Nekromanti problem med spelare.

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
vi är en spelgrupp som spelar EON.
allt är bra förutom att en av spelarna har spelat drakar och demoner innan och har en del spelvanor.

Han spelar mest som det biffigaste han hittar.
Sen går han och slår ner en vakt. förstör en stol. slår vakten med resterna i huvudet. gör kullerbyttor i en stuga fylld med en häxas magiska brygder och välter omkull allt. Dödar bybor, fast bara när det är som mest saditiskt. som när bybon är förälder till 7 barn och hälst när barnen ser på.

ni förstår nog. finns det någon erfaren spelledare som vet vad jag kan göra? vilka ska anpassas hur mycket? ska någon anpassas? helst nåt jag kan göra in-game. då jag kan inte direkt säga åt honnom att sluta.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
då jag kan inte direkt säga åt honnom att sluta.

Varför inte? Faktum är att du inte bara kan göra det, du bör göra det. Att spelaren ifråga är en skitstövel och förstör för er andra har inget med spelet att göra, det är spelaren som bestämt sig för att bete sig så.

Kanske gillar han att spela på det sätt du beskrev. Kanske gör han bara sådär för att förstöra för dig, eftersom han, vad vet jag, inte gillar din spelstil eller nåt. Oavsett vilket måste du prata med spelaren, förklara varför du upplever hans spelstil som problematisk och be honom att ändra den. Om han inte är villig att kompromissa, tja, då bör du kanske överväga om han verkligen ska vara med i gruppen överhuvudtaget.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Skulle ta gruppen in i en stad med en hård och brutal stadsvakt. När han gör bort sig skulle jag låta rättvisan komma ned tungt över honom... och lär han sig inte gör jag om det.

Samtidigt för att locka skulle jag lägga upp för sociala plottar, för att uppmuntra till ickevåld.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Prata med honom.
När det inte fungerar i gruppen så är kommunikation det allra bästa alternativet.
Säg till honom att han förstör hela spelet genom att bete sig som en jävel...
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Du har ett problem i din spelgrupp.

En person är problemet.

Problem går att lösa.

Problemet måste lösas.

Tänk såhär, ni spelar rollspel för att ha kul, på er fritid det är inte ett arbete ni får betalt för, alltså ska alla som är med ha kul.

Det betyder att det inte fungerar att bara en person har kul, om nån får för sig att han är så viktig att alla andra ska anpassa sig efter honom, så slösar han bort er fritid, och han är ett problem.

Säg till honom att du och gruppen inte tycker det är kul att spela som han gör, säg till honom att han måste ändra sig.

Ge honom en chans men var inte mesig, om han försöker ändra sig så har ni vunnit mycket, man märker ganska snabbt om han faktiskt försöker ändra sig eller inte.

Om han inte ändrar sig bör du, eller värre än så, om han inte ändrar sig har du skyldigheten att kicka honom från spelgruppen.

Ni är där för att ha kul allihopa inte bara han.

Var inte för snäll, men ge honom en chans.

Bombu
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Döda honom

eller lid i tysthet.

Eller gör något mitt emellan. Typ hångla upp honom i brygga varenda gång han gör något. Det borde få honom på andra tankar.

//erik. kan dock inte ansvara för vilka tankar det blir
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Är det verkligen värt att ha med honom i fortsättningen? Placera rollpersonerna i en situation där de inte har möjlighet att använda våld för att främja äventyret. Ett exempel kan vara att de är i kraftigt underläge, saknar sin utrustning (för det här låter som den sorts spelare som älskar sitt storsvärd, inte sant?) och måste sköta snacket snyggt och utan att ställa till med bråk för att lyckas komma någonvart. Om han inte gillar det, informera honom om att hans tidigare spelstil faktiskt förstör för gruppen och att han får lov att anpassa sig. Lägg fram det faktum att kombinationen av hans spelstil och det resten av gruppen önskar sig leder till att ingen av spelarna har så kul som de borde ha -- han får inte möjlighet att spela den sorts äventyr han är lämpad för, de andra störs i sitt rollspelande av hans beteende. Säg åt honom att han själv får välja hur han hanterar det -- anpassa sig eller sluta. Håll det hela sakligt. Gå inte in på personnivå, peka enbart på vad han har gjort under speltillfällena och förklara att det är oacceptabelt. Var hård men rättvis. Om han förstör för de andra spelarna (vilka, antar jag, är lika irriterade som du är) har han betett sig illa mot dem genom att förstöra deras spelupplevelse.

Sedan är jag visserligen inte förtjust i tanken att DoD-spelande skulle leda till den här sortens beteende -- jag har sett det hos flera personer som aldrig spelat annat än Eon, likväl som jag har sett DoD-spelare (däribland jag själv) som inte beter sig så här.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
What goes around, comes around !

Låt det han gör "in game" komma tillbaka på honom. Håller han på, på detta sätt. Låt honom möta samma våld, samma sadism etc..
Hoppas iaf att det löser sig !
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Fråga honom...

Fråga honom vad han vill få ut av rollspelandet.

Nej, jag skojar inte. Fråga vad han är vill ha och ge dig inte förrän han har svarat ordentligt.
Om du får ett vettigt svar så kanske det finns hopp om bättring, men om han bara svarar fånigt eller undvikande är prognosen ganska dålig...

Det låter som att personen i fråga framför allt är ute efter att få uppmärksamhet. Om allt han vill är att ständigt befinna sig i centrum på övrigas bekostnad är nog inte rollspel den lämpligaste hobbyn för honom.

