Nekromanti Priser.

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Kan någon motivera WotCs nuvarande prissättningspolicy på rollspelsmoduler?

Den nya FR-boken kommer att vara 320 sidor tjock och kosta $40. Jämför detta med gamla Monstrous Manual från 2ed, som var nästan 60 sidor tjockare (378 sid), helt i färg och med hårdpärm - och var $10 billigare. Detta trots att dåvarande TSR var ett företag med mycket snålare resurser än WotC.

Jämförelse nummer två: Sword & Fist, en svartvit modul på 96 sidor, kostar $20. Jämför återigen med en gammal 2ed-regelbok, Dungeon Masters Guide. 256 sidor, färg, hårdpärm. $25. Fortfarande från gamla TSR.

Vill man roa sig ännu mer kan man jämföra WotCs priser med t.ex. Steve Jackson Games. En GURPS-modul är oftast runt 160-180 sidor och kostar mellan $20 och $24. Detta trots att SJG bara är det tredje största rollspelsföretaget i världen (WotC och White Wolf ligger före).

Är det bara jag som börjar bli paranoid på gamla dar, eller känns det nästan som om WotC försöker locka folk att köpa grundböckerna billigt genom att trycka dem i stora upplagor för att pressa priset, och sedan sälja moduler och tillbehör till ockerpriser?

-R
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, anledningen till att grundböckerna till D&D är så pass snorbilliga som de är är att de dels trycktes i löjligt stora upplagor (jag har hört siffran 500.000 nämnas om PHB), och dels att de tog ut en mindre vinstmarginal för att få folk att byta över.

Dessutom är kanske inte en jämförelse med TSRs priser så bra, med tanke på att TSR faktiskt var på ruinens brant. När de blev uppköpta av WOTC hade de inte gett ut något på ca ett halvår eftersom de inte hade råd att betala tryckeriet! Böcker i allmänhet har också gått upp i pris. Angående MM till 2nd ed kan nämnas att utvecklingsarbetet på den var minimalt, eftersom den i stort sett bara var en kompilering av tidigare utgivet material.

Slutligen har WOTC-representanter uttalat sig här och där om att de anser att rollspel i allmänhet är för lågt prissatta, och att de tänker gå i bräschen för att få upp priserna till vad som enligt dem är en rimlig nivå.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Man kan i princip jämföra med vilket annat rollspelsföretag som helst. Ta White Wolf, t.ex. Grundboken till Vampire är en tjock och rejält påkostad hårdpärm på runt 300sid tryckt på blankt papper. Den kostar $30. White Wolf är också mindre än WotC (även om de är stora).

<em>Slutligen har WOTC-representanter uttalat sig här och där om att de anser att rollspel i allmänhet är för lågt prissatta, och att de tänker gå i bräschen för att få upp priserna till vad som enligt dem är en rimlig nivå.</em>

Varför är jag inte det minsta förvånad? Jag kan acceptera att ett litet rollspelsföretag med tajt budget har höga priser på sina produkter, men när det gäller WotC, som drar in VÄLDIGT mycket $$$ på Magic och Pokémon (och för den delen D&D), så vet jag faktiskt inte vad jag ska tro.

Kommer Dungeons & Dragons och D20-systemet att bli nästa prylkarusell á la Magic: the Gathering?
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Jag tror att det är så att de vill tjäna lite extra pengar då DnD är en riktigt stor grej och de vet att alla kommer att köpa det, samt så tror jag WotCs betalade mer för att göra böckerna. Det är ju både bättre bilder och mer informationsrikt och så.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Varför skulle ett stort rollspelsföretag ha lägre priser, generellt sett, på sina prylar? Jag skulle snarare säga tvärtom, eftersom det stora företaget har mer "overhead", d v s fasta kostnader som ska slås ut på alla prylar man gör. Innan De Långa Pikachuernas Natt i december, när WOTC avskedade några hundra anställda, hade de totalt 1700 anställda eller så (inklusive de som jobbade i deras affärskedjor). Alla dessa anställda ska ha lön, och sättet för WOTC att få in stålar att betala dessa löner med är att sälja rollspel och kort till oss konsumenter.

Ett litet företag, å andra sidan, har avsevärt färre fast anställda. Jag skulle tro att de flesta företag i rollspelsbranchen har runt ett halvdussin anställda, och i väldigt hög grad anlitar frilansare för att generera produkter. Avsevärt lägre fasta kostnader ger lägre priser - det är en av de stora anledningarna till att WOTC kör på hela den här D20-prylen. Små företag, som t ex Atlas Games, kan tillverka äventyr och sådant mycket billigare än vad WOTC kan, så låt dem göra det och tjäna pengar på det. WOTC tjänar pengar på försäljning av PHB, och alla dessa D20-äventyr som kommit ut på marknaden funkar som support för denna utan att WOTC behöver betala ett öre.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Jag är inte så säker på att WotCs antal anställda har skjutit i höjden sedan de började producera nya D&D. Företaget verkade funka ganska bra finansiellt när man endast förlitade sig på kortspelen. Visserligen ägs WotC av jätteföretaget Hasbro nuförtiden, men det är väl knappast så att WotCs rollspelsförsäljning ska bekosta lönerna för varenda Hasbroanställd? Hade det varit så hade det varit motiverat att ta $40 i betalt för ett rollspelstillbehör.

Jag har ingenting emot de inofficiella D20-producenterna, och det är jättebra att WotC verkar ta helt motsatt riktning mot den juridiska diktatur som TSR innebar när de var som värst (inget fanmaterial fick publiceras på WWW utan tillstånd, osv).

Vad jag ifrågasätter är endast deras resonemang angående prissättningen på rollspelen. Enligt mig är det mer sannolikt att fler köper en produkt om den kostar $15 istället för $20 - och om två personer istället för en köper den så har man ju fortfarande gått med vinst.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
<em>Det är ju både bättre bilder och mer informationsrikt och så.</em>

En rollspelsmodul som kostar 450 spänn hade varit motiverad om det varit Rembrandt och Michaelangelo som stått för illustrationerna. /images/icons/wink.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, betänk att endast ungefär 25-33% av försäljningspriset (minus vår moms då så klart) går till WOTC. Ur dessa pengar ska de betala dels för den rent fysiska produkten (tryck), och dels för de som lägger ner arbete på att få in något i produkten (författare, tecknare, redigerare, layoutare o s v). Ur det som blir över (så kallat "täckningsbidrag" med ekonomiska termer) ska de dessutom betala sina fasta kostnader: lokaler, el, datorer, övriga anställda (receptionister, kundtjänst etc.), webbservrar och så vidare. Först därefter blir det vad man kallar "vinst".

WOTCs rollspelsförsäljning ska inte betala kostnaden för varje Hasbro-anställd, men de *ska* betala kostnaden för alla som jobbar med rollspelen, och en del av kostnaderna för gemensamma funktioner. Och visst fick WOTC fler anställda när de började producera D&D - de tog ju över alla som jobbade med utveckling på TSR, och återanställde en del av de som fick gå när TSRs ekonomiska problem drevs till sin spets i slutet av 1996.

För övrigt kan nämnas att en del av TSRs produkter hade på tok för lågt pris. För att citera nån TSR/WOTC-snubbe angående fuskläder-upplagan av Encyclopedia Magica: "If you're taking a loss of 50 cents on each copy sold, you can't make up for that with volume."

Och ärligt talat, $40 för en bok som Forgotten Realms är inte så jävla mycket. Jämför hur mycket kul du kan ha med den, och hur mycket kul du kan ha med ett nytt datorspel som kostar ungefär lika mycket eller till och med lite mer.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
<em>Och ärligt talat, $40 för en bok som Forgotten Realms är inte så jävla mycket. Jämför hur mycket kul du kan ha med den, och hur mycket kul du kan ha med ett nytt datorspel som kostar ungefär lika mycket eller till och med lite mer.</em>

Jo, $40 är faktiskt en hel del. Det svenska butikspriset kommer att vara 450:-, hörde jag nyligen, och för att vara rollspel så är det mycket. För de som är lite yngre och inte har något jobb eller annan inkomstkälla är det dessutom mer än halva studiebidraget.

Nåja, jag får väl anledning att återkomma om och när jag får tillfälle att studera den nya Forgotten Realms-boken lite mer ingående. Om WotC lyckats sätta ihop en bok som verkligen är värd 450 spänn så förtjänar de ganska mycket hyllning /images/icons/wink.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
är det dessutom mer än halva studiebidraget.

