Nekromanti Problem med spelgruppen

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Jag snackade idag med en i vår lilla spelgrupp och han funderar på att inte vara med och spela på ett (längre) tag. Detta på grund av spelgruppen. Jag tycker ungefär likadant som honom. Detta tycker han (och även jag i ganska stor utsträckning):
* Han är trött på att ingen annan i gruppen verkar vara speciellt intresserade av att spela längre.
* Vi spelar på tok för sällan.
* Han kan inte komma ihåg senaste riktigt roliga spelmötet.
* Han är även trött på att folk i gruppen inte kan ställa upp och ta sig tid att spela.

Vi har tidigare haft möten angående detta och annat, men det har inte lett till någon förbättring. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra... Alla tips är välkomna, förutom sådana om att byta spelgrupp. Det är inte alltid så lätt att göra det...

//Boboliwsy
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Har varit med om liknande problem. Det är SL som har det högsta ansvaret för spelarnas tillfredsställdhet när det gäller spelet, dett betyder dock inte alltid att det är SL:s fel att det går åt pipan. En sak som du som SL (du va SL va) måste ta tag i det är att skärpa spelarna så dom är alerta. Om dom inte skärper sig med tillsägelser (var sträng, inget annat hjälper) så säger du helt enkelt att spelmötet är avslutat. De brukar antingen skärpa sej eller hoppa av spelgruppen då.

Angående deär me tider. Bestäm en viss dag i veckan när ni har ert spelmöte. en viss dag en viss tid. Den som inte kommer då, lär bli dödad i äventyret eller nåt. Om det upprepas, uteslut denna ur spelgruppen. När man tänker efetr är det oftast en som stör dom andra, och när denne försvinner så går allt bättre. Så var det i vår spelgrupp iallafall.

Hoppas det var till någon hjälp.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jag har också varit med om något liknande, allt redde ut sig till slut. För vi "stände ute" denna person som de andra i spelgruppen inte gillade särskllt mycket! Om man är inne i ett äventyr & en av spelarna börjar flippa ur, så var inte rädd för att dela ut DICIPLINSPOÄNG, alltså varje gång denna person "håller på" så dela ut ett eller två sådan poäng till honom. Han ska självklart inte veta om detta. Och när denna person fått t.ex. 20 diciplinspoäng så kan det typ falla ner ett träd i skallen på honom/henne!!
Denna tekniken kör jag själv!!
Ps. På detta sett så märker man vilka som KAN spela rollspel eller ej!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaa du.

Svårt när det blir sådär....
Det kanske är bra att ta en paus från speöandet, låter trist men kanske funkar. Ett annat tipps kanske är om man plockar in lite färskt folk och då kanske det blir en nytändning i gruppen.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Låter som att problemet i er grupp helt enkelt är ett växande ointresse för att spela. Nå, då borde den bästa (kanske enda) åtgärden vara att på något sätt försöka förnya och liva upp spelet. Kanske har ni fastnat i ett mönster, som några av spelarna upplever förtar spänningen? I värsta fall - det är det nog säkrast att bereda sig på - har de av spelgruppens medlemmar som uppträder sådär ointresserat lessnat på att spela och behöver ta en paus, hur lång beror förstås på person. Men innan vi ger upp hoppet här skulle jag föreslå att du som SL ändrar på, helst tillför, någonting under spelmötena. Introducera lite nya grepp som skänker en annan atmosfär åt spelet, vetja! Har du hittills inte använt dig av sådant som bakgrundsmusik och rekvisita, börja med det. Eller skriv helt enkelt ett annorlunda äventyr med nya slags utmaningar för RP:na (och spelarna!).

Till sist: Prata med de berörda spelarna i gruppen och fråga rentut vad de skulle önska att spelmötena gav dem för att de ska få spellusten åter. Gör det helst när alla är samlade, så att alla kan ta del av allas olika sätt att se på saken. Samförstånd är en nödvändighet i en rollspelsgrupp!

Mvh
Herr Ågren, rollspelsmedicinare (fast kanske ingen bra sådan?)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,902
Ja du, det låter trist och jag känner igen symptomen. Ibland när man läser alla desperata spelledare och spelares inlägg här på forumet så slår det mig; vi borde träffas och spela tillsammans. Då skulle man ju slippa alla bortskämda spelare som aldrig behövt lägga ut en krona på moduler eller ägnat timmar och dagar åt att klura ut finurliga äventyr och roliga kampanjer. Nä, respekt till alla er här på forumet, ni ska ha credit för att ni håller hobbyn vid liv.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Nej visst är det svårt att lämna sina vänner i spelgruppen. Jag hade det lätt för mina vänner lämnade mig och inte tvärt om.

Det där hände mig också och det började för kanske ett och ett halvt år sedan. Jag upptäckte att mina medspelare hellre ville supa, festa och skaffa tjejer än att spela rollspel. Våra möten kom mer och mer sällan och de blev mer och mer påtvingade. Jag förlorade viljan att spelleda och min fantasi försvann ut genom fönstret.

För ett år sedan slutade jag spela.

Nu är jag tillbaka i gamet. Jag plockade ihop en grupp på tre spelare för en månad sedan och vi började spela D&D. Vi har hafft väldigt roligt.

Mitt råd kan därför vara att ta en paus och efter en tid (behöver inte vara ett år) kalla tillbaka spelarna och de som är messt intresserade låter du komma tillbaka. Då vet du vilka det är som intresserar sig för rollspelandet och vilka som "växt ifrån" det. Det här är kanske lite drastiskt och är rena mordet för någon som mig som nästan är beroende av spelande men det kan hjälpa.

"If you love something, let it go.
If it comes back to you it's yours,
If it doesn't, it never was."

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Det framgår inte riktigt om ni håller på en kampanj, eller bara korta äventyr. Men om ni håller på med en superkampanj så kan det kanske vara uppfriskande med ett spelmöte då ni spelar ett annat spel som ni kanske aldrig har spelat förut. Själv så tycker jag att en omgång Mutant är helt perfekt för att sedan vilja spela lite mer seriöst.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Disciplinpoäng. Ball idé.. /images/icons/smile.gif

"<EM>If you love something, let it go.
If it comes back to you it's yours,
If it doesn't, it never was.</EM>"
Vist! Varifrån har du tagit det lr har du tom hittat på't själv

/[color:green]Han</font color=green> som hoppas att han kommer ihåg den versen/dikten
 
Top