställt mig många gånger sedan Neotech 2 (N2) släpptes är: varför blir jag inte inspirerad när jag läser i N2?

Det är inte det att jag inte gillar genren som sådan. Tvärtom, cyberpunk och dess kringliggande avarter ligger mig mycket varmt om hjärtat, Gibson tillbedjs som husgud och Stephenson som hans profet. Reglerna är det inte heller något fel på. Visst ibland kan det bli lite mycket, men jag har alltid varit en sucker för detaljer.
Nej, problemen uppstår när världen ska beskrivas, det är helt enkelt inte det minsta spännande eller fantasieggande. Detta är förstås en fatalt miss från Neogames sida eftersom rollspel bygger nästan uteslutande på fantasi. När jag läser en rollspelsbok så vill jag få en känsla för den värld som boken beskriver, och idéer till hur jag kan skapa äventyr i den världen. Detta saknas i N2 och jag tror att det beror på att man har skrivit böckerna ur ett makroperspektiv. Istället för att se till detaljer som hur en gangbangers vardag ser ut eller vilka maträtter som är populära så har man valt att koncentrera sig på att skriva om befolkningsmängd, utrikespolitik och lagar. Ta Neotech Euro som exempel: 58 sidor om Europas historia, politik och företag och bara 6 sidor en europés vardagsliv.
Tro nu inte att jag inte vill ha de storskaliga beskrivningara, för det vill jag. Men inte på bekostnad av detaljerna. Det finns vissa som verkar anse att de två inte är kompatibla, att man antingen beskriver stater eller individer. Detta har jag aldrig förstått mig på då det finns många spel med storskaliga settings där man trots det inte har haft några som helst problem att få fart på läsarens fantasi.

När jag spelleder eller spelar N2 så har nästan all inspiration till världen kommit från litteratur annan än Neogames egen. Jag har ingen klar bild av hur en stad i N2 ser ut, eller hur nätet ser ut, eller ens en bil. Nu kommer en del säga att det är det man har fantain till, att det är bra att Neogames bara skriver om de "tråkiga" grejerna för de "roliga" grejerna är det alltid bäst att hitta på själv. Detta tycker jag är skitsnack, självfallet så är rollspelande en skapelseprocess men det innebär inte att jag inte vill ha en grund att stå på. Det enda som finns att använda från N2 som det ser ut nu är reglerna och information om länder på regeringsnivå och inget av detta hjälper mig när mina spelare undrar hur det ser ut när de tar en taxi genom staden, eller åker tunnelbana. Kortfattat så kan man säga att jag använder N2s regler och makrobakgrund för att sedan spela i min egenkonstruerade omgivning. Detta är det förstås inget fel med i sig, men det innebär att jag lika gärna skulle kunna ha köpt GURPS samt någon generell bakgrundsmodul om politik och geografi och jag hade haft samma grundförutsättningar. För mig och min grupp så funkar det att spela på det här sättet därför att vi allihopa gillar cyberpunk som genre och alltså har läst mycket annan litteratur som vi kan dra inspiration ifrån. Men jag kan tänka mig att yngre spelare eller de som inte har någon erfarenhet av cyberpunk sedan tidigare får problem. Detta är förmodligen också en bidragande orsak till att många verkar spela N2 som ett renodlat action-/våldsspel. Det enda område som det verkligen finns uttömande information om är vapen.

Anledningen till att jag nämnde Pirit i början av inlägget var helt enkelt för att visa på en (svensk) modul som fyller läsaren med idéer och skaparanda. Järnringen har valt att inte lägga så mycket tid på att informera om hur många invånare det bor per kvadratkilometer utan istället lagt tonvikten på att skapa en setting som inspirerar. Varje sida är fylld med så kallade "adventure hooks" och det känns som att man kommer ha användning för Pirit långt efter att man har spelat igenom själva äventyrskampanjen.

