Nekromanti Problem med pengar...

Fred

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
50
Location
Kunsbacka
Ungefär så ser det ut i min spelgrupp också... ingen har mer än max lite över 1000 silver och detta brukar varken öka eller minska då allt som vi tjänar under ett äventyr går åt till olika förnödenheter under nästa...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Till att börja med kan du räkna ut vikten på deras små förmögenheter. De kan omöjligt traska runt med så mycket pengar på sig. Nästa fråga blir då vem ska ta hand om min förmögenhet? Risken är rätt stor att den som får ansvaret för att vakta en så pass enorm förmögenhet tar pengarna och sticker.

Sedan tycker jag istället för att ge dem pengar kan du ge dem landegendomar och föremål. Det finns få rimligt anledningar till att någon rollperson skulle komma över 100 000 sm i kontanter. Ge honom istället en förläning som han måste lägga ner tid och energi på att förvalta. Det kan bli ett helt nytt äventyr.
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Så stort problem är det inte...

... tycker jag. Det är nämligen så; att i rollspelet finns pengar, de är inte bara en liten display i bältet som visar på hur mycket pengar man har. När jag räknade på det kom jag fram till (observera att dessa siffror är lite ungefärliga) att ett kilo guld (10 000 silver i Eon) är minst en halv deciliter stort och väger som sagt ett kilo. Ett kilo silver är värt 500 silver och tar upp ca 1 deciliter utrymme i bältet som minst. En miljon silver skulle därför ta upp 200 liter utrymme och väga 2 ton, om det var i silver. Om Rollpersonerna skulle ha så mycket pengar är det därför en smal sak för SL att låta vem som helst, en bonde, en barflicka eller en rövare, få syn på en ohemult stor mängd penningar hos RP. Därefter är det bara en tidsfråga innan ryktet har spritts till riktigt många... Och någon av dessa många skulle väl kunna vara ett rövargäng? Eller ett spontant bildat rövargäng som bildades bara för att de fick höra talas om ohemula mängder pengar... Förr eller senare kommer någon att få reda på att RParna har massor av pengar helt enkelt!

Vore miljonen silver i guld skulle den väga 100 kg och ta upp 5 liter plats, så det vore nog smartare det. Fördelat på alla RP skulle det inte ta så mycket plats faktiskt. Men ofta kommer ju pengarna i silver och inte i guld, och har de allt i guld kommer nog de flesta att se att de är rika ändå när de t ex ska betala en värdshusvärd...

Om de sedan ser ut som vore de rika (mycket välklädda t ex) så kan de ha en chans att klara pengarna genom att sätta in dem på en bank eller så. Ser de inte ut som vore de rika och försöker sätta in pengarna på banken kan SL få roligt, hur ser det ut egentligen om en hoper smutsiga personer med stora, grymma vapen kommer in med massor av pengar? Som rövare kanske? Men om de ser rika ut kan de å andra sidan sannolikt falla offer för ett överfall... Och om de nu skulle skaffa en vaktstyrka för att försvara sina pengar så kommer denna dels att konsumera av pengarna om det är en riktigt bra styrka, och är det inte det kommer den kanske tjäna mer på att klubba alla små stackars rollpersoner... >=)

Å femte sidan kommer alla rollspelsgrupper överallt att gå igenom ett stadium av kobolderi där alla skaffar massor av pengar och det bara blir roligare ju mer pengar man får, så det bästa vore nog att helt enkelt vänta tills det stadiet är över och man kan övergå till ett "seriösare" stadium...
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Så stort problem är det inte...

Kom ihåg det fina med bankväxlar. En civiliserad RP (tex cirefalier) har helt enkelt lite småpengar och en massa bankväxlar på sig. Sen kan man skriva över bankväxlar på andra som får ta ut dom från en bank, eller så rider du iväg till en bank (cirefaliern tex rider iväg till en falisk bank, finns i de flesta större hamnstäder) och tar ut pengarna.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Så stort problem är det inte...

Det kanske bara är jag, men jag bär aldrig omkring på alla pengar jag har, och särskilt inte då det rör sej om så ofantliga summor som det talas om här. Förutom att det är onödigt eftersom man inte lär ha nytta av alla pengar hur som helst så är det som du säger bökigt och riskabelt. Så, problemet kvarstår ju så länge som rollpersonerna har pengarna i förvar någonstans.
 
Top