Nekromanti Priori Cun-Sabreann och Verduhrakh(Spoiler)

Marcus J

Hero
Några frågor om ämnena som näms i rubriken. Jag vill helst inte ha några "hitta-på-själv" svar. Om jag inte får några svar så kommer jag självklart göra detta. Man kan nog säga att det är min inneboende lathet som visar sig just nu.
Nu över till frågorna.

I. Hur mycket styrs egentligen huset Duncriegh av Priori Cun-Sabreann? Eftersom alla inte vet om det så kan de ju inte vara allt för mycket i detailj.

II. Vilka allierade förutom Verduhrakh och duncriegh har de?

III. Hur mycket information om mörkret och perpetierna har Verduhrakh delat med dem?

IV. Ca hur många medlemmar har de?

V. Hur fattas besluten?

VI. Är det bara lärda som är medlemmar och inga krigare? Om inte varför det?

VII. Hur kan de Daak troende tro att den stora draken är utsänd av Daak när resten av kyrkan ser drakar som Antimons skapelser?

Nu lite om draken.

VIII. Har han en drakväktare? I så fall vem?

IX. Är han en äldre eller yngre drake?

X. Hur ser han på den dyrkan som han får/utsätts för i från den gamla tron?

XI.Vilka är hans närmaste vänner ibland drakarna?

XII. Om det händer något viktigt när han befinner sig i skugglandet och sover skulle han få reda på det då?

XIII. Med vilken regelbundenhet återvänder han till skugglandet?

XVI. Krävs inte en stor del av hans koncentration till att behålla en port till skugglandet mitt inne i en stad?

Krille

Lord
"I. Hur mycket styrs egentligen huset Duncriegh av Priori Cun-Sabreann? Eftersom alla inte vet om det så kan de ju inte vara allt för mycket i detailj."

Dags att förklara ännu tydligare. Priori är en konspiration. Att säga hur mycket ditten och datten styrs av den är som att fråga hur mycket av Verket för Högskoleservice styrs av Frimurarorden.

"II. Vilka allierade förutom Verduhrakh och duncriegh har de?"

Konspirationer har inte allierade. Det skulle avslöja dem. Antingen är man med i konspirationen, eller så är man inte med. Enda sättet att vara "allierad med" en konspiration är som marionett, dvs som utnyttjad utan ens vetskap.

"III. Hur mycket information om mörkret och perpetierna har Verduhrakh delat med dem?"

Så mycket som de behöver veta och inget mer.

"IV. Ca hur många medlemmar har de?"

Totalt okänt. Ingen känner till alla medlemmar. De är organiserade enligt cellprincipen, så det finns inga officiella medlemsrullor.

"V. Hur fattas besluten?"

På lämpligt sätt, varpå det sippras ner till dem som behöver utföra det.

"VI. Är det bara lärda som är medlemmar och inga krigare? Om inte varför det?"

Prioris mål och metoder är sådana att de egentligen inte har behov av krigarnas kunskaper och färdigheter. Möjligen har de behov av fältherrar och strateger, men krigare är oftast rätt onödiga. I den mån krigare är medlemmar så är det på grund av att de har andra kunskaper som Priori har nytta av.

"VII. Hur kan de Daak troende tro att den stora draken är utsänd av Daak när resten av kyrkan ser drakar som Antimons skapelser?"

Detta har varit föremål för en stor schism mellan den sabriska Daak-kyrkan och den jargiska moderkyrkan i ungefär 800 år. Det är inget unikt för Priori.

"VIII. Har han en drakväktare? I så fall vem?"

Nej,

"IX. Är han en äldre eller yngre drake?"

Definitivt.

"X. Hur ser han på den dyrkan som han får/utsätts för i från den gamla tron?"

Svårt att säga, men förmodligen som ett praktiskt verktyg.

"XI.Vilka är hans närmaste vänner ibland drakarna?"

...vänner?

"XII. Om det händer något viktigt när han befinner sig i skugglandet och sover skulle han få reda på det då?"

