Nekromanti Problem med kraggbarbarer

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Två av spelarna i min grupp har pratats vid och kommit fram till en kampanj de vill spela. De vill lira en kampanj där en av dem spelar Kraggbarbar som lämnat sitt folk, och den andra spelar tolk och allmän know-it-all. Jag tycker det låter som en rolig och intressant idé och skulle gärna spelleda det, men ser flera problem med det hela.

Först och främst, hur troligt är det att en av Kragg lämnar sitt folk för att utforska världen med en sillmjölke? Vidare, hur troligt är det att tidigare nämnda sillmjölke har lärt sig språket tillräckligt bra för att kunna tolka? Sedan finns det fler spelare i den vanliga Eongruppen, hur kan jag införliva dessa utan att det känns som om de första två spelar huvudrollerna?

Tack för svar!
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Utan att vara säker på om detta ger svar på frågan så säger jag ett ord. Misslor.

Om "sillmjölken" är en missla ser jag det personligen, utan att kolla i böckerna utan bara säger vad jag kommer ihåg för tillfället, som att det skulle vara ett tämligen bra resesällskap.

//Fain som slänger ut sig sin favoritkombo (Kragg och missla)
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag vill minnas att Drunok anställt kragger (nja, jättar norrifrån tror jag det stod) som legosoldater. I utbyte antar jag att kraggerna kan få spannmål och hästar. Att någon då skulle kunna få för sig att ge sig ut i världen vore väl inte helt otroligt och att någon som spenderat tid i Drunok(i synnerhet folk inom militären antar jag) kan ha stött på ett gäng kragger skulle ju inte vara otroligt.
Att interagera karaktärerna i gruppen är ofta ett problem, men så länge gruppen har mål som leder till en gemensam väg är det inte jättesvårt. Kolla upp om bomber och flaggor om spelarna verkar vara omotiverade att spela eller om det handlar om att du vill att alla ska kunna känna sig delaktiga och få nåt uträttat för sina karaktärer.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Är barbarerna raunatroende så har de väl ingenting som håller dem fast vid Kraggbergen. Kanske blev de bannlysta eller utsända till det okända syd av stammens shaman, kanske gav de vika för sin egen äventyrslusta och drog hemifrån på stulna hästar en vacker dag.

Annars finns den klassiska lösningen: tiraker slaktade deras familjer...
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
då jag själv har en kragg i min spel grupp så löste vi det pga hans döda föräldrar plus att han fick skuldsatt i sin bakgrund så är det pga det han har gett sig av ifrån bosättningen och ut i den stora världen även om den kragg i din grupp inte har det så skulle jag föreslå enkel äventyrslusta det finns ju dem som känner att deras lilla värld inte har något att erbjuda längre och vill se sig omkring

Jag skulle nog också vilja säga att en missla skulle passa bra då kragg och misslor kommer väldigt bra överens och kragg är en av dem få raserna på mundana som har tagit sig tid för att lära sig misslornas språk och misslorna i sin tur kan prata med kragg

Hur du ska införliva dem så känns det enklaste sättet att dem har antingen blivit anställda av uppdragsgivaren eller så har dem pratat sig in i gruppen t,ex det är aldrig fel med ett extra svärd i dessa farliga tider eller att dem har erbjudit några andra färdigheter som kan vara användbara för gruppen och ökar deras chans att överleva
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag tycker inte du ska bekymra dig för mycket över det. Hur ovanlig omständigheterna än låter så är det redan extraordinärt att samla en grupp oavsett sammansättning för att "äventyra". Äventyrare är inte normal.
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Wow, inte trodde jag det skulle komma så många svar. Tänkte dela med mig lite av vad jag kommit fram till.

Kraggmannen får vara en av Klippans folk, som är bannlysta från parningsriterna. Detta ger honom en vettig anledning att ge sig ut i världen då han annars har svårt att hitta en partner.

Att tolken ska vara missla är jag lite skeptisk till, då jag inte är något jättefan av misslor. Kanske kan han vara dvärg, då Klippans folk lever vid Khazimbergen?

Sedan funderar jag på att låta hela gruppen bestå av olika utstötta personer. Detta skulle ge dem skäl att vandra genom världen ihop, kanske har de funnit tröst hos varandra?
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Att tolken ska vara missla är jag lite skeptisk till, då jag inte är något jättefan av misslor. Kanske kan han vara dvärg, då Klippans folk lever vid Khazimbergen?
Det nämns i någon av böckerna att Kraggbarbarerna har väldigt stort förtroende för Dvärgar och till och med kallar dem "Skäggmisslor".
 

Jerker Karlsson

Veteran
Joined
25 Aug 2011
Messages
16
Location
Umeå
gegenuber said:
Först och främst, hur troligt är det att en av Kragg lämnar sitt folk för att utforska världen med en sillmjölke? Vidare, hur troligt är det att tidigare nämnda sillmjölke har lärt sig språket tillräckligt bra för att kunna tolka? Sedan finns det fler spelare i den vanliga Eongruppen, hur kan jag införliva dessa utan att det känns som om de första två spelar huvudrollerna?

Tack för svar!
Om ni verkligen vill spela det, make it happen! Det må vara osannolikt att det du beskriver händer, men det innebär inte att ni behöver undvika att spela ut ett unikt fall. Det är trots allt lite av vad rollspel går ut på, att inte bara att ta hänsyn till det logiska. För att göra det hela trovärdigt, se till att ge Kraggbarbaren och sillmjölken en trovärdig bakgrundshistoria som på något sätt binder dem samman. Då kan kanske ära eller lojalitet förklara varför de nu slår följe och barbaren har lämnat sitt folk.

Gällande de andra i spelgruppen så känns det som att det är mycket upp till spelarna att se till att inga får för mycket utrymme. Det handlar ju om att ha kul tillsammans. Och skulle det nu vara så att de båda rollfigurerna som du beskriver har huvudrollen i äventyret, behöver ju inte det betyda att respektive spelare har det i spelgruppen. Där är det ju själva rollspelandet som avgör vem eller vilka som har huvudrollen, inte vilka som har främsta positionerna i handlingen i kampanjen/äventyret.
 
Top