Nekromanti Problem...

Johan/Torak

Veteran
Joined
9 Apr 2003
Messages
72
Location
Cthol Mishrak(U-Väsby)
Ännu ett problem har dykt upp.
Spelarna i gruppen (undantaget han som har missla som RP)
vill strida mycket mer, men problemet är att jag inte riktigt gillar,eller, kan spelleda strider särskilt bra.
Har någon en idé på hur man kan, så att säga, kan ersätta striderna?
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Standardlösningar på standardproblem

1. Ställ rollpersonerna inför problem som inte kan/bör lösas med våld. Vill de få viktiga upplysningar från icke-fientliga personer är det exempelvis normalt mycket bättre att använda sig av sociala färdigheter än att ta till nävarna.

2. Låt spelarna uppleva konsekvenserna av våld, så kommer de att tänka efter innan de vill slåss. Enligt Eons-regler är det ju fullkomligt livsfarligt att slåss. Dessutom vill ingen ha att göra med bråkstakar.

Sen är det förstås viktigt att lyssna på vad spelarna vill. Om de nu bestämt vill slåss hela tiden så är det något du bör ta hänsyn till. Om du följer råden ovan så är chansen dock stor att de upptäcker att det finns annat som är roligare.

/Erik
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Du kan köra med det förenklade skadesystemet som finns på sidan 11 i Monster&Varelser.

Ett annat tips är att undvika alla frivilliga regler och allt som verkar svårt och bökigt.

Ett tredje tips är att du lär dig systemet (och förklarar det för mig sedan)
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Låt de ta konsekvenserna av striden mer än de vanliga reglerna. Låt köttsår innebära minus i STY, låt spelarna få en massa infektioner av såren, och glöm inte bort att plåtrustningar kräver minst tjugo minuter med väpnare att ta på sig.

Var jobbig helt enkelt. Sen vill de nog gör annat :gremwink:
 

Krike

Veteran
Joined
30 Apr 2003
Messages
28
Location
Göteborg, KBA
som sakt så kan man alltid gedom förstort motstånd... som om fienden inte kan tas med våld så måste dom hitta ett annat sätt och då fattar dom att det är kul mäd variation...



Måste läsa böker
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Några förslag kanske?

1.Gåtor.
Gåtor brukar vara rätt upskattade iallafall i min spelgrupp.
Ta god tid på dig.
T.I.P.S. Ibland får man mer inverkan om gåterna berättas
på vers.

2.Spritdrickartävling.
O.B.S bara för råa rollpersoner.
+En&annan kragg

3.Duell till första blodsdroppen .Om du inte tycker om dödande så kan du låta någon av rollpersonerna bli utmanade på duell.
Dueller är inte så svåra att SL:a


4. Finns det svärd måste det användas.
Något litet barslagsmål,överfall höjer stämmningen i nästan varje kampanj.
Lite kul måste dina Rp's få ha.

Lycka till /Farbror Funkus
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Gåtor brukar vara rätt upskattade iallafall i min spelgrupp
Mej hata gåtor, martin älska, erik ej veta.

Spritdrickartävling.
Mej tycka kul, Martin två, rekomenderas

Duell till första blodsdroppen
Passar adeln, aningen mesigt.

Något litet barslagsmål
Bästa gruppen vet, mej älska mera, rekomenderas oxå


Ge dina spelare en riktig svår fiende så kanske dom lungnar ner sig eller släng in några extra strider (låt misslan undkomma srtiden om den spelaren vill det).
 

Krike

Veteran
Joined
30 Apr 2003
Messages
28
Location
Göteborg, KBA
det är ju alltid kul om det är någon RP som är förstor i mun... som Rabiel i Dräparen om ni har läst den boken... han lyckades att bli hängd i järgien på en kväll och han lyckades att få halva stden efter sig i melorion=)
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
jobbiga regler

Det blir inte mycket jobbigare än om du använder alla regler som finns och sedan modifierar som avatarex påstår. Dina spelare kommer inte vilja slåss mer i Eon...Problemet är att de kanske inte vill spela heller...
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Eller så använder då varenda regel som finns!
Om man anstränger sig, kan en runda ta 5 min. Det tar så lång tid att slåss att spelarna tröttnar på det.
Det gjorde i alla fall mina spelare, och när deras nuvarande RP skapades hoppade de till och med över X-valen :gremgrin:
Det är ändå roligare att slåss med stolsben, vinflaskor, stekpannor, misslor, you name it.

//Doda (som undrar hur troligt det egentligen är att alla äger ett minst ett vapen...)
 
Top