Förr eller senare. Alla saker som händer behöver inte åtgärdas med en gång.

"XIII. Med vilken regelbundenhet återvänder han till skugglandet?"

Den regelbundenhet som kan undvaras.

"XVI. Krävs inte en stor del av hans koncentration till att behålla en port till skugglandet mitt inne i en stad?"

Han behöver ju inte ha sin boning inne i en stad. Se honom som en pendlare.

Marcus J

Hero
Han behöver ju inte ha sin boning inne i en stad. Se honom som en pendlare.
Verduhrakhs boning är i det stora tornet i den södra ändan av det kungliga slottet i Calnia.
Det senare är ett citat ifrån "Drakar" sid.38.

Nu när han inte hade en drakväktare så kan man ju undra hur djupt involverad i det Coloniska imperiet han var? (obs. tolka som en fråga i ämnet).

Enligt den nya infon i drakar så har ju varje lumian ett intresseområde eller ett "revir" som de håller sig till och eftersom Verduhrakh har Consaber nu så hade han antagligen det då också.

Krille

Lord
"Det senare är ett citat ifrån "Drakar" sid.38."

Med tanke på just den fråga som du tar upp och att man i andra citat kan utläsa att en tredjedel av Soldarns befolkning bor i städer, vilket torde leda till en omfattande svältkatastrof då det inte finns en suck i helsicke för resterande befolkning att skapa ett femtioprocentigt överskott i sin matproduktion, så skulle jag inte ta allt för hårt på det citatet. Förmodligen var det någon som inte tänkte sig för när han skrev det där stycket. Det har hänt förr.

"Nu när han inte hade en drakväktare så kan man ju undra hur djupt involverad i det Coloniska imperiet han var? (obs. tolka som en fråga i ämnet)."

Det luktade förmodligen drake då också. Men det lär vi aldrig få reda på, eftersom det är händelser så långt tillbaka att de har förvandlats till historia som förvandlats till saga som har förvandlats till myt.

Verduhrakhs andrahandsboning (Spoiler)

Det senare är ett citat ifrån "Drakar" sid.38.
Sätt det i samband med detta citat (från sidan 33 om lumianboningarna): "Slutligen är det inte ovanligt att lumiandrakarna kan ha mer än en boning som alternativt högkvarter eller för att det helt enkelt tjänar deras syften" , så förstår du varför det hela är möjligt.
Naturligtvis är tornet i Calnia hans sekundära boning, det är alldeles för nära människorna för att det skall vara tjänligt för all det hemlighetsmakeri som ligger i hans intresse. Dock så ligger det i hans intresse att hålla koll på sabrierna varvid den alternativa boningen tjänar sitt syfte.

Ljusetsriddare - vars Verduhrakh i hans kampanj har inte mindre än tre olika boningar...

Pendragon

Swashbuckler
Inofficiellt, åtminstone en, Eithene Visa'an vhic Retalion t'an Niare.
Han hade ytterligare en, en Learámalv vid namn Deretwynn, som dog relativt nyligen.

/Joel - kommer dragandes med inofficiellt material

Tanklöshet?

...så skulle jag inte ta allt för hårt på det citatet. Förmodligen var det någon som inte tänkte sig för när han skrev det där stycket. Det har hänt förr.
Du menar som i Religioner på sidan 52 om helgedomar till den Gamla tron? :gremwink: Citerar: "Den fjärde platsen är varje plats där det finns en drake eller där en drake bor. Därför anses det Kungliga slottet i Calnia vara en helig plats för tokon, då draken Verduhrakh finns och bor där."

Ljusetsriddare - som helt enkelt bara lät Verduhrakh ha sin officiella boning där det tidigare utannonserats...

Frågesession om Verduhrakh [drakspolier]

VII. Hur kan de Daak troende tro att den stora draken är utsänd av Daak när resten av kyrkan ser drakar som Antimons skapelser?
Den sabriska daakkyrkan (vilket det ju i det här fallet handlade om) skiljer sig markant från den jargiska moderskyrkan, bland annat genom att acceptera magi och i viss mån andra religioner såsom Den gamla tron. Just acceptansen av tron på den Stora draken är nog vad som fått denna moderskyrkan främmande åskådning, med draken utsänd av Daak, att ta plats.

