Nekromanti problem med incantatrix

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Extend spell kostar endast en spell mer en den vanliga spellen om man är en hög level incantatrix kan man då göra detta gratis, eftersom metamagic feats kostar en spelllevel lägre?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Incantatrix!

Utan att ha en aning om vad en Incantatrix är så skall jag försöka svara på frågan.

Jag antar på din frågeställning att Klassen eller Prestige Klassen Incantatrix har som förmåga att ändra meta magic feats så att den s.k. Spell Level kostnaden minskar med ett. Om man läser in en besvärjelse på ett sätt som för vanliga magiker kostar en Spell Slot på TRE nivåer högre än normalt så kostar det för en Incantatrix endst TVÅ nivåer högre. Jag tycker i sådana fall att det för en Incantatrix blir "gratis" att läsa in en besvärjelse med Extend. Detta är ju Incantatrixens förmåga och skall därför alltid vara aktiv.
 

NrutdinElakaCLR

Veteran
Joined
6 Feb 2002
Messages
9
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Extend spell kostar endast en spell mer en den vanliga spellen om man är en hög level incantatrix kan man då göra detta gratis, eftersom metamagic feats kostar en spelllevel lägre?

<hr></blockquote>



Nej, det står i egenskapens beskrivning:

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Improved Metamagic (Su): At 8th level, the incantatrix has mastered metamagic to such an extent that whenever she uses a metamagic feat, the feat's level increase upon a spell is reduced by one (this can't reduce an increase to less than one level, or less than zero levels if the increase is already +0). For example, an incantatrix wizard could prepare a quickened fireball as a 6th-level spell instead of a 7th-level spell.

<hr></blockquote>



här är också en länk till en sida med incantatrixens stats:

http://www.wizards.com/dnd/article.asp?x=fr/fx20010803b
 
Top