Problemet med Neotech (enligt mig) är alltså att spelet saknar den själ och personlighet som skiljer ett spel från en upplevelse. N2 just nu är regler och en bunt torra fakta, något som inte blir en upplevelse i mina ögon.
Ett sätt att råda bot på detta problem tror jag vore att ta in någon utomstående (och då menar jag verkligen utomstående. Det behövs nytt blod hos Neogames) och låta henne/honom skriva ett ordentligt äventyr, eller ännu hellre, en äventyrskampanj. I detta äventyr så bör man göra tvärtemot vad man har gjort med sina bakgrundsmoduler, nämligen att sätta känslan i framsätet. Skapa en äventyrsmodul som är fylld med mustig stämning så tror jag att N2 blir ett riktigt bra spel.


Vad jag har skrivit ovan om N2 gäller även i viss mån för Eon men eftersom jag inte har läst de senaste 2-3 årens släpp så vet jag inte om det har ändrats. Jag hoppas det.


Ja, jag hoppas att ni kan ta till er en bit av det där i alla fall. Det blev lite längre (och förmodligen lite mer förvirrat) än vad jag hade tänkt mig. :gremsmirk:

/Mr G
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Frågan som jag har ställt mig många gånger sedan Neotech 2 (N2) släpptes är: varför blir jag inte inspirerad när jag läser i N2?
Den frågan har jag ställt mig många gånger. Jag tror det ligger en hel del i det du säger.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Problemet med detaljer

nu kommer jag snacka en massa skit enl. dig, men det får du leva med. jag gillar, älskar, makro perspektivet! jag vill inte ha en massa löjliga detaljer som fördunklar mitt sinne, detaljer tenderar att bli statistiska undantag, bara det mest extrema och tuffa beskrivs i en stämmnings text, jag har ingen lust att basera min värld på statistiska undantag när jag försöker att göra allt så realistiskt som bara är möjligt! och neotech är inte cyberpunk, neotech är en välbeskriven(JA det är den!) framtids värld med möjlighet att spela cyberpunk, technothriller och action!
jag håller inte med dig på någon punkt, neotechs själ är bättre än något annat rollspel, de flesta andra rollspel är bara en massa krimskrams med socker och strösel på, ingen konsekvens och inga riktiga beskrivningar! vad bryr jag mig om detaljer? inte ett dugg! varför? för att det finns så många detaljer att beskriva att man aldrig kan ge en bra bild utav det och då är det bättre att beskriva mackro perspektivet bra!
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
jag vet faktist inte, det ni snackar om är helt främmande för mig. när jag läser neotech så får jag massor med insperation, ni kanske inte vill bli insperade? för nog finns informationen där!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Neogames och spelet som inte finns:

Det du skriver tycker jag är rätt beskrivande för själva Neogames. Jag resonerar som du, men det finns många som tycker annorlunda, och när man ser det så, då tycker jag plötsligt att det är riktigt bra att det finns ett Neogames som gör den där sortens spel som inte jag (men många andra) vill läsa.

Så problemet är (enligt mig) inte Neotech med sin makro-objektivism, utan snarare avsaknaden på ett lite mer mänskocentrerat cyberpunkrollspel. Neotech är som det är, jag tror inte man kan (eller ens behöver) göra något åt det som skulle göra mig och dig glada. Ska man vara sur, så ska man i så fall vara det på att det där spelet som både du och jag vill ha inte har kommit ut ännu.

/Rising
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Neogames och spelet som inte finns:

alltså, tycker ni verkligen att det är så svårt att räkna ut hur folket tänker och lever utifrån det som skrivs om världen i neotech? jag har aldrig haft några problem med det, och då kör jag ändå inte ren action eller så.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"när jag läser neotech så får jag massor med insperation"

Jag med. Det enda jag har problem med är att på ett verklighetstroget sätt beblanda en massa rollpersoner i det. Detaljerna kan jag komma på själv och sedan passa in i den "stora bilden" som NeoGames givit mig. Jag tycker motsatsen skulle vara ganska krånglig och inte alls något jag vill ha. Mer moduler i stil med Euro vill jag ha! Ge mig!

