Nekromanti Pris på magi?

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Nån som hittat någon vettig prissättning på magiska föremål & tjänster till DoD4?
Den i erebs monster & män tycker jag är lite... Fläng.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag föredrar att låta magi vara något så ovanligt att det knappast finns några standardiserade priser. Om man betänker att skapandet av de flesta kompetenta magiska föremål kräver offrandet av permanenta PSY borde man förstå att det inte är något som magiker gärna gör för pengar.

Apropå det här: hela systemet med sigill, permanens och nexus tycker jag är ganska stämningsdödande. Visst är det mycket trevligare med magiska föremål som får vara unika? Gärna också med någon nackdel, som till exempel Elrics svärd Stormbärare som inte kunde stoppas tillbaka i skidan om det inte fått döda någon (det klassiska exemplet).

Avslutningsvis, om rollpersonerna har så mycket pengar att man behöver fundera över priserna för magiska föremål kanske det är läge att fundera över om man kanske inte ger ut lite för mycket skatter... :gremwink:


/Dimfrost
 
Joined
25 Jun 2003
Messages
17
Location
Kolviken (Dalarna)
Jag håller med Dimfrost. Magi ska vara så pass ovanlig att den i allmännhet inte ska kunna gå att köpa med vanliga silvermyn eller guldmynt. Magiska föremål ska inte vara något som varje rollperson har efter första äventyret. Om du vill att dina rollpersoner ska få magiska föremål, är det nog större chans att en magiker ber om en viss växt, tjänst elelr liknande som byte. Att köpa magiska föremål ska vara ytterst ovanligt :gremcool:. Så fungerar det iaf i våran spelvärld...

Och på svar till ditt "Apropå det här: hela systemet med sigill, permanens och nexus tycker jag är ganska stämningsdödande"

Vi brukar aldrig köra med att en rollperson får göra magiska föremål på det viset. Vi ser det mer som en förklaring till hur magiska föremål Kan han uppstått. Vi överlåter sådana saker till SLP:er..
Ha dé
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Har nått gammalt minne av att vi körde med 10000 för permanens, 20000 för nexus, och sedan mellan 5 och 10000 per effektgrad beroende på skolvärde. Priskurvan steg dock vid höga effektgrader.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
om rollpersonerna har så mycket pengar att man behöver fundera över priserna för magiska föremål kanske det är läge att fundera över om man kanske inte ger ut lite för mycket skatter...

Det beror väl på vilken nivå man spelar på...überepiskt spel (vilket DoD .4 är som gjort för) kräver många magiska föremål för att kunna utmana de största monstren...däremot när ärkeondingen är en svartalf...tja, du förstår vad jag menar..
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
überepiskt spel (vilket DoD .4 är som gjort för) kräver många magiska föremål för att kunna utmana de största monstren
Ja, det håller jag med om. Däremot tycker jag inte att dessa magiska föremål ska ha införskaffats på Bosses Föremål&Förtrollningar nere i gathörnet, utan istället ska de ha hittats i drakhålor eller stulits från någon demonfurste. Det är en viss skillnad.


/Dimfrost
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Ja, eller så kan de köpas från Lasses Föremål&Förtrollningar som ligger i tjottaheiti och som man måste hitta fyra kartor till och ta sig förbi ett antal monster och lösa ett antal gåtor...för att få köpa..
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Ja, det är väl en smaksak. Själv tycker jag att prissättning är ett ganska effektivt sätt att döda stämningen, men du gör naturligtvis som du vill. :gremsmile: Nu drar jag mig ur debatten, för det har blivit dags att åka ut till sommarstugan och få sig lite sol. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Du predikar för en redan frälst.
Jag ger aldrig ifrån mig ett föremål utan lite "stämningseffekter" & beroende av ett motståndsslag skolvärde - Fv i magiskola kan ett eller flera "bieffekter" poppa upp...
Sen är det ju frågan om man betalt sin handpenning (dyrt) för att få ett dyrbart ljusspel, när hela skiten misslyckats...

Jag behöver dock en bättre prissättningsformel eller liknande, för att kunna ha en grundkostnad att jämföra med.
Tillgång & efterfråga blir så jobbigt annars...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
"Jag föredrar att låta magi vara något så ovanligt att det knappast finns några standardiserade priser."
Jag, å andra sidan, tillåter en riktlinje för spelledaren så att denne har något att utgå från.. Jag har knappast med "Seven Elven"-butiken överallt med magiska prylar utan om det finns en magikerakademi i staden så kan rollpersonerna få betala för att få ett föremål laddat med magi.. Dock tillåter jag inte PERMANENS eller NEXUS såvida inte kunden själv står för PSY-poängen.. Jag brukar köra med riktlinjen 300 sm per E spenderad (EDD-priser, ta det ×3 om 91:an).. Rollpersonerna brukar ha råd med högst 3 E på det sättet när jag spelar.. Dock bortser jag från SIGILLets E eller de två andra.. Jag har faktiskt inte stött på ännu att spelarna velat ha PERMANENS på ett föremål..

