Nekromanti Problem vi har.

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Vi har stött på ett problem inom vår spelgrupp som vi söker en lösning för. Saken är den att vi är en ganska stabil grupp där alla känner alla och vi har möjlighet, tid och lokal till det spelmöten men, men ingen av oss vill egentligen vara SL… Vi är 2st som brukar "avlösa" varandra i denhär rollen men för att vårat rollspelande ska kunnas utvecklas i den riktning som iaf jag vill utveckla det åt så skulle det kräva 1 Sl, som kunde hoppa mellan äventyr, improvisera fram något när vi inte gör som det var tänkt och överlag kunde ha koll på att äventyren "flätas" ihop med varandra lite så att vi inte får (som vi tyvärr mycket har haft hittills) att ett äventyr är en hyfsat rak linje, i bästa fall en "lök"-model som jag hört det beskrivas. Och när det äventyret är avklarat blir det samma sak igen, utan att händelserna eler personerna man mött i tidigare äventyr har någon verkan på det som händer i nästa….

Min fråga lyder, frågan lyder; Vad gör man? Någon som haft samma problem och löst det på ett bra sätt?

/tacksam för eder hjälp.


~ nauseam
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Vi har stött på ett problem inom vår spelgrupp som vi söker en lösning för. Saken är den att vi är en ganska stabil grupp där alla känner alla och vi har möjlighet, tid och lokal till det spelmöten men, men ingen av oss vill egentligen vara SL… Vi är 2st som brukar "avlösa" varandra i denhär rollen men för att vårat rollspelande ska kunnas utvecklas i den riktning som iaf jag vill utveckla det åt så skulle det kräva 1 Sl, som kunde hoppa mellan äventyr, improvisera fram något när vi inte gör som det var tänkt och överlag kunde ha koll på att äventyren "flätas" ihop med varandra lite så att vi inte får (som vi tyvärr mycket har haft hittills) att ett äventyr är en hyfsat rak linje, i bästa fall en "lök"-model som jag hört det beskrivas. Och när det äventyret är avklarat blir det samma sak igen, utan att händelserna eler personerna man mött i tidigare äventyr har någon verkan på det som händer i nästa….

Jag tycker att ni ska köra 2 separata kampanjer där de olika spelarna kör med lika rollpersoner. Kampanjerna kan utspela sig i olika delar av Mundana så spelarna inte blandar ihop dem. Sen kan man, om de båda SL vill, fläta samman kampanjerna lite så att de utspelar sig ungefär samtidigt och med SLP som båda spelgrupperna träffar.

Eventuellt skulle någon av er kunna vara SL för ett annat spel. Mitt tips är Western som är bra och som man bara behöver regelboken för att köra.

MVH

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Vår spelargrupp har lite av samma problem. Det vi på senare tid har ändrat är dock spelformen. Vi spelar numera mest kampanj.
Vi försöker också att variera oss mera och använda flera system.
Detta har gjort spelandet lättare.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Vi har tre personer(inklusive mig) som sitter som spelledare i minst två spel var i min spelgrupp. Vi har ett stark överflöd av olika spel så man kan lixom hitta något som passar en själv och som man gillar att spelleda. Hur många spel spelar ni? Bara eon eller? Att spelleda eon passar säkert inte alla. Skulle själv säkert få allvarliga anfall om jag försökte : )

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Någon måste vara SL

Någon av er måste vara SL. Det bästa vore om ni spelade 2 helt olika spel med en SL i varje. Annars får ni helt enkelt försöka få gruppen och växa. Annonsera efter SL under kontaktannonser i forumet..

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Jag känner igen problemet, vi hade det en längre tid när vi precis börjat spela Eon. Vi lottade alltid fram en SL, den som blev det blev arg/less och så blev det inget roligt spelmöte i alla fall. Ingen som blev SL ofrivilligt orkade tänka ut något äventyr så det blev mest barslagsmål. Egentligen finns det väl inte så många alternativ.

1) Försök göra spelledandet roligare.
2) Skaffa någon (inte alltid så lätt heller) som tycker om att spelleda. Själv var vi tvugna att övertyga vår gamle DoD-SL om hur mycket bättre Eon var. Till slut lyckades vi och nu lever vi lyckliga i alla våra dagar.

