Nekromanti Problem med äckligt hög Hide och Move Silently!

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Lumpen

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag kommer inte skiva mer eftersom jag redan fått reda på vad jag vill veta.

<hr></blockquote>



Du slipper men det hindrar inte mig att fortsätta i min ensamhet vilket gör att jag får sista ordet och därför har rätt /images/icons/wink.gif. Jag trodde vi diskuterade ämnet i allmänhet. Vad gäller jämnförelsen med PSG så var det självklart förfarandet som jag jämnförde med inte de tekniska möjligheterna. Å andra sidan har man en riktigt magisk composite longbow och är lite halvsnitsig så kan man nog nita en goblin på 1000m, vad det blir i inch kan väl någon räkna ut.

hörs /images/icons/smile.gif
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Om du får en pil i dig...

Jag säger inte att man är omöjlig att upptäcka, bara att man inte automatiskt röjer sig.

Om man sedan åsidosätter fantasyheroismen lite så kan faktiskt en pil vara ganska distraherande. Naturlig reaktion för en vakt i ett sådant läge är att:

1: Ta skydd
2: Skrika på hjälp
3: Ta hand om sina skador
4: Låta sina kumpaner ta hand om det
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: - Fortsättning

Ur senaste Dungeon (s. 101):

"sniping from hiding imposes a -20 penalty on Hide checks to remain hidden"

Förutom att det låter vettigt är det just vad flera personer här redan föreslagit./images/icons/grin.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Lateral thinking

Nu kanske jag är litet besvärlig men om jag var vakten skulle jag inte under några omständigheter börja famla efter mitt armborst och spana efter anfallaren. Jag skulle kasta mig i skydd. Jag skulle slå larm. Försöket att slå ut mig på ett diskret vis skulle då misslyckats :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Lumpen

1000 m = 3333 fot. Den teoretiska maxräckvidden på en sammansatt långbåge i D&D är 2750 fot (825 m - grund 110 fot, +100% för Far Shot, +50% för att man har en båge med förtrollningen Distance), så man får se till att ta sig lite närmare först.
 
Top