Gordeg
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: What goes around, comes around !

Först trodde jag att du menade... honom som i spelaren. IRL, alltså. Äh. Jag hoppas att du inte menade det. :gremsmirk:

-Hjalle, fick sig en liten chock.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
allt är bra förutom att en av spelarna har spelat drakar och demoner innan och har en del spelvanor.
Är det ett eller två problem?

Jag föreslår att du "hintar" lite fint genom att göra det som är mest logiskt i spelvärlden, någon har ihjäl rollpersonen. Vill du "skona" rollpersonen så låt t.ex. något av barnen förgifta rollpersonen så att han blir paralyserad, och sedan lemlästar denne. Rollpersonen är inte död, men lär knappast vara någon större hot för omvärlden.

Det är väl vad jag skulle ha gjort mer direkt om någon så uppenbart försöker förstöra spelet (såvida det inte är någon liknande stämning ni har då ni spelar). Men i ett längre perspektiv så måste ni ju snacka med spelaren. Det är ju en sak om spelet spårade ut efter klockan 02, och en annan om spelaren gör det helt med viljes flera gånger.

Låt inte en spelare förstöra för er andra.

- Zire
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
låt honom bli grippen av en vakt medans han gör något brutalt, många fall blir det döds straff --> han måste göra ny RP

föresten så har nog inte beteandet med DoD att göra, då ingen i min spelgrupp är sådan (utom Erik just nu fast hans karkatär ska vara så)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Fråga

Vad gör de andra spelarna in-game? Står deras rollpersoner med armarna i kors och glor medan han härjar runt? Och spelar de sina gubbar med konsekvent etik och behärskning?
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag skulle inte göra någonting i spelet. Jag skulle sätta mig ner med gruppen och säga "Svensson, du får sluta spela på det här sättet, du förstör för mig och du förstör för de andra i gruppen. etc."
Jag ser ingen mening med att "hinta" saker i själva rollspelet, något som detta skulle jag ta ganska alvarligt, jag menar alla är ju där för att ha roligt.
Det finns dock självklart merit i det de flesta säger här att anpassa rollspelet för att stävja detta beteende, jag känner ju inte denna individ, du måste ju känna efter vad som tar bäst/han kan ta.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fråga

Problemet med att lita på att de andra rollpersonerna ingriper är att det ofta leder till konflikter inom gruppen (både mellan rollpersonerna och spelarna) och att all tid går åt till denna konflikt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: What goes around, comes around !

... honom som i spelaren. IRL, alltså.
Nej för tusan !! :gremlaugh:
Så illa är det inte, tro mig !! :gremwink: Klart att jag menar karaktären, hur skule det anars se ut.. :gremshocked:

/ Johan K, som egentilgen är en sådandär myspelle som hatar att slåss.. :tekopp:
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Mata inte kobolderna

Förutom en hel del bra förslag som redan kommit upp, typ införande av mer sociala plottar förespråkar jag metoden att inte ge något våld till spelaren. Börjar han slakta oskyldiga, sätt honom i sinkabirum resten av spelmötet. Låt honom sedan sitta där och ruttna medans de övriga rollpersonerna gör sitt. Han kan sedan få ta sig ut ur finkan framemot slutet av mötet, men knappast göra så mycket mer. Kom ihåg att du är spelledare och därigenom kan du också använda metoder som sätter dit honom ganska enkelt. Giftpilar med bedövningsmedel kan faktiskt vara en bra idé så länge du inte dödar av rollpersonen. Då gör han antagligen bara en ny likadan och blir mest sur på dig och det är bättre att få honom att tycka att det är tråkigt än att göra honom grinig.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag förespråkar, i vanlig ordning, Hygglo-metoden.

On a more serious note, snacka med honom. Leder det till ett uteslutande, so what. Vill ni verkligen vara kompis med någon som inte kan ändra sig för gruppens bästa? Är inte flera kvällar av bättre rollspel värt det? Jag tror inte han kommer ändra sig bara av att ni ändrar er eller äventyret.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Fråga

Problemet med att lita på att de andra rollpersonerna ingriper är att det ofta leder till konflikter inom gruppen (både mellan rollpersonerna och spelarna) och att all tid går åt till denna konflikt.
Men innan det går så långt kan ju vanligt rollspelande få förekomma. :gremsmile:

Att någon i ett gäng slänger fram en plan som sedan får någon form av kritik är inget konstigt.

Om hans beteende INTE har väckt bestörtning in game hos de andra rollpersonerna, då är det kampanjen i stort som SL behöver fundera över. Kanske har SL och spelare olika syn på hur viktig rollpersonernas etik är.

Kanske.

Men jag kände helt enkelt att om jag skulle ha något att tillägga utöver de kloka ord som sagts behövde jag veta mer detta.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fråga II - Resurrection

då jag kan inte direkt säga åt honnom att sluta.
Varför då? Jag menar, är det bara för att det känns obehagligt, "öh, du spelar feeeel!" kan ju kännas lite konstigt att säga, men ibland måste man.

Som erfaren SL - eftersom det var det du frågade efter - snacka med honom out of game. In-game-lösningar på out-of-game-problem kan leda till nya problem - och om du är rädd att spelaren ska känna sig påhoppad eller utpekad om du tar upp det här med hur han spelar, så kan jag tala om att det kommer han att göra om du burar in eller slår ihjäl hans rollperson också.

Erik
 
Top