/Mederian
- som inte alls uppskattar spelledarefåtöljen
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Den av er som är bäst som SL ska vara det, i våran spel grupp är det bara en som är SL och det funkar bra, nu ska iofs jag vara SL typ i en kampanj till Neotech men det är ju för att jag vill inte för att han inte vill vara SL. skit samma. Den av er som är bäst som SL ska helt enkelt vara SL om ni inte vill vara det

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Green Dark

Veteran
Joined
28 Jul 2000
Messages
28
Location
Kallhäll ,Järfälla, Stockholm, Sverige
Hej Bullen.

Jag må vara dum i hela huvudet, men jag förstår inte varför ingen vill vara sl. Kan du förklara..?

I början av våran "rollspelskarriär" hade vi bara en sl, vilket ledde till att jag tog rollen. Det hela hände under en spelkväll då alla förberett sig för långt och intensivt spelande av D&D när sl plötsligt inte ville leda längre. Det ledde till att det mitt första äventyr var improviserat och handlade om att någon ville ha något (ungefär så mycket kommer jag ihåg...akta er för hasch). Saker som hände var att rp:na fick slå dolda slag själva, hugga i träd för att få dricka och genom det få sju olika sorters viner, öl, mm. Något annat jag kommer ihåg är att när mat skulle inskaffas klättrade man bara upp i ett träd för att mata fåglar. Tyvärr var man för ful och fåglarna dog. Klara att äta med andra ord!

Så blev det för oss. Idag håller jag på och skriver 3-4 äventyr till Neotech och är faktiskt nästan bättre på att improvisera än att leda skrivna äventyr. Nu tycker jag att det är riktigt kul att leda, men det händer ju att man tappar inspirationen och då får helt enkelt någon annan spelleda. Vi är 5 stycken och har olika sl för olika spel och vi spelar just nu N2 (2 sl), Eon(1 sl, en + kanske en till på väg...), Drakar & Demoner (Chronopia) (2 sl) och Western (1 sl, 1 kanske på väg). Viking är oxå på väg där har vi en sl. Än så länge...

Så enkelt var det för oss! Lycka till! Var inte rädda för att spelleda och gör det inte till en så stor grej!
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Alla vill spela

Ingen av oss är bra på att improvisiera (vi suger faktiskt), visst sånt går att lära upp men... Och ingen av oss tycker att det är kul att vara spelledare, vi vill vara med och lösa äventyren... vi har helt änkelt ingen som tycker om att leda. Och just nu iaf spelar vi bara eon... och även i de andra spel vi spelar är det bara vi två som är sl...
De andra vill verkligen inte och det blir inte kul när de "tvingar" sig själva till att leda någon enstaka gång... en lösning skulle väll vara att holka som fan, då gör det inte så mycket om SL inte har någon fantasi [vink]

~ nauseam
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Re: mmmmmmmm

Men om jag viste "vad fan jag vill ha för svar" skulle det väll vara temligen idiotiskt av mig att skriva hit och fråga, eller är det jag som missar vad du menar. Om inte du har något svar så betyder det inte att någon annan inte har råkat ut för liknande och kom på finurligt sätt att åtgärda det på.

~ nauseam
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Men så äntligen nån som fattar.

Trodde inte det fans några här som förstog problemet...

Iofs är ju det du säger inte så uppluftande och jag fynderar på om vårt problem någonsin kan lösa sig... att hitta en ny SL är mycket svårt då vi bor straks utanför ingenstans... Vi två som gjorde misstaget att börja spelleda får väll leva med att vi bara får spela 50% av gångerna vi spelar... och allt det trokiga som det innebär att vara sl.. (skriv nu inga arga svar om hur kul det visst är att spelleda, smaken är som baken ni vet)

~ nauseam
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Men så äntligen nån som fattar.

Det kan iofs bli roligt med två SL som spelar varannan gång. Du skriver ett äventyr, din kompis skriver en fortsättning på ditt äventyr, du skriver en fortsättning på hans osv. Det blir lite som viskleken :)

Bela
 
Top