Officiellt sett? Förmodligen inte, åtminstone inte i ordets rätta bemärkelse (a la Ran och c:o). Det finns dock ingenting som hindrar att du ger honom en drakväktare om det passar sig i din kampanj. Kanske är någon av de överlevande drakväktarna just hans väktare/väktarinna, eller så kanske han har skapat ett sådant band mer nyligen? Kanske kommer det rentav att bli någon av spelarna?
Exempelvis har han, liksom ett flertal andra drakar, i både min och Ymirs kampanjer en mer nyskapad drakväktare vilken för övrigt spelar en ganska stor roll i sjävla handlingen.

IX. Är han en äldre eller yngre drake?
Av hans kroppsliga storlek att dömma så är han nog inte särskilt gammal då just en drakes storlek ofta ger oss en ledtråd om dess ålder (de slutar ju aldrig att växa som bekant). Hans ynka 9 meter är i minsta laget för en lumian vilket iallafall ger oss en fingervisning om att det inte var särskilt "länge" sedan han dog/återföddes. Kanske i början av den nya eonen? Eller kanske i och med dräparnas framfart under Gahan Dräparerens tid ca. 200 e.D?
Själsligen så är det dock i princip omöjligt att utröna huruvida han är att betrakta som gammal eller ej för att vara drake. Ditt val som spelledare således...

X. Hur ser han på den dyrkan som han får/utsätts för i från den gamla tron?
Vem vet vilket band han har till Den Stora Draken egentligen? Kanske är det en allierad kraft, kanske inte? I vilket fall så innebär en dyrkan en stor samling av potentiella verktyg att använda sig av. Nackdelen med det hela är att det innebär uppmärksamhet, vilket i sin tur försvårar diskrettion något. Han är dock förmodligen tillräckligt smart för att vända en sådan nackdel till en fördel.

XI.Vilka är hans närmaste vänner ibland drakarna?
Jag skulle tippa på Khakra och eventuellt Lithvin då de har en del intresseområden som överlappar varandra, dock skulle det lika gärna kunna innebära en viss konkurens. Ziarna har han nog en iallafall ett tillfälligt sammarbete med. Därför kan jag inte göra annat än att rekomendera dig att skapa dig en egen uppfattning om vilka relationer med andra drakar han har, OM han nu har det dvs...

XII. Om det händer något viktigt när han befinner sig i skugglandet och sover skulle han få reda på det då?
Inte förrän efteråt i så fall då hans sinnen är fullständigt ockuperade på "det sanna drömmandet" då han sover i Skugglandet. En kraftigare påverkan på Skugglandet, Drömlandet eller den magiska väven skulle dock eventuellt kunna vara giltligt som undantag. Värt att poängtera är att han säkerligen byggt upp ett sådant effektivit nät av tjänare och kontakter att saker och ting åtgärdas per automatik av dem även i hans frånvaro.

XIII. Med vilken regelbundenhet återvänder han till skugglandet?
Tillräckligt för att inte behöva drappas av Glömskan i alla fall. Det vill säga helst någon månad om året.

XVI. Krävs inte en stor del av hans koncentration till att behålla en port till skugglandet mitt inne i en stad?
Han behöver ju bara skapa den temporärt för att stiga in i eller ut ifrån Skugglandet. Således kan han vid behöv skapa porten, stig in i Skugglandet, sova/drömma där för att sedan åter öppna porten då han är färdig för att stiga tillbaka ner i Mundana igen.

Ljusetsriddare - som funnit Verduhrakh vara ett mycket intressant tillskott till sin pågående Consaber kampanj "Drakens barn"...

Krille

Lord
Re: Tanklöshet?

"Du menar som i Religioner på sidan 52 om helgedomar till den Gamla tron?"