Dock måste jag säga att vardagen (hur medastäderna ser ut framför allt) inte är så värst utförligt beskriven men jag antar att den är ganska lik vardagen idag. Men Metroplex är ändå den bok jag längtar mest efter... eller America.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
"(hur medastäderna ser ut framför allt)"
tja, jag har inga som helst problem med det heller, jag använder den information som står i boken(förorter, slummen, city, arkepologier, autostradorer, transnet) använder det jag vet om städer idag och får ut ett resultat jag är mycket nöjd med. små detaljer som klubbar och sådant hittar jag lätt på själv under äventyrets gång. men jag skulle inte ha något emot lite mer generell information om hur megastäder är uppbyggda, gärna med mycket information om tekniska detaljer! :C)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Istället för att se till detaljer som hur en gangbangers vardag ser ut eller vilka maträtter som är populära så har man valt att koncentrera sig på att skriva om befolkningsmängd, utrikespolitik och lagar."

Det här är förmodligen en dum fråga, men hur skulle en gangbangers vardag eller populära maträtter inspirera till äventyr? Då får jag faktiskt bra mycket mer inspiration från politiken och lagarna.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Det här är förmodligen en dum fråga, men hur skulle en gangbangers vardag eller populära maträtter inspirera till äventyr? Då får jag faktiskt bra mycket mer inspiration från politiken och lagarna.

Tja, vad gäller maträtterna vet jag inte, men att ett avsnitt om gangbangerns vardag inspirerar lika mycket till äventyr i gängmiljö som ett avsnitt om politik och lagstiftning inspirerar till ett äventyr på politisk, diplomatisk eller militär nivå ser jag som ganska självklart.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Först måste jag säga att det är ett mycket bra inlägg! Tack för att du berikade det annars ganska tråkiga Neotechforumet!

Jag tycker att du har delvis rätt, precis som de som gett dig mothugg har delvis rätt. Som alltid är det en avvägning. Du säger att makroperspektivet tar över från detaljerna. Att du hade sett mer detaljer. Givetvis vill jag också se mer detaljer! Men inte på bekostnad av makroperspektivet :gremlaugh:

Personligen har jag svårt att över huvud taget se problemet, men jag har aldrig läst N2 utan att ha med mig så mycket fakta redan innan. Min Neotechvärld är skapad någonstans efter släppet av N1, och den världen lever i stort kvar. Jag har alltså svårt att reagera på en eventuell avsaknad av viktig information. JAG vet hur en bil ser ut i Neotech. Men problemet kvarstår, som du säger, för nya köpare av Neotech.

Och jag är den förste att erkänna att det behövs mer "levande" information till Neotech. En grundbok för ett spel med såpass detaljerade regler har mycket svårt att få plats med stämningstexter. Offensiv har samma problem. Euro finner jag inspirerande (vilket iofs är en annan sak), men det finns inte så mycket stämning i den.

Jag tror att det kommer. Visserligen kommer inga underverk att ske: Neotech kommer aldrig bli Cyberpunk 2020, vilket har sina fördelar och nackdelar. Å andra sidan ger Neotech spelledaren friare händer och mer kött på benen när det gäller att skapa helt egna intriger, IMHO.

Neotech America är tänkt att vara betydligt mer "stämningsgivande", eller snarare en modul som börjar på gräsrotsnivån. Om den kan leva upp till de kraven är en helt annan sak, men jag är förvissad om att den iaf kommer att ha mer av stämning och detaljer än andra Neotech-produkter. Likaså förväntar jag mig att Metroplex kommer ha motsvarande skillnader.

Det skall dock sägas att det är mer krävande att skriva moduler med mer stämning. Dels behöver man lägga manken till att skriva mer skönlitterärt och levande, dels har man många svåra val över _vilka_ detaljer som skall beskrivas. I makroperspektivet faller det sig naturligt vad som ska beskrivas, men exakt vilka detaljer vill folk se? Man har ett väldigt begränsat utrymme att röra sig med egentligen.