Fel. studiebidraget ligger på 950...

Men ändå.. det är mycket pengar.. och det är alltid svårare att köpa en modul för 450 än tre för 150...

chrull


.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Du jämför lite skevt

<I>Jämförelse nummer två: Sword & Fist, en svartvit modul på 96 sidor, kostar $20. Jämför återigen med en gammal 2ed-regelbok, Dungeon Masters Guide. 256 sidor, färg, hårdpärm. $25. Fortfarande från gamla TSR.</I>

Men om du ska jämföra priser bör du nog jämföra gamla DMG med nya ist. för gamla med nya Sword & Fist. Det är helt olika upplagor och därmed vinstmarginaler. Jämför Sword & Fist med de gamla players handböckerna, och lägg på lite inflation också när du ändå håller på. :)
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Du jämför lite skevt

Okej, jämför istället Sword & Fist med nästan vilken som helst tunn svartvit regelmodul till valfritt rollspel. Är rätt säker på att Sword & Fist är dyrare.

-E
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Du jämför lite skevt

Vill man vara elak så kanske det beror på att det finns en massa spelare som gladeligen köper sword&fist för att få nya godbitar att utsmycka sitt karaktärsblad med.

*hostmunchkinshosthost* /images/icons/wink.gif

(tag vad jag säger med en nypa salt då jag bara känner till s&f genom beskrivningar av den snarare än förstahandsinfo :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
suck..

Snarare dum än elak...

S&F är en bra bok... jag ångrar verkligen inte köpet... visserligen finns det en massa "nu-ska-vi-göra-munkarna-ÄNNU-bättre-feats" som är lite jobbiga... men den innehåller också mycket bra..

Det innehåller flera presitge classes som är bra och trevliga.. Jag har två npc's som är duelists och som funkar jävligt bra...

Jag förstår dessutom inte varför man skulle vara kobold om man vill ha mer alternativ att välja på?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: suck..

visserligen finns det en massa "nu-ska-vi-göra-munkarna-ÄNNU-bättre-feats" som är lite jobbiga...

som sagt...

Jag förstår dessutom inte varför man skulle vara kobold om man vill ha mer alternativ att välja på?

Det förstår inte jag heller. Vem sade det?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: suck..

Tja.. det var någon som i ett tidigare inlägg sa:

Vill man vara elak så kanske det beror på att det finns en massa spelare som gladeligen köper sword&fist för att få nya godbitar att utsmycka sitt karaktärsblad med.

*hostamunchkinshosthost*


Vem det var får du lista ut själv...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: suck..

*hostamunchkinshosthost*

Så? Det finns munchkins och de gillar säkert S&F av de skäl vi redan varit inne på. Det innebär ju inte att alla som gillar S&F är munchkins. Vänd inte på sambanden.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: suck..

Det du säger är faktiskt att det finns massor med glada spelare som köper s&f för att få nya saker att skriva på rollformuläret... sen kallar du de för munchkins.

Antagligen menar du det inte att alla som använder s&f är munchkins, men det är i stort sett det du säger.. dessutom utan att själv ha kollat upp den...

s&f gör inte d&d mer koboldigt än vad det redan är imho...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: suck..

Det du säger är faktiskt att det finns massor med glada spelare som köper s&f för att få nya saker att skriva på rollformuläret... sen kallar du de för munchkins.

Det är ju din tolkning... Vad jag menade var snarare att det finns munchkins och att dessa gladeligen köper boken. Kanhända var jag otydlig men jag kunde inte föreställa mig att någon skulle tro att jag smädade alla köpare av S&F... nåja...

Iofs kan jag nog tycka det att om man köper en bok, trots att den är rätt dyr, _enbart_ för att få cool/mäktig sak X till sin karaktär så är man sannolikt en munchkin. Fortfarande är sambandet åt det hållet att man köper boken för att man är en munchkin snarare än tvärtom. (och fortfarande, för att uttrycka det med önskvärd övertydlighet, finns det säkert andra som inte är munchkins som köper boken av delvis samma eller helt andra anledningar)

phew...
 
Top