Jag vet inte hur det är med dig, men i alla fall jag ser en viss skillnad på "drakboning" och "den plats där en drake råkar finnas just nu".

Bolöshet?

Jag vet inte hur det är med dig, men i alla fall jag ser en viss skillnad på "drakboning" och "den plats där en drake råkar finnas just nu".
Tja, iallafall jag tolkar "då draken Verduhrakh finns och bor där" som att han faktiskt bor där ibland iallafall kortvarigt. Varför annars ens nyttja uttrycket bor ?

Krille

Lord
Re: Bolöshet?

"Tja, iallafall jag tolkar "då draken Verduhrakh finns och bor där" som att han faktiskt bor där ibland iallafall kortvarigt. Varför annars ens nyttja uttrycket bor ?"

Kruxet tror jag är "drakboning". Jag är inte helt beredd att sätta likhetstecken mellan "drakboning" och "varje plats där en drake kan råka befinna sig längre än två dagar i rad", speciellt inte givet alla de speciella egenskaper som du tillskrev drakboningarna. Jämför med ett normalt scoutläger eller en fältvecka: man bor i det där ämlans tältet, ibland rätt länge, men det har inte samma egenskaper som ett hem.

Det saknar bredbandsanslutning, till exempel. :gremgrin:

"Home is where I lay my hat"

Kruxet tror jag är "drakboning". Jag är inte helt beredd att sätta likhetstecken mellan "drakboning" och "varje plats där en drake kan råka befinna sig längre än två dagar i rad", speciellt inte givet alla de speciella egenskaper som du tillskrev drakboningarna.
Fast platsen är ju tillräckligt känd som vistelseplats för Verduhrakh för att slottet i fråga skall betraktas som en av den gamla trons helgedomar. Det väcker associationer iallafall hos mig om att han nog borde befinna sig där på en hyffsat regelbunden basis. Dessutom som talman i regentförsamlingen och i egenskap av att vara Consabers "hemliga polis" så kan en mer permanent boning nog mer än väl tjäna sitt syfte. Där med inte sagt att det måste vara hans primära boning.

Jämför med ett normalt scoutläger eller en fältvecka: man bor i det där ämlans tältet, ibland rätt länge, men det har inte samma egenskaper som ett hem.
Jag tror inte att begreppet hem såsom "röd stuga med vita knutar på landet" är direkt livsnödvändigt för att det skall gå att betrakta som ett hem för drakarna. Ett hem kan som sagt defineras på en mängd olika sätt och vad ett "hem" egentligen betyder för en drake kan onekligen diskuteras. Som jag ser på det så fyller det nästan enbart en rent praktiskt funktion a la högkvarter.

Det saknar bredbandsanslutning, till exempel.
O sådant är inte att underskatta speciellt inte för datanördar (ja, med alla timmar vi lägger ned här på forumet så är vi välförtjänta av den titeln) som oss. Förmodligen så har nog drakarna sin portabla variant av satelituppkoppling till det astrala nätverket varvid bredband är överflödigt... :gremgrin:

Berfa

Veteran
Några hundra kilo... [OT]

Förmodligen så har nog drakarna sin portabla variant av satelituppkoppling till det astrala nätverket varvid bredband är överflödigt...

Jag skulle uppskatta om vi håller en någorlunda sansad ton här på forumet och inte kommer med sådanna utsvängningar.
Att säga att bredband skulle vara överflödigt för någon över huvud taget känns väldigt onödigt sagt, rent kränkande faktiskt.

Hur skulle du känna dig om någon sa till dig att du inte får äta eftersom det är överflödigt för en sten att äta? Nej nu tar vi och sansar oss några hundra kilo va?

/Berfa, som tycker om sitt bredband omän det inte är riktigt bredband utan bara ADSL...

:gremlaugh: :gremcool: :gremsmirk: :gremgrin: :gremsmile: :gremooo: :gremtongue: :gremwink: :gremelak: :gremlaugh: :gremsmirk: :gremlaugh: :gremooo: :gremcool: :gremsmile: :gremgrin: :gremwink: :gremsmile: :gremtongue: