Nekromanti Prisklass?

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Hur högt kan man tänka sig att priset på det nya D&D kommer att sättas? Vad kommer att ingå i "grundboxen"? Är det levelsystemet fån AD&D som kommer att gälla? (hoppas inte...) Well, that's it.

[color:green]//Elrond</font color=green>
[color:purple]
"Theond fyrne beorgas I heonen feor"
</font color=purple>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Hörde någonstans att vi talar om en bok i A4 med hårda pärmar. Priset kanske ligger på en 259 kronor eller nåt.

Angående levelsystem så är jag faktiskt också lite orolig kring detta...

/Azagthoth
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Det verkar som någon har dragit lite förhastade slutsatser. Riotminds har nämnt att färdighetessystemet skall vara nivåbaserat på något sätt (vilket det redan är, men dom skulle göra det på något annat sätt). Och det verkar som om någon har börjat sprida onda rykten om att det skall vara <I>level</I>baserat (läs AD&D).
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Riotminds har nämnt att färdighetessystemet skall vara nivåbaserat på något sätt (vilket det redan är, men dom skulle göra det på något annat sätt). Och det verkar som om någon har börjat sprida onda rykten om att det skall vara levelbaserat (läs AD&D)."

sen kan man ju oxå passa på att nämna att level är engelska för nivå!
Sug på den du! /images/icons/wink.gif

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
<I>Riotminds har nämnt att färdighetessystemet skall vara nivåbaserat på något sätt (vilket det redan är, men dom skulle göra det på något annat sätt).</I>

fel! Dom har nämnt att det skulle finnas "yrkesnivåer" av något slag, vilket inte behöver betyda levels. (eon har ju en slags yrkesnivåer, till exempel.)

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
sen kan man ju oxå passa på att nämna att level är engelska för nivå! Sug på den du!</I>

fast level behöver ju inte betyda level som i AD&D.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Dom har nämnt att det skulle finnas "yrkesnivåer" av något slag, vilket inte behöver betyda levels.

Korrekt, men varför nämna någonting som inte har förändrats? Någonting måste de ha gjort, och det har med "nivåer" i någon form att göra. Jag är fortfarande orolig.

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Korrekt, men varför nämna någonting som inte har förändrats? Någonting måste de ha gjort, och det har med "nivåer" i någon form att göra. Jag är fortfarande orolig."

Tja, Eons "nivåer" började komma in i Mystik&Magi och är alltså en "förändring".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Tja, Eons "nivåer" började komma in i Mystik&Magi och är alltså en "förändring".

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad som menas med "nivåer" i Eon. Ett exempel någon?

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nivåer som inte är levels

"Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad som menas med "nivåer" i Eon. Ett exempel någon?"

Eons nivåer är helt enkelt ett mått på hur långt man har nått inom sin orden eller sitt gille, och vilka resurser man har på grund av det. Till skillnad från levelbaserade rollspel, där "färdighetsvärdet" (motsvarande) är resultatet av vilken nivå man har, så är i Eon nivån resultatet av färdighetsvärdet. Det vill säga, man får inte X i FV för att man blir gesäll, man blir gesäll för att man har X i FV.

Vi har redan motsvarande nivå-klassificering i vårt samhälle: lärlingsskap leder till ett gesällbrev som leder till ett mästarbrev inom ett skrå eller gille. För att få gesällbrevet krävs ett gesällprov som visar vad man kan, och för att göra det krävs en kasse smör inför ens mästare. Eller så kan vi ta alla grader inom karate. För att stiga till en högre kyu eller dan krävs ett graderingsprov för att visa hur mycket man kan. Det är inte tvärtom, att man lär sig något för att man graderar eller genomför ett gesällprov, utan man får sin högre gradering eller sitt gesällbrev för att man är tillräckligt bra (har tillräckligt högt FV).

Eons "nivåer" fungerar på samma sätt. För att få en högre rang/grad måste man visa att man är värdig titeln, och för att visa det måste man ha tillräckligt högt FC (plus en del annat godis).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Nivåer som inte är levels

Ypperligt exempel (nu var det iofs flera) som fick det att klarna.

/Azagthoth
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Fel forum

Har inte den här diskussionen hamnat i lite fel forum? Det kanske finns några glada (A)D&D-människor i rollspelsforumet som också vill vara med. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Felstavat, felstavat, felstavat äro Herren Seboath

"Har inte den här diskussionen hamnat i lite fel forum?"

Onej, han kan bara inte stava. Som alla vet* ska ju Drakar&Demoner stavas "DoD", och ingenting annat. /images/icons/wink.gif

- Krille

* betyder "Jag är inte säker på att ni vet det här, men..."

<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Vad jag tänkte på....

....var snarare de tre yrkesnivåerna misslyckad, normal och framgångsrik karriär som dyker upp redan vid rollpersonsgenereringen. det kan ju faktiskt vara något i den stilen som de har tänkt sig.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Felstavat, felstavat, felstavat äro Herren Seboath

"Onej, han kan bara inte stava. Som alla vet* ska ju Drakar&Demoner stavas "DoD", och ingenting annat."

Visst, men är du säker på att han menar DoD då?

Det skall ju komma en ny version av AD&D som bara skall kallas D&D. Och när han nämner level-system blir jag lite förvånad. Då DoD aldrig vad jag vet har haft just levelsystem, men detta har ju som sagt AD&D haft (har fortfarande).

Riddaren - tveksam om han menar DoD eller D&D, det är en väldig skillnad


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Felstavat, felstavat, felstavat äro Herren Seboath

"Och när han nämner level-system blir jag lite förvånad. Då DoD aldrig vad jag vet har haft just levelsystem, men detta har ju som sagt AD&D haft (har fortfarande)."

Ta en titt på RiotMinds hemsida. Där står följande fras: "Vi valde tex att införa sk yrkesnivåer, för att mäta hur duktig en karaktär var inom sitt yrke.". Så det är inte han som har hittat på det där med nivåer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Felstavat, felstavat, felstavat äro Herren Seboath

Ah. Det såg väldigt mycket ut som om det handlade om (A)D&D, men tydligen var det inte det då.

"Dyslectic Christian Sells Soul to Santa"

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
OT....

- What do you get if you cross a chronic insomniac with a dyslectic agnostic?
- ???
- A man who lies awake all night, wondering whether there really is a Dog.

Nightowl, meningslös...

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 
Top