I slutändan hoppas jag att Neotech kommer att få sin huvudsakliga stämning inte från modulerna utan från andra håll. Det känns som om det är det bästa utnyttjandet av utrymmet. Jag vill hävda att det är betydlgit lättare att finna inspiration och detaljer i film och litteratur än att leta efter makroperspektivets fakta (så länge man har krav på trovärdighet). Alltså lämpar sig modulerna bättre till att föra fram makroperspektivet, även om detaljrika utvikningar välkomnas, samtidigt som "Neotechcommunityn" och film/litteratur får bidra med den huvudsakliga inspirationen.

/RipperDoc - Oklart? Alltid!
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Först måste jag säga att det är ett mycket bra inlägg! Tack för att du berikade det annars ganska tråkiga Neotechforumet!
Tack för det. Jag är av precis samma åsikt. Allt som oftast så kretsar debatterna i det här forumet kring vapen- eller stridsregler, vilket jag sällan finner något nöje i.

Personligen har jag svårt att över huvud taget se problemet, men jag har aldrig läst N2 utan att ha med mig så mycket fakta redan innan. Min Neotechvärld är skapad någonstans efter släppet av N1, och den världen lever i stort kvar. Jag har alltså svårt att reagera på en eventuell avsaknad av viktig information. JAG vet hur en bil ser ut i Neotech. Men problemet kvarstår, som du säger, för nya köpare av Neotech.
Jo, det är samma sak här. För mig och min spelgrupp så funkar det att spela N2 just eftersom vi har så mycket "känsla" i ryggmärgen sedan gammalt. Problem uppstår för nybisarna. Och vad gäller makroperspektivet så vill jag absolut ha kvar det, men jag vill även få in mer stämning (börjar få slut på synonymer :gremtongue:) och liv i texten.

Neotech America är tänkt att vara betydligt mer "stämningsgivande", eller snarare en modul som börjar på gräsrotsnivån. Om den kan leva upp till de kraven är en helt annan sak, men jag är förvissad om att den iaf kommer att ha mer av stämning och detaljer än andra Neotech-produkter. Likaså förväntar jag mig att Metroplex kommer ha motsvarande skillnader.
Ja, man har ju hört att America och Metroplex ska innehålla mer stämningstext, men det var snack om det inför Euro också och där blev jag besviken. Vi får se helt enkelt, men jag måste erkänna att jag ser väldigt mycket fram mot båda dessa moduler. Om det nu bara kunde dyka upp en modul om nätet på releasplanen så skulle jag bli riktigt nöjd. :gremsmirk:


I slutändan hoppas jag att Neotech kommer att få sin huvudsakliga stämning inte från modulerna utan från andra håll. Det känns som om det är det bästa utnyttjandet av utrymmet. Jag vill hävda att det är betydlgit lättare att finna inspiration och detaljer i film och litteratur än att leta efter makroperspektivets fakta (så länge man har krav på trovärdighet). Alltså lämpar sig modulerna bättre till att föra fram makroperspektivet, även om detaljrika utvikningar välkomnas, samtidigt som "Neotechcommunityn" och film/litteratur får bidra med den huvudsakliga inspirationen.
Jo, film och litteratur är suveräna inspirationskällor och det är alltid något som folk kommer använda sig av. Men jag tycker även att ett rollspel ska kunna stå på egna ben och presentera en levande värld med levande personer, inte bara demografiska siffror.


/Gadsby
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
När du ändå är inne på möjliga moduler så får jag väll slå ett slag för Röd Sand, för just rymden är svår att hitta fakta om från annat håll. Inspiration till rymden kan man få rätt lätt med filmer, böcker etc(dock rätt sällan som behandlar den tiden som gäller för neotech). Det man vill ha är ritningar över rymdfarkoster, rymdstationer beskrivningar av teknik. Och även livet i rymden eftersom rymdfilmer oftast kretsar kring rymdstrider vilka för den delen är väldigt orealistiska.
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Stämningsskapande

