Nekromanti Problem.. eller?

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Tja igen alla rollspels nördar (inkluderar sig själv starkt /images/icons/clown.gif)!
Jag har lite problem som jag hoppas på få hjälp med..
Jag och mina bröder ska nämligen spela rollspel till helgen (imorgon faktiskt) och jag ska då spela med min gamle hjälte. Denna rollperson är inte direkt rolig i och med min bristfälliga fantasi när det gäller att skapa bakgrunder och måla upp utseendet på rollpersonen (alltså skriva ner den..). Jag undrar bara hur ni på forumet gör när ni ska få ihop en rolig och spännande rollperson?

Skulle va kul o höra.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Inspiration......

.....är själva nyckeln till bra rollpersonsskapande. Det brukar bli bättre om man gör sin rollperson lite mer komplex, men det kräver en erfaren rollspelare och möjligheter att spela sin rollperson, något som inte alltid ges i alla spelargrupper. I min spelargrupp till Dungeons and Dragons finns det inte särkilt stora möjligheter till att spela komplexa personligheter, men då är det beroende på att Dungeons and Dragons inte är ett rollspel som främjar personligheter och bakgrunder på samma sätt. I Kult däremot, så är bakgrunden en aktiv komponent i rollspelet, och det kan bli riktigt intressant att spela en schizofren eller manodepressiv kvinna i 25-års åldern med traumatisk bakgrund. Framför allt ska man inte, inte ens i spel där bakgrunden är inte lika viktig som i Kult m.m., som D&D, inte se bakgrunden som endast en ursäkt för att få de attribut, egenskaper, förmågor, färdighter och föremål man har, utan gärna också se den som ett slumpmässigt och komplext skeende. Det kan inne hålla massor med hemska saker så väl som positiva saker. Man ska inte heller låta en bakgrund vara någonting statiskt utan det tror jag är något som utvecklas med rollpersonen, plötsligt, JUST DÅ, blir det intressant med en bakgrund. Exempelvis kan det vara riktigt intressant om man plötsligt när man kommer förbi den lilla rustika trollkarlsstugan i norra Trudvang/ Ereb/ Faerûn minns att Morbor Falstofel hemma i hembyn i Nam-ashur faktitiskt hade en liknande stuga. Tyvärr så brann den ner förra året, men morbor Fastofel var hursomhelst en trollkarl så det här är kanske också en trollkarlsboning. På så sätt blir bakgrunden något som man aktivt använder sig av när man äventyrar, men det ställer lite krav på spelledaren.

För att summera: Framförallt krävs,och det är det viktigaste med bakgrunder, utrymme för att rollspela dom. Då brukar dom komma naturligt.
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Grejen är den..

..att vad jag änn kommer på så blir det allför klassiskt.
Tex. Min krigare (vilken jag ska spela imorgon) kommer från en mindre by utan för Val Rion (en stad i vår på hittade värld). Far min var krigare och mor husa. Tjaaaa.... och sen då?

Jag menar, ska jag sitta och skriva ner från dag till dag tills jag är 28 eller vadå? Ska jag bara inkludera de viktigaste händelserna i mitt liv och i så fall vilka är dessa? Hur ska jag kunna bygga ut min karaktär så att man kan - som i ditt exempel - annvända sig av bakgrunden i spelandet, menar du att om jag såg en liten stuga bara hitta på en historia snabbt som ögat eller att jag ska ha idéer på lager (blir himmla massa i så fall) för varje enskillt tillfälle?

Jag vill få fram en så levande person som möjligt i min gubbe så att han inte bara blir ett papper som köttar saker.
Och det där med utseendet, OK det är väll inte det svåraste att komma på, bara att få fram en bild i huvudet över hur gubben ser ut och sedan skriva ner det hela.

Aja, hoppas att jag inte överrumplade (felstavat??) dig nu med alla dessa frågor...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hmm

Improvisation... är alltid bra. Om du improviserar ihop en historia, som den med huset och trollkarlen, mitt inne i spelet, ska det till att vara en väldigt enkelspårig och tråkig SL för att inte låta det bo en trollkarl i detdär huset. Eller åtminstone nån som känner en trollkarl. Och det var ju ändå det den lilla bakgrundshistorien gick ut på, att på ett smart sätt komma på var det finns en trollkarl... eller så förstod jag det åtminstone /images/icons/wink.gif

Utseendet... hrrm... det viktigaste är väl egentligen att medspelarna har en fin bild om hur han ser ut.. då behöver du inte beskriva honom mer än i stora drag.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Grejen är den..

Ta fram formuläret och kolla på din rollpersons grundegenskaper och färdigheter och utgå från dem när du hittar på hans bakgrund. (Eftersom han redan var gjord)

är han en jäkel på att slåss, som de flesta krigare? Isäfall, vart har han lärt sig det? hemma på gården, av fadern som är en fd krigare? Vid en akademi (kanske samma som fadern lärt sig, vid, eller en med motsatt filosofi, eller rivalitet mellan dem, och isåfall vad betyder det för din rollpersons relation till fadern. Kommer ni överens, eller är alla gräl skälet till att du drog hemifrån?)

Gå sedan genom allt som verkar relevant, fundera ikring vad som är studier, vad som är självlärt, om han har en viss stil. Sen finns det en massa olika typer av krigare. Vi har soldaten, kanske upptagen i armen pga av en adelsman som behöver mannar och som sen varit kvar där, eller en legoknekt vid ett kompani, eller egen anställning. Prisjägare? En i en läng ätt av äventyrare. Familjens svarta får som blivit bortföst av släkten.

