Nekromanti Priser på Vapen

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
vet inte om detta har tagits upp innan men jag tycker att priserna på vapnen i Eon är lite väl höga. 1000 silver för ett vanligt svärd. När en månads lyxliv kostar 600??
Om man jämför med andra utrustningsateraljer är vapnena överlägset dyrare än det mesta.
Har själv funderat på att halvera vapenpriserna men om andra har idéer är välkomnas dessa.
/Purgatory

Death is more universal then life, everyone dies but not everyone lives
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Mjo, det är lite lätt skruvat att man kan få en mindre boskapshjord till priset av ett stridssvärd. Ett förslag är att halvera alla vapenpriser utom de inom parentes. Dessa får vara oförändrade.

-Hjalle, som inte skrivit här på ett halvår efter vad det känns. :gremsmirk:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Har för mig att det i en FAQ eller intervju eller dyl. frågades ifall det var meningen att ett stridssvärd skulle kosta som en mindre fåhjord (går 50 får på ett stridssvärd, om jag minns rätt. För samma pengar kan du även livnära fem vuxna män i ett år, eller en man i fem), och det svarades att ja, så var det. Varför får vi nog fråga Neogames, jag åtminstone kan inte tillräckligt mycket om medeltida vapen för att bedömma deras kostnader...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vi kan väl säga så här: officiellt så har Neogames inte sett vapenpriserna som ett fel, på samma sätt som befolkningssiffrorna inte ansetts som fel. Att priserna ser ut som de gör beror på en mängd anledningar, och att de inte ändrats hittills beror på att behålla kompabiliten.

Men givetvis är priserna helt uppåt väggarna i många fall, enligt alla ekonomiska mått. Jag håller med om rådet att halvera priserna tillsvidare. Och dubbla befolkningsantalen i de flesta länder :gremwink:

/RD
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tack, har varit inne på samma tankemönster (förutom att alla mina spelare alltid antingen har nog med X-val eller startkapital för att skaffa in de vapen och den utrustning de vill ha), och nu känns det som om man åtminstone har en stadig grund att stå på (sen skulle jag säkert lägga till ett par nya länder också, om jag bara inte varit så lat :gremwink:)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Vårt namn är Legion, för vi är många

"Jag håller med om rådet att halvera priserna tillsvidare. Och dubbla befolkningsantalen i de flesta länder"

Medhåll till fullo. I Mitt Mundana så är en jargisk legion 10 000 man, inte futtiga 4000. Rätt ska vara rätt!

När jag någon gång i framtiden har ömsat mig ur min slöhetsskepnad så skall jag nog ta och sammanställa en lista över exakt vad som skiljer Mitt Mundana från det Officiella Mundana, och jag kanske till och med kommer att göra det på ett realistiskt och sammanhängande sätt.
Den som lever får se.

Edit: citationstecken.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Vårt namn är Legion, för vi är många

Futtiga 4000 stämmer betydligt bättre än 10000 utifrån de romerska legionerna som de säkerligen är byggda kring. (Wikipedia säger ca 5400 som ett genomsnitt.) Vidare undvek man att gruppera mer än två legioner tillsammans pga de logistiska svårigheterna som uppstod (mat, vatten mm) av för stora truppkoncentrationer. Om inte biosfären är våldsamt rikare i Mundana än i vår värld bör man nog följa romarnas exempel.

/ Phelan, Phetitesspostar
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Vårt namn är Legion, för vi är många

"Om inte biosfären är våldsamt rikare i Mundana än i vår värld bör man nog följa romarnas exempel."

Eeeh, da?
Om jag vill ha realism så spelar jag inte rollspel.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag räknade lite på det och jämförde med en artikelBjörns svärdssida. Det jag kom fram till var att priset på ett svärd i Mundana snarare borde ligga på 30-80 silver om man jämför med det första exemplet (från 1680-talet), ca 350 silver om man tar det andra (från år 800) och runt 65 silver i det tredje. I de första exemplet använde jag klingsmeders respektive löner som referenspunkt (300 reales kontra 160 silver), i det andra det Mundanska priset på sju kor (50 silver styck) och i det tredje den rena vikten i silver.

Så, ska man göra en god gissning så är halva priset för ett svärd (500 silver) fortfarande är relativt dyrt och att man med gott samvete kan plocka ned priset till en tredjedel (eller ännu mer).

Vill man göra det enkelt för sig kan man använda Västmarks prislistor (både andra och tredje utgåvan finns tillgängliga gratis på Rollspelssmedjan).
Jag har dessutom slängt ihop en egen prislista som jag ska ha liggande nånstans. Jag försökte tjata in den i Eon 3 men var för sent ute. Räkna med att jag ska hålla mig framme så fort det nämns ett knyst om Eon 4. :gremwink:

/Joel - slänger upp prislistan när han hittar den.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Vårt namn är Legion, för vi är många

10000 är en rund å fin siffra då det e ungefär en division i moderna mått. Dessutom kan man jhu anta att antalet stridande e 5000 å sen ingår en enorm skara av civilia, för logistik å dyl. Kanske har jargierna avancerat ytterligare på krigsföringens domäner? =)

March Divided, fight Concentrated... som det så fint heter =)
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Tillgång och efterfrågan

Detta måste ju naturligtvis spela in! Nu finns det ju separata regler för detta (eller iaf en text om det)...

Att t.ex ett kortsvärd är billigare än ett långsvärd beror nog inte bara på skillnaden rent fysiskt eller tillverkningstiden, utan också på det faktum att kortsvärd producerats i mängder till olika arméer och förmodligen inte är sådär särskillt svårt att få tag på, medan ett långsvärd är rätt ovanligt och därför förtjänar ett högre pris.

På den fronten tycker jag att priserna ligger alldeles för nära varandra... men det krävs mycket modifikation för att göra alla nöjda :gremwink:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Vårt namn är Legion, för vi är många

så priser på vapen minskar med -30-50% typ. det blir lite bättre priser. Och jag funderar själv också på at dubbla all befolkning. oco ändra lite på andra siffror som legionerna.
/Purgatory

Death is more universal then life, everyone dies but not everyone lives
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vårt namn är Legion, för vi är många

Enligt annat inlägg borde ju vapenpriserna sänkar med 50-80 % snarare än 30-50, men det är väl egentligen upp till SL (var är egentligen historieprofessorerna när man behöver dem? :gremmad:). Jag skulle nog säga: Vapen åt folket!

Appropå legioner skulle jag säga att runt 4000 man är en bra siffra: den ligger nära den riktiga och är en ganska praktisk siffra (t.ex. blir det en nivå svårare för fiendens spanare jämfört med 10.000 :gremwink:). Jag skulle dubblera antalet legioner istället; det är förmodligen lättare (betänk att en genomsnittlig mundansk stad oftast inte har 10 000 invånare, även med fördubbling.)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Vårt namn är Legion, för vi är många

hehe, blev lite fel mena -50-70,80% inte 30-50.
Legionerna är jag osäker på men tänker iallafall dubbla all befolkning
/Purgatory

Death is more universal then life, everyone dies but not everyone lives
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Vårt namn är Legion, för vi är många

Legionerna är jag osäker på men tänker iallafall dubbla all befolkning
Du kan nog med gott mod fem- eller tiodubbla den på sina ställen. Drunok t ex har endast 20,000 invånare trots att det är ett av de bördigaste områdena i Mundana (enligt Riddaren). Att de lyckas bjuda något som helst motstånd mot Jargien är rätt löjeväckande när man betänker att deras samlade arme är på 2000 man. Med fem legioner kan alltså Jargien ställa upp en soldat för varje man, kvinna och barn i Drunok. Länderna på Asharina har liknande befolkningstrassel.

/Joel
 
Top