Som Dnalor påpekade så kan ju en gängmedlems vardag vara tämligen spännande och fartfylld och jag ser inga problem med att skapa ett äventyr utifrån det. Vad gäller maträtten så kanske rollpersonerna upptäcker att DuckMonalds hamburgekedja skaffar kött genom att skicka in kill squads i slummen för att slakta hemlösa! :gremshocked:

Allvarligt talat så menade jag inte rikigt att allt skulle leda till vilda äventyr utan snarare att detaljer som till exempel vad folk äter hjälper till att måla upp en levande bild omgivningen. Istället för att Neo-Pelle säger att han "går och äter mat" så kan han berätta att han går till Tastee Ghoul* och beställer en låda benmärg med salsasås.


/GeGe-Boy


<font size="1"> *Bonuspoäng till den som vet från vilket spel denna referens kommer. </font size>
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
OT: Rymden

Hupp! Men då måste jag genast slå ett slag för det obskyra spelet Jovian Chronicles från Dream Pod 9. Jag har just läst igenom en av deras Fleet Books som beskriver några av de jovianska skeppen (med diagram) och det är riktigt bra! Tekniken ligger på en realistisk nivå: artificiell gravitation får man bara genom att accelerera eller använda en centrifug och det finns inga warpmotorer eller liknande. Det är som 2001 - A Space Oddesey (stavning?) möter Gasaraki, kryddat med lite Martian Succesor Nadesico. Så... skaffa det :gremsmile:

/G
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Neogames och spelet som inte finns:

Det har du iofs rätt i, Neogames är som de är. Men det känns verkligen som att N2 har kapacitet att bli något om man använder de rätta ingredienserna. Mycket av Neotech gillar jag ju trots allt

Ja ja, man får väl helt enkelt hoppas på att Dream Pod 9 ger ut ett rent cyberpunkspel.

/Herr Gadsby
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Nog skulle man bli inspirerad av en beskrivning av en gangbangers vardag! Om inte annat kan man använda gangbangern för att djävlas med spelarna lite.
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Angående att N2 aldrig kommer att bli Cyberpunk 2020. Vår spelgrupp började spela N2 eftersom spelet verkade intressant och välgjort. Snart upptäckte vi dock en stor avsaknad av känsla, detta trots att alla i gruppen har stor erfarenhet av Cyberpunkböcker och filmer och därför borde kunna fylla på med känsla själva. Därför valde vi att gå över till att spela CP2020, trots att det spelet har lite för mycket 80-tals känsla över sin framtidsversion. Spelglädjen blev klart större med CP2020 eftersom känslan och världsbeskrivningar är viktigare än detaljerade stridsregler. Men snart började vi, eller jag som SL åtminstone, N2:s fantastiska regelsystem. Dags att snickra själv alltså, nu spelar vi CP2020 men med N2s stridsregler, och plötsligt har vi ett perfekt rollspel! Neogames och ni som frilansar för Neogames borde kanske fundera lite på hur ni kan få in mer känsla och atmosfär i era spel och moduler? För om ni lyckas med det kan era nu hyggliga spel bli riktigt bra! Till alla andra som spelar N2 men inte riktigt är nöjda med världsbeskrivningen, kika på CP2020 och dess moduler. Men behåll N2s utomordentliga regelsystem!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag kan avslöja att det inte är Neogames avsikt att få N2 att på något sätt likna Cyberpunk 2020 mer, men det skadar förstås inte att använda CP2020-böckerna som inspiration (vilket jag mycket riktigt även gör).

/RD
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Fördelen med Neotech

Det du beskriver som problemet med n2 boken tycker jag nästan kan vara en fördel ibland.

Det faktum att det inte står så mycket i boken om detaljer, gör att stämningen försvinner. Och det är till viss del dåligt, men också till en viss del bra.
Jag har upptäckt, mest i och med forumet, hur olika folk uppfattar världen i neotech. Om man fastställer en känsla, eller en stil, skulle det göra att spelet inte var lika lätt att anpassa till SIN känsla eller stil.
Som det är nu kan man låta världen vara inspirerad av många olika böcker eller filmer..

- Zire
 
Top