Och inte behöver du sitta och skriva ner dag för dag vad som hänt honom. Utan vad som helst som format hans liv och personlighet som är viktigt nog för att du skulle önska skriva ner det. Liksom, varför äventyrar han nu? Motivationen kan ligga nånstans långt bak i livet, eller behovet, eller önskan kanske kommit nyss. Se det som en superkort novell i stolpform, eller hur du föredrar att skriva.

Ex:

Uppvuxen i Val Rion, yngst i grabbgänget, följde efter de stora grabbarna in i fogdens knektskara så fort han var gammal nog att rekryteras. Efter stort nederlag mot bergstroll dog alla barndomsvänner och han vandrade landet runt ett tag, försökte glömma allt som hänt, tog ströjobb för att klara brödfödan och har nu funnit nya vänner (de andra äventyrarna) som fyller tomrummet efter barndomskamraterna.

Från det kan man sedan även ge honom karaktärsdrag som bygger på bakgrunden. Kanske är han mer sur på bergstroll än något annat, på grund av striden, eller har de istället gjort honom rädd. Kommer han att göra allt för de nya vännerna, eller kommer han att inte våga bli riktig vän med dem, rädd för att binda sig om han skulle förlora dem också.

Så kan man hålla på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
När jag skapar en karaktär så ritar jag en bild på personen och beskriver RP:n utefter den bilden.. Egentligen kanske man ska göra tvärtom men jag är så dålig att rita på beställning..
Jag försöker ibland testa att gå på och rita något nytt i ansiktet som jag aldrig ritat förut, som bred käke, smal mun, m.m... Detta brukar de andra spelarna veta, så när jag försöker beskriva RP:n med ord så får jag bara höra: "Äsch, visa bilden istället."

Ritade en bild på din krigare och försöker beskriva honom utifrån det:
Klar blick, mörka ögon, svart hår över axlarna. Bred käke och liten mun, alldeles för liten för det breda ansiktet. Ärr över höger ögonbryn (=klassiker?). Bred nacke..
*läser om org.inlägget och inser att du förmodligen redan har ett utseende "...min gamle hjälte".*

Utseende har väl inte så stor betydelse om det inte är något som är utmärkande som tatueringar på hela kroppen eller neonblå spikes som frisyr..

Likaså tycker jag inte bakgrunden inte är så viktigt.. Själv brukar jag bara begränsa mig till stödmeningar som bara talar om viktiga händelser som påverkade mitt liv.. Lite som om man slagit fram dessa på en bakgrundstabell. Om jag har lite speciella personlighetsdrag eller färdigheter brukar jag skriva ner hur jag fick dessa i bakgrunden.. Mer har jag inte i bakgrunden..
Att improvisera bakgrunder brukar vara kul, om SL är med på det.. Passar visserligen bäst för RP:er som sjömän eller erfarna äventyrare.. Nackdelen kan bli att bakgrunden blir ostrukturerad eller bara allmänt konstig..

Personlighet tycker jag däremot är viktig, men eftersom du inte efterfrågade detta så skiter jag i att skriva hur jag gör för att få fram den.. Däremot har jag skrivit detta 2-3 ggr i inlägg tidigare..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker Val Rion klingade vackert (men känner igen det, särskilt Val ...)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Grejen är den..

Hitta på allteftersom istället. Har du en tom bit så kan du fylla i den någon gång under spelets gång istället. Eller Varför är han och äventyrar? varför blev han krigare? Var det hans far eller någon annan som inspirerade honom? Finns säkert roliga fadäser som hänt under all vapenträning. Vad tyckte hans far om ditt val att bli krigare? Han torde ju veta vilket elände det är, vara borta länge och ofta med en ganska så hög dödsrisk (inte bara själva krigandet, utan svält och sjukdomar och enbart elände.)
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jo!

Du skriver ner en liten bakgrund som inte behöver vara så detaljerad från början. Och sen när det händer någonting så spånar du lite..........och kommer ihåg att du har spånat. Då växer bakgrunden samtidigt som du rollspelar. Fast det kräver lite input från spelledaren ibland, men det brukar gå bra. Testa därmed att inte skriva all bakgrund före första spelmötet, utan att öka på den efterhand. Bakgrund är inget som ska ge en ångest att förfärdiga, utan det är sånt som kommer med tiden tror jag.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
hittade det här i en txt-fil på datorn

Allmän bakgrundshistoria.

Var kommer du ifrån?
Har du någon familj släkt?
Varför blev du äventyrare? och varför blev du just ex. lönnmördare?


Utseende.

Hårfärg, ögonfärg, hy, tatueringar, ärr osv.
Klädsel.


Karaktär.

Religion?
Inställning till döden, din egen och andras.
Ärlighet. Vad krävs för att du ska ljuga, stjäla, döda osv.
Lojalitet. Håller du vad du lovar? Ställer du upp för gruppen?
Handlar du först och tänker sedan, eller tvärtom?
Mål med livet, mål med ditt äventyrande.
Förhållande till pengar, hur girig är du?


Åsikter.

Vad hatar du? Vad reagerar du mot? Ex. slaveri.
Vad tycker du om? Ex. sitta på ett värdshus och dricka öl.


Ond eller god?

Hu ser du på de olika samhällsklasserna? Ser du ner på lägre klasser äm din egen?
Hur långt går du för pengar? Hjälper du (som hjältar ska) fattiga utan betalning?
 
Top