Nekromanti Problematisera stora vapen

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
När jag läste Fantasy! så blev jag glad över att se hur reglerna tar med att stora vapen inte är till någon fördel i trånga utrymmen. Jag skulle själv vilja trycka på detta i ett eget regelsystem.

Jag tycker som sagt att det är bra gjort i Fantasy!, men jag skulle vilja ta det ett steg längre. Typ att ha två lägen för de flesta vapen. Helt enkelt vapnets funktion när man använder sitt vapen på optimalt ställe, och funktionen när man använder det på ett dåligt ställe.

Har någon några exempel på system som gör det i större utsträckning än Fantasy? Och som lyckas med det? Eller har du egna tankar?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Vore inte det lättaste att ge plus eller minus på relevanta färdighetsslag? Att avgöra när ett vapen inte kommer till sin rätt bör inte vara särskilt svårt för sl.

Säg att någon vill slåss med tvåhandssvärd i en tvång spiraltrappa så är det väl ganska enkelt att lägga på minus som reflekterar svårigheten att manövrera ett så otympligt vapen på rätt sätt.
Annars kan du ju i det läget kanske bestämma att det i den situationen bara är tillåtet med stickattacker med tvåhandssvärdet då det är omöjligt att svinga.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag vet inte om jag håller med om att det är storleken som är ett problem i trånga utrymmen i de flesta fall, snarare är det väl vapen som kräver att man svingar dem istället för att stöta med dem som är problem. I sådana fall skulle jag nästan säga att vapnet inte går att använda överhuvudtaget om det är för trångt.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Den enda lösningen är väl då att byta fattning till närmare yx/klubb/hammarhuvudet och på så sätt få mindre svängradie, men samtidigt mindre kraft.
Jag säger yx/klubb/hammarhuvud då de typiskt bara svingas om de inte har en pik för att stöta med, svärd går ju ofta att göra båda med.

Edit: Ville bara säga att din avatarbild är fett creepy. Men det var säkert alldeles medvetet :gremwink:
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Ok jag ändrar mig från "går inte att använda överhuvudtaget" till "går att använda men gör ytterst lite skada".

Och givetvis är det medvetet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Laowai said:
Annars kan du ju i det läget kanske bestämma att det i den situationen bara är tillåtet med stickattacker med tvåhandssvärdet då det är omöjligt att svinga.
Vilket inte skulle vara en svaghet med tvåhandssvärdet eftersom det är i huvudsak ett stickvapen. Som ett spjut ungefär. Om man ska vara petig.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Vitulv said:
Laowai said:
Annars kan du ju i det läget kanske bestämma att det i den situationen bara är tillåtet med stickattacker med tvåhandssvärdet då det är omöjligt att svinga.
Vilket inte skulle vara en svaghet med tvåhandssvärdet eftersom det är i huvudsak ett stickvapen. Som ett spjut ungefär. Om man ska vara petig.
Om man skall vara petig så är de flesta tvåhandssvärd rätt värdelösa att sticka med. För tunga och ofta slöa. Många hade inte ens spets (iallafall bödelsvärd).
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag tror att det vitulv menar är den tyska Zweihandern, som av landsknektar användes för att hugga ner pikar, och sedan pikenerarna.

Alltså, de användes först för att hugga ner pikarna, men stridsmanualer verkar mena att i strid man mot man var de betydligt effektivare som stickvapen.

Edit: Vissa modeller verkar det som. Av de böcker jag har hemma som jag endast hastigt har bläddrat i nu så verkar det vara lite olika beroende på svärdsmodell. Men det finns tvåhandare både med och utan skarp spets.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag har två lägen på all utrustning över huvud taget i mitt system. Använder du prylen till det det är tänkt har du full bonus. Använder du den till något det går att använda det till men inte är tänkt har du halv bonus. Sen kan trånga utrymmen eller eldvapen mot handvapen på avstånd ställa till det på ett annat sätt med en enkel modifikation. Poff: Allt löst :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fryksdal said:
Har någon några exempel på system som gör det i större utsträckning än Fantasy? Och som lyckas med det? Eller har du egna tankar?
Nej, och jag tror inte att det är bra att göra annat än att generalisera och förenkla. Det ska inte bli en tyngd att använda vapen. Vapen är verktyg, och de olika modellerna funkar bättre i vissa fall och sämre i andra. För mig är det inget annat än en situationsbedömning och jag tror inte på att göra annat. Om man har ett generellt system blir det lätt att anpassa det utefter situationen. Har man ett detaljerat system blir det svårare, och man får slösa mer tid till att överväga hur det egentligen förhåller sig.

Ruling, not rules, som folk brukar säga i OSG-sammanhang. Det tycker jag är en bra måttstock för spel generellt sett. Det blir som sagt lätare att improvisera och anpassa sig från stund till stund på det sättet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Caligo said:
Vitulv said:
Laowai said:
Annars kan du ju i det läget kanske bestämma att det i den situationen bara är tillåtet med stickattacker med tvåhandssvärdet då det är omöjligt att svinga.
Vilket inte skulle vara en svaghet med tvåhandssvärdet eftersom det är i huvudsak ett stickvapen. Som ett spjut ungefär. Om man ska vara petig.
Om man skall vara petig så är de flesta tvåhandssvärd rätt värdelösa att sticka med. För tunga och ofta slöa. Många hade inte ens spets (iallafall bödelsvärd).
Bödelssvärd är inte till för att slåss med, om man ska vara petig. Och det går alldeles utmärkt att sticka med ett tvåhandssvärd, det är inte klumpigare än ett spjut, typ.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Vitulv said:
Caligo said:
Vitulv said:
Laowai said:
Annars kan du ju i det läget kanske bestämma att det i den situationen bara är tillåtet med stickattacker med tvåhandssvärdet då det är omöjligt att svinga.
Vilket inte skulle vara en svaghet med tvåhandssvärdet eftersom det är i huvudsak ett stickvapen. Som ett spjut ungefär. Om man ska vara petig.
Om man skall vara petig så är de flesta tvåhandssvärd rätt värdelösa att sticka med. För tunga och ofta slöa. Många hade inte ens spets (iallafall bödelsvärd).
Bödelssvärd är inte till för att slåss med, om man ska vara petig. Och det går alldeles utmärkt att sticka med ett tvåhandssvärd, det är inte klumpigare än ett spjut, typ.
Ursäkta att jag uttryckte mig luddigt. Bödelssvärd var ett exempel på svärd som (i allmänhet) saknade spets.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jo, det skulle vara lättast att bara höfta fram lite plus och minusmodifikationer. Men jag vill ge mina spelare möjligheten att bygga en karaktär kring ett koncept, och kunna veta hur deras vapen fungerar - och inte förlita sig på sin tilltro till att jag tolkar alla situationer likadant.