"Apropå det här: hela systemet med sigill, permanens och nexus tycker jag är ganska stämningsdödande. Visst är det mycket trevligare med magiska föremål som får vara unika?"
Jag brukar köra med regeln att magi kan bli föråldrad och ändra på sig.. Jag har dock inga riktlinjer på hur det fungerar eller aningar för hur jag ska skapa dem.. Jag hade en tråd uppe om det, men fick dålig respons.. Du tog Elric som exempel och svärdet hade väl en demon i sig? Reglerna för dessa brukar i sig ha med negativa konsekvenser.. Allt med själar i sig tycker jag borde ha några "nackdelar" då föremålet faktiskt innehar en levande varelse.. Mitt favoritföremål (alla kategorier i magiska föremål) är faktiskt dolken Demens från Svavelvinter..

"Avslutningsvis, om rollpersonerna har så mycket pengar att man behöver fundera över priserna för magiska föremål kanske det är läge att fundera över om man kanske inte ger ut lite för mycket skatter... :gremwink:"
Exakt.. Att hålla spelarna med lite pengar ser jag som en nödvändighet då jag lite lättare kan motivera deras äventyrande.. I köpta äventyr så brukar jag försöka skära ner penningflödet till rollpersonerna..

Till oerfarna spelledare där ute.. Försök inte att ge belöningar i mynt.. Ge de belöningar i form av tjänster (mat, kontakter, husrum), föremål, kunskap eller ovanliga ting (bra häst, magiskt föremål laddad med svag magi).. Det blir lite roligare för spelarna och lättare för dig som spelledare.. Pracka dock inte på dem för mycket, då det kan sabba spelbalansen! Låt de kivas om en sak i gruppen istället för dela ut en sak till var och en..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som glömt bort prissättningen i Monster och Män
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Att låta spelarna bekosta psyförlusten var en bra lösning...
Följderna magi-mässigt är värda oxå..

Tack.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Dock tillåter jag inte PERMANENS eller NEXUS såvida inte kunden själv står för PSY-poängen..

Har kört med något liknande, men nu såhär i backspegeln så undrar jag om det är regelvidrigt. Har för mig att man måste vara magiker för att permanent kunna offra PSY på besvärjelser.

Det behöver dock inte vara den magiker som lägger PERMANENS eller NEXUS som offrar PSY, men den som gör det måste vara magiker.

Tror jag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Dock tillåter jag inte PERMANENS eller NEXUS såvida inte kunden själv står för PSY-poängen..

Har kört med något liknande, men nu såhär i backspegeln så undrar jag om det är regelvidrigt. Har för mig att man måste vara magiker för att permanent kunna offra PSY på besvärjelser.
Jo, det är sant men jag har ändrat på reglerna så att vem som helst frivilligt kan bistå med PSY, även temporära under magiläggandet.. Hur man kan hantera PSY-kanaliseringen beror lite på hur bra man är i Magiskolan..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även tänkt sig att magiker kan stjäla PSY temporärt från nedbrytna (genom tortyr eller magi) offer
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Jo, det är sant men jag har ändrat på reglerna så att vem som helst frivilligt kan bistå med PSY, även temporära under magiläggandet.. Hur man kan hantera PSY-kanaliseringen beror lite på hur bra man är i Magiskolan..

Borde innebära lite fler magiska föremål tycker man. För de som inte är magiker är ju PSY ofta något som kan undvaras. Förvisso ger hög PSY ett visst magiskt skydd, men risken är att det inte spelar någon större roll, eftersom den anfallande magikern tenderar att ha mycket högre PSY. Och hursomhelst så är ju 11 eller 10 i PSY blott 5% på motståndstabellen. Att ha en ring med HELA E1 och PERMANENS är ju helt klart värt den uppoffringen.

/Han som även tänkt sig att magiker kan stjäla PSY temporärt från nedbrytna (genom tortyr eller magi) offer

Det går ju iofs om man är Nekromantiker, då man kan begagna sig av LIVSUTTÖMNING (temporärt) eller om man är riktigt bra KRAFTSTÖLD (permanent).
 

Lazaruz

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
21
Location
Jönköping
Krilloan regelboken avsnittet om ordomagica...
har jag för mig(har alla böckerna hos han som är sl för närvarande)
 
Top