Nekromanti problem med mejlservern idag...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Haha, så galet [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Haha, så galet [NT]

Det är för att grafikmotorn i Mac OSX, Quartz, använder PDF som standard på allt som visas i 2D på skärmen...

så här skriver Apple själva.

"Se i Quartz 2D

Allt du ser på skärmen är resultatet av miljoner och åter miljoner beräkningar av Quartz 2D, det revolutionerande fönstersystemet i Mac OS X som använder formatet PDF (Portable Document Format) som grund för sin avbildningsmodell. Quartz 2D ger knivskarp grafik, konturutjämnade typsnitt, och blandar 2D, 3D och QuickTime-innehåll med genomskinlighet och sidoskuggor. Inget annat operativsystem ger så snygg grafikåtergivning som Quartz 2D."

http://www.apple.com/se/macosx/features/quartzextreme/
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Icke desto mindre är PDF klumpigt för rena bil

nu är det ju inte helt sant, man kan välja om man vill ha dumpar i andra format också, som (kollar listan):

BMP
GIF
JPEG-2000
JPEG
PDF
Photoshop
Pict
PNG
SGI
TGA
TIFF

;-)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Haha, så galet [NT]

Det är för att grafikmotorn i Mac OSX, Quartz, använder PDF som standard på allt som visas i 2D på skärmen...
Så utomordentligt dumt. Jag förstår att det inte görs några spel för den plattformen...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Haha, så galet [NT]

Fast Mac borde ju då vara en extra bra plattform för PDF-(roll)spel, som Dogma :gremwink:

/RipperDoc - höhöö
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Haha, så galet [NT]

Fast Mac borde ju då vara en extra bra plattform för PDF-(roll)spel, som Dogma
Dogma funkar på alla plattformar. Numera funkar det till och med på utrikiska (Over the Rainbow)!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Haha, så galet [NT]

öhh.. du har nog totalt missuppfattat hur det funkar, Troberg..

...jag sa 2D, inte 3D. Quartz-motorn är fruktansvärt bra på det, det är ju en av anlednigarna att Pixar använder Macar! Och i stort sett allt som är datoranimerat i Sagan om ringen-filmerna är gjort på macar också. Sen finns ju massor med spel som funkar på Mac, som Call of Duty 2, World of Warcraft, Doom 3 och så vidare... i stort sett alla större spel portas, men de importeras inte till Sverige i så hög grad, marknaden är för liten här.

PDF-genereringen är för att få snygga typsnitt, snygg genomskinlighet osv i grässnittet.. sånt som Microsoft försöker härma med gränssnittet till vista.

läs mer på:

http://www.apple.com/macosx/overview/graphicsandmedia.html
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Bara i gamla versioner av OS X. Uppgradera :)

OS X 10.3 sparade dumpar i .pdf.
OS X 10.4 sparar dumpar i .png.

Uppgradera, du kommer få ett bättre OS och bra skärmdumpar!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Haha, så galet [NT]

öhh.. du har nog totalt missuppfattat hur det funkar, Troberg..

...jag sa 2D, inte 3D.
Långt ifrån alla spel är 3D, och även 3D-spelen har ibland 2D-bitar. Titta tex på många av de bra RTS-spelen eller gamla hederliga shoot em ups.

PDF-genereringen är för att få snygga typsnitt
Sorry, men är det något jag hatar så är det när man försöka köra antialiasing på skärmtypsnitt, speciellt på platta skärmar. Istället för skarpa typsnitt så får man något som känns som en billig fylla med någon annans glasögon. Och Joel Spolsky håller med mig!

sånt som Microsoft försöker härma med gränssnittet till vista.
Som i och för sig är en fuckup av monumentala mått, en fuckup som kommer att överskugga alla andra fuckups i världshistorien. Om PDF för 2D är korkat, så borde det vara dödsstraff på att använda 3D för 2D. Enligt min ödmjuka åsikt i alla fall.

3D är långsammare än 2D och kommer alltid att vara det. Det spelar ingen roll hur mycket 3D-accellerering man lägger på, det kommer ändå att vara långsammare. Varför? För att det sista man gör i 3D-renderingen är att rita ut bilden på en 2D-yta. Grejen är att detta sista steg är allt man behöver göra i 2D, så 3D kan i bästa fall bli lika snabbt om det inte tar någon tid alls att göra 3D-bitarna, vilket knappast lär hända.

Vista är en ännu bättre anledning att defenestrera än vad XP var, och det säger inte lite.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Haha, så galet [NT]

tja, du verkar ju ha din uppfattning klar. ;-)

Konstaterar bara att grafiken på en mac är betydligt angenämare att jobba med... betydligt skönare för ögonen att sitta en arbetsdag framför min mac än framför min PC (vare sig om jag kör XP eller Linux KDE).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Haha, så galet [NT]

Konstaterar bara att grafiken på en mac är betydligt angenämare att jobba med... betydligt skönare för ögonen att sitta en arbetsdag framför min mac än framför min PC (vare sig om jag kör XP eller Linux KDE).
Har du provat att ändra färginställningarna i Windows? Defaultfärgerna är som pepparspray för ögonen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Haha, så galet [NT]

givetvis... har allt ganska neutralt, och i grått...

gillar inte massor med färger och tjafs från operativsystemet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Haha, så galet [NT]

jup, har testat betan av Boot Camp, och bortsett från att ett par småsaker (några drivrutiner, högerklicket för plattan på macbooken funkade inte, däremot funkade det på den vanliga USB-musen, och inte bluetooth heller)...

Har testat att köra Oblivion IV på stationära macen, och det gick bra trots att det spelet är sjukt grafiktungt. Snabbare än på min spel-PC till och med, antagligen för att macen har snabbare processor.

Sen ska jag testa Parallells, som gör att man kan köra OSX och Windows parallellt, utan dom stora prestandaförlusterna man får med Virtual PC, till exempel. Med Boot Camp kan man bara köra ett os i taget.
 
Top