Så - jag vill ha en fast regel för detta.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Det låter ju fiffigt. Är det lite då som Arfert gör i Fantasy!? Att ett vapen gör +1/+3 i skada tex? Eller hur har du gjort det?

Och höftar SL fram när vilket av de två värdena som används, eller finns det två "fasta lägen"? Typ som i FATE, har du en aspect på din fiende som hjälper ditt vapen, så får du den bästa bonusen... (vilket ju inte är en regel som finns nu, men som kanske liknar ditt system?)
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jo. Min önskan är också att det skall bli ett enkelt system. Men jag skulle nog ändå vilja utöka det ifrån Fantasy!s "trånga utrymmen" bara. Hmm. Eller så är det bara en utökning utav termen "trånga utrymmen" som jag behöver.

För jag tänker genast på skjutvapen. Jag vill inte att den största bössan alltid ska vara bäst. Jag vill ge spelarna möjligheten att använda alla olika vapen, och att de är bra på sina saker. Jag tänker mig tex att det är svårare att skjuta någon med en bössa som du är i slagsmål med, än att skjuta någon med en revolver som du är i slagsmål med.
Och det gäller nog närstridsvapen också. Om någon med en dolk spenderat en handling på att komma förbi orkens spjut, och nu är för nära orken för att denne ska kunna använda sitt spjut optimalt, så vill jag belöna spelaren med dolken.

Men tycker ni att jag bara ska innefatta denna typen utav "vapen som inte funkar så bra på riktigt kort avstånd" i Fantasy!s "trånga utrymmen"?
 

walruz

Veteran
Joined
17 Jun 2008
Messages
33
Location
Falun / Luleå
Förslag: Varje vapen har en Kass Grej, något som vapnet inte är lämpat för. För en kulspruta kan det vara "närkamp", för ett spjut är det "brottning", för ett tvåhandssvärd är det "trånga utrymmen" och för en pistol är det "längre bort än korta avstånd". Exempelvis. När man använder vapnet i en situation som uppfyller dess Kassa Grej, rullar man en extratärning. Om den extratärningen visar [resultat beroende på hur sannolikt man vill att det ska vara och hur systemet ser ut i övrigt], händer en Kassare Grej. För enkelhetens skull kan vi säga att snubben du försöker skjuta, hugga, sticka eller tända eld på får ett gratis anfall mot dig. Ditt svärd fastnar i det trånga utrymmet, pistolen träffar inte, spjutet är bara i vägen, osv. Ditt vapen strular till det så att din motståndare hinner skjuta, slå, sparka eller kniva dig.

Motiveringen till ovanstående, till skillnad från statiska plus/minus på färdighetsslag eller motsvarande, är att jag tänkte att det kanske ändå kan vara värt att använda sitt missanpassade vapen och riskera en kass konsekvens (för om du bara får en kraftig minus och helt sonika skiter i att använda prickskyttegeväret i vietcong-tunnlarna, hade reglerna lika gärna kunnat säga att du inte får använda prickskyttegevävet när du krälar runt i trånga utrymmen). Ponera exempelvis att du ska krypa i tunnlar och har en pistol och en medeltung kulspruta. Pistolen vore smidigare, för den kommer inte att fastna och du kan skjuta på den som anfaller bakifrån osv. Om det du förväntas behöva skjuta på i tunnlarna skulle visa sig vara jättekackerlackor med nära nog 9mm-immuna skal, blir det en intressant avvägning där båda alternativen har plus och minus, istället för att bara kolla på vilken bit utrustning som ger mest plus för tillfället.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
solvebring said:
Ruling, not rules
:gremlaugh:

Jag är också inne på denna linjen.

Man kan stimulera till kreativa strider med "rules",
men man kan också göra det med uppmuntrande "rulings".
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Utan att ha en aning om vilket spelsystem du föredrar skulle jag ändå råda dig att titta på hur Greg Stafford hanterar frågan i pendragon. Varje vapen har där en given fördel och en given nackdel, gentemot andra vapen. Det gäller alltså att välja rätt utrustning, om man vill min-maxa sina chanser i varje given situation.

Poängen med att förse de tyngre vapnen med minusmodifikationer är väl huvudsakligen att styra spelarnas val mot lättare beväpning. Rätt uppfattat? Ett alternativ till att göra de tyngsta vapnen sämre i trånga utrymmen kan ju då också vara att göra dem till en black om foten i vardagliga sociala situationer. Det blir således svårare att skvallra, köpslå och övertyga om din rollperson bär på ett synligt vapen. På så sätt är det ganska lätt att styra spelarna mot en cloak and dagger approach när de befinner sig i civiliserad stadsmiljö, utan att det känns alltför påtvingat.
 
Top