Problemet med modern fantasy

Feuflux

omjonasson.se
<-- Den här ville youtubes algoritm tydligen att jag skulle se. Den sågar Witcher (som jag gillade mer än genomsnittet som någon slags protest), Rings of Power (som jag inte sett) och Wheel of Time (som jag inte heller sett, men läst halva serien en gång i tiden och varit sugen på att kolla upp).

Så det är ju lite deppigt (inga nyheter för de flesta här antar jag), men ni kanske kan påvisa något hoppfullt (eller terapi-vältra sig i gnäll om man hellre vill det)? Finns det något som antyder att filmbolag eller streamingstjänster har självinsikt i vad som går fel och är intresserade av att rätta till det?

Finns det någon bra fantasy att titta på någonstans som mainstream-publiken inte sett?

<-- Den här ville youtubes algoritm tydligen att jag skulle se. Den sågar Witcher (som jag gillade mer än genomsnittet som någon slags protest), Rings of Power (som jag inte sett) och Wheel of Time (som jag inte heller sett, men läst halva serien en gång i tiden och varit sugen på att kolla upp).

Så det är ju lite deppigt (inga nyheter för de flesta här antar jag), men ni kanske kan påvisa något hoppfullt (eller terapi-vältra sig i gnäll om man hellre vill det)? Finns det något som antyder att filmbolag eller streamingstjänster har självinsikt i vad som går fel och är intresserade av att rätta till det?

Finns det någon bra fantasy att titta på någonstans som mainstream-publiken inte sett?

Finns massvis med bra fantasy-TV som är mainstream; som många andra youtubers verkar denna ha hängt upp sig på något och fortsätter pumpa samma om och om igen för att algorithem uppskattar när man gör det.

Här är några TV-serier med fantasy-tema som alla är relativt moderna. Om jag googlar hittar jag nog fler.

Sandman
House of the Dragon
Vox Machina
Arcane
Shadow and Bone
Wednesday
Interview with a vampire

kungen-swedish-king.png

Men för satt svara på din fråga...behöver vi först sätta premisserna för vilka mainstream-publiken är?
Jag ser nog oss alla som mainstream, jag, mina barn, min fru, mina kollegor, ni, era vänner, era föräldrar, unt zu weiter.
Enda anledningen till att man eventuellt har missat någon modern fantasy-serie är nog för att man inte är intresserad.
Jag tänker rent spontant att de av oss som gillar fantasy och tittar på denna typ av produktion mer eller mindre känner till det mesta även om vi inte har sett allt. Jag tror inte att det finns någon bra fantasy att titta på någonstans som mainstream-publiken inte sett. Jag tror att vi har "sett" allt, bra som dåligt.

Tycker det finns flera animerade tv-serier som fångar fantasykänslan. Utöver de som Mundo inkluderat så finns t.ex. Delicious in Dungeons och Castlevania (Netflix).
Håller med. Castlevania. Arcane. Dota; Dragons Blood. Tomb Raider; Lara Croft. Skull Island. Blood of Zeus. Twilight of the Gods. Dragon Age: Absolution. Dessa finns på Netflix och med blandad kvalitet såklart. Vissa bättre än andra.

Är inte problemet att just TV-serier och filmer är rackarns dyra att göra? Vill man hitta något som tar ut svängarna och är mer spännande bör man nog kolla på andra medium. I någon mån är det ju snarare så att vi har varit bortskämda med fantasy-serier jämfört med hur det var under låt säga 80- och 90-talet, så när de börjar stagnera och "play it safe" märker vi det på ett annat vis nu.

Är inte problemet att just TV-serier och filmer är rackarns dyra att göra? Vill man hitta något som tar ut svängarna och är mer spännande bör man nog kolla på andra medium. I någon mån är det ju snarare så att vi har varit bortskämda med fantasy-serier jämfört med hur det var under låt säga 80- och 90-talet, så när de börjar stagnera och "play it safe" märker vi det på ett annat vis nu.
Jo så kan det nog va. Hon, den där svenska regissören, Charlotte Brändström!, satt i Bergfeldts soffa och snackade om hur det är att regissera fantasy-serier bland annat. Den ekonomiska aspekten är enorm såklart.

Back