Nekromanti Prisförslag för hemsida?

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag befinner mig i följande situation; jag har gjort en hemsida och jag har ingen aning om vad den är värd.

Ett par månader sedan så frågade ett par bekanta till mina föräldrar om jag kunde hjälpa dem med att göra om hemsidan för deras kennelverksamhet. Jag var schysst och tackade ja. Om man bortser från tiden det tog att lära sig html och css hyffsat så känns det ändå som att det har tagit en lång tid att göra den. Det är är väldans massa pill.

Men iaf så vill jag ju vara schysst när det gäller priset, men samtidigt så är det inte välgörenhet. 10000 vet jag att jag kan få för den. Det är vad den gamla webdesignern fått för nydesign. Kan jag be om mer och fortfarande vara schysst?

Sidan jag har gjort: LÄNK (att home inte fungerar är medvetet)

Gamla sidan: LÄNK
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Ojoj... Webbvärlden är ett gytter vad gäller priser. 10000 för en hemsida kan du ta. Mer? Tja... Jag sklulle gå in på webbmasterforum istället för rollspelsforumet.

Edit: Gamla sidan är förskräcklig. Din version är bättre men den känns 90 tal i text och utformning även fall den är stylad. 10000 tycker jag spontant den är värd.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Tyr said:
Men iaf så vill jag ju vara schysst när det gäller priset, men samtidigt så är det inte välgörenhet. 10000 vet jag att jag kan få för den. Det är vad den gamla webdesignern fått för nydesign. Kan jag be om mer och fortfarande vara schysst?
Är det en HTML-sida utan CMS, eller finns det ett CMS i botten? Typ Joomla eller WordPress.

Utan CMS är 10 000 ett okej pris. Med ett CMS bör du kunna ta mer.

/M
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det intressanta är vem som ska uppdatera sajten i framtiden.
Ska du göra det och vad tänker du ta betalt då?

Sedan tänkte jag spinna vidare på vad Magnus och Niklas var inne på - jag skulle gjort sajten i Joomla - för det är så fruktansvärt mycket lättare att underhålla/uppdatera sajten i framtiden.
Å andra sidan gissar jag att det är något som du inte vill höra talas om eftersom det är samma sak som att säga "gör om, gör rätt" när du lagt ner tid på sajten. :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Niklas73 said:
Edit: Gamla sidan är förskräcklig. Din version är bättre men den känns 90 tal i text och utformning även fall den är stylad. 10000 tycker jag spontant den är värd.
Ajdå, omodern var ju inte vad jag strävade efter. Mycket av det på sidan är som det är pga kundönskemål eller eftersom det kändes tvunget pga sidans funktion. Men jag känner mig å andra sidan som en gammal stofil, och jag vore ju dum om jag inte frågade vad jag borde gjort annorlunda för att ge den en modern look.

Tack för din input också, det uppskattas.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Magnus Seter said:
Är det en HTML-sida utan CMS, eller finns det ett CMS i botten? Typ Joomla eller WordPress.

Utan CMS är 10 000 ett okej pris. Med ett CMS bör du kunna ta mer.

/M
Ingen CMS i botten. Ska jag vara ärlig visste jag inte vad det var förrän ett par dar sedan. Eller ja, jag vet fortfarande inte mycket mer än vad det används till. :gremlaugh:

Tackar för ditt svar. Det uppskattas. Det verkar mer och mer som att jag bör ta grundpriset och kanske justera uppdateringspriset så att det kommer närmare "standardarvode".
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
anth said:
Det intressanta är vem som ska uppdatera sajten i framtiden.
Ska du göra det och vad tänker du ta betalt då?
Det är tänkt att jag ska göra det, och jag har för mig den gamla webmastern fick 750 i månaden. Vet inte om det är högt eller lågt. Kanske man kan kräva lite mer och vara mer flexibel med utbyggnad etc.

anth said:
Sedan tänkte jag spinna vidare på vad Magnus och Niklas var inne på - jag skulle gjort sajten i Joomla - för det är så fruktansvärt mycket lättare att underhålla/uppdatera sajten i framtiden.
Å andra sidan gissar jag att det är något som du inte vill höra talas om eftersom det är samma sak som att säga "gör om, gör rätt" när du lagt ner tid på sajten. :gremsmile:
LALALALALA *hålla för öronen*
Nej men allvarligt så uppskattar jag det. Senast jag gjorde en hemsida så var frames modernt och "ingen" använde CSS, så jag insåg ju att resultatet inte skulle bli optimalt. Att göra om sidan från grunden är inte aktuellt, men nu vet jag vad nästa projekt blir!

Tack för svaret!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Joomla hade iofs varit bra. Som Duplo, bygg en "grov" sida som inte kan styras så super mycket men där man kan lägga på en hel del. Men på den ljusa sidan har du lärt dig html Css vilket är super :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Tyr said:
Det är tänkt att jag ska göra det, och jag har för mig den gamla webmastern fick 750 i månaden. Vet inte om det är högt eller lågt.
På mitt företag tar vi mellan 850 och 1200 spänn per timme för löpande uppdateringar.

Det är liiiiiiite svårt att ta det om man inte är etablerad (vi har funnits i 12 år), och är beredd på att ta det större ansvar som kommer med att som företag leverera en tjänst.

Rimligt är kanske 150 till 200 spänn i timmen för en oerfaren, ej etablerad frilansare. Med ett fast pris på 750 spänn i månaden skulle det bli runt 5 timmar som du skulle lägga på att uppdatera sajten i månaden.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Tyr said:
Senast jag gjorde en hemsida så var frames modernt och "ingen" använde CSS, så jag insåg ju att resultatet inte skulle bli optimalt. Att göra om sidan från grunden är inte aktuellt, men nu vet jag vad nästa projekt blir!
Nästa projekt för dig borde enligt mig vara att kolla in Wordpress, och hur man arbetar med det. Superenkelt, grundläggande CMS, med bra möjligheter att enkelt få till ganska okej webbsidor.

/Magnus
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
På mitt företag tar vi mellan 850 och 1200 spänn per timme för löpande uppdateringar.
Vilket är typiska Stockholmspriser enligt min erfarenhet. Det kan gå att få billigare ute i landet och så kan man gå ner på Indiennivå.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Tyr said:
Sidan jag har gjort: LÄNK (att home inte fungerar är medvetet)

Gamla sidan: LÄNK
OT: Fan... De föder ju upp grodschäfers med fruktansvärda höfter....

http://www.youtube.com/watch?v=cIaM3hYFszc
Precis min tanke, men eftersom tråden handlar om hemsidan och inte om djuren så ska jag inte låta min åsikt drabba den här tråden.

... Med andra ord ber jag som moderator också andra att ta hänsyn till detta och i så fall skapa en ny tråd om man nu vill diskutera det här med djuraveln. Bara en heads up för möjlig fortsätt diskussion på det här spåret.
 
Top