Nekromanti "Problemet finns där bara om man skapar det"

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Bryter ut ditt svar Ruskendrul så vi kan hålla min tråd fokuserat på mina husregler.


Ruskendrul;n105122 said:
Sätter man 5 i Viljestark så gör man faktiskt ett aktivt val som man BÖR bli informerad av från sin spelledare. Det är ett aktivt val som kan ge upphov till många intressanta rollspelsvändningar.

Jag håller med om att en karaktär med 5 i Viljestyrka är "ospelbar" i längden, lite grann som en karaktär med 5 i Stark som kommer automatisk implodera första gången den äter för varm gröt.

Men problemet finns där enbart om man skapar det.

För att göra en inte helt PK jämförelse från verkliga livet. En kille med Downs Syndrom kommer aldrig vinna nobelpriset i fysik. En tjej i rullstol kommer aldrig vinna 100 meter häck. Verkligheten kommer inte anpassa sig efter dom bara för att deras "spelare" valde 5 i "Studier" respektive "Springa och hoppa". Problemet försvinner inte bara för att man sänker gränsen i nobelpriset till "koka vatten" eller tar bort alla häckar på hundrametersbanan och släpper henne i nedförsbacke.
Jag håller inte med. Det finns inget annat rollspel där ett lågt men valbart värde innebär att man har Downs syndrom eller sitter i rullstol. Inte utan att man aktivt och medvetet väljer det.

(Därmed inte sagt att jag tycker exemplen Ruskendrul tar upp är okej. Men det är en helt annan diskussion)

Det finns ingenstans i regelboken någon text som ens antyder de katastrofala konsekvenser som Viljestark 5 ger i Symbaroum: inte att du inte kan bli magiker, för det kan alla förväntas förstå av sig själva. Utan att du inte kan använda magiska vapen. Att vissa monster kan döda dig med ett enda hugg, även synbarligen "svaga" sådana som förvridna älvor. Att du inte ens kan utföra den aktivitet som spelet diskuterbart är skapat för: nämligen att äventyra i Davokars djup!

Att påstå att problemet inte finns där om inte jag som köpare av produkten själv skapar det är djupt orättvist och helt missvisande.

Istället kommer sig problemet av direkta och lätt insedda konsekvenser av reglerna så som de är skrivna i regelboken. Punkt slut.

Om du gillar detta eller inte är en annan fråga. Jag är medveten om att många anser att problemet enkelt kan lösas genom att alla helt sonika skaffar sig ett högre värde på Viljestark. Och det är helt okej.

Du behöver verkligen inte använda mina husregler Ruskendrul om du inte vill, men att påstå att problemet egentligen inte finns är inte seriöst enligt mig.

Jag ber dig fortsätta eventuell diskussion här, och begränsa dina vidare svar i min husregeltråd till konstruktiv kritik av själva husreglerna. Vill du ifrågasätta själva grunden för att alls husregla korruption ber jag ta de argumenten någon annanstans, exempelvis här!

Tack på förhand,
Zapp
 

Ruskendrul

Veteran
Joined
17 Jul 2015
Messages
8
CapnZapp;n105134 said:
Jag håller inte med.
Du håller inte med om att jag håller med dig att det är ett problem med Viljestark 5. Okej. Oavsett om du inte håller med om att jag håller med dig så finns problemet ändå bara där så länge som man AKTIVT lägger 5 i Viljestark. Då uppstår problemet. Inte annars. Punkt slut.

Värre är det med Robusta Resar som gör 1T10+2T6+1T4 per träff och som har rustningsvärde 2T6+1T4 med fullt försvar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Jo, R, jag håller med dig att det är ett problem med Viljestark 5.

Jag håller inte med dig om vems problemet är. Problemet är inte orsakat av spelaren som valde Viljestark 5, utan regelsystemet i vilket konsekvenserna av detta val är så svåra. Alternativt är problemet att regelsystemet tillåter dig göra ett så dåligt val utan att tydligt ange konsekvenserna.

Oavsett vad föredrar jag att lösa problemet genom att ändra det som är dåligt. Vilket alltså inte är att ändra den spelares val som väljer Viljestark 5! :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Tycker du att Robusta Resar är ett större problem uppmuntrar jag dig göra som jag gjort: husregla! :)
 

Ruskendrul

Veteran
Joined
17 Jul 2015
Messages
8
Min husregel är enkel - alla "extra" tärningar är bara att man uppgraderar tärningar. Min spelares rese gör 1T12+4 i skada istället vilket han tycker är helt rimligt så slipper man scenarion där han automatiskt slår ihjäl Ärketroll på träff.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Ruskendrul;n105156 said:
Värre är det med Robusta Resar som gör 1T10+2T6+1T4 per träff och som har rustningsvärde 2T6+1T4 med fullt försvar.
Vet inte jag. För att en Rese ska kunna göra det krävs det en hel del erfarenhet. Typ ganska exakt skitmycket. Det förutsätter väl Robust II, Järnnäve II, Rustningsmästare II, Bärsärk III samt att "fullt försvar" ändå är ganska mycket lägre eftersom Robust själv drar av på Försvar. Så är det inte en 100+ build så kommer han som mest ha 11 i försvar om du inte syftar på Sköldbärare II, med Stålsköld, också? Och för att träffa 15.

Har man lagt så mycket poäng på att bli bra på det man gör så ser jag inte problemet. Ett Ärketroll är inte så mycket större än den Rese du målar upp här så varför inte låta hen få slå ihjäl trollet på en träff?

Vill man göra striderna spännande så kan man göra det på andra sätt. Skrev en post om det tidigare. Men kortfattat så gör striderna orättvisa eller att skulle de slå ihjäl alla så förlorar de. Kanske måste hålla någon vid liv på fiendesidan etc.

Med det sagt så håller jag nog lite mer på CapnZapps sida här. Finns så många andra saker än Magi som kan fucka upp en karaktär, tex Korrumperande attack. Och då är det lite väl hårt designat om det inte står någonstans annat än i Spelledarens del?
 
Top