Nekromanti Priori Cun-Sabreann m.m. (Spoiler)

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Detta brev ankom till Salston Tor en sen februarikväll år 1512 St. I allra största hemlighet lyckades den till pilgrim utklädde budbäraren tala sig förbi vakterna och ta sig ut till baronessans laboratorium. Natten utanför var kolsvart och ilskna vindar fån tokonmassivet tjöt utanför borgens murar. Baronessan blev inte överraskad av den mystiske mannens ankomst, hon hade redan förvarnats av dennes herre via brevduva. Hon hade ofta brevväxlat med honom, men han hade aldrig förut använt sig av ett sådant hemlighetsmakeri. Baronessan begrep att pilgrimen knappast medfört några goda nyheter. Utan vidare ceremonier lämnade den lille mannen sitt meddelande och bad därefter om rum för natten.


<font size=+2 face="Brush Script BT">
Ers nåd.

Jag skriver till er med djup oro i hjärtat. Ni vet själv hur situationen här nere i söder har blivigt allt mer inflammerad mellan Daaktronde och Drakdyrkare, S:t Eobothorden och magikerhusen och även mellan de olika husen inom Lego Colonan. Allt detta är ytterst oroande då vi vet att nästa Thalaskiska krig är att vänta när som helst. Det är inte otroligt att vi även kan vänta oss ett fullskaligt inbördeskrig mellan Hans Majestät Konungen och Tokons klaner inom en snar framtid. Min störta oro gäller dock intet av detta, istället oroas jag över de många ryktena om infiltration inom Lego Colonan och relationen mellan ert eget hus och krigshetsarna inom Consenti och Dilinge. Ers nåd, även om jag inte kan ge er några bevis eller avslöja mina källor måste ni tro mig, Mäster Erwings av Duncreighs död för två månader sedan orsakades av giftmördare hyrda av Mäster Geordion av Conenti i egen hög person. Det är förmodligen även de som ligger bakom mörka rykten om att hus Duncreigh endast är en front för en Drakdyrkande sekt vid namn Priori Cun-Sabreann, vars mål är att infiltrera kungahuset och återställa Draktrons gamla makt. Mycket få av mina kolegor i Calnia tar dessa rykten på allvar, men ju starkare krigshotet blir från Thalasker och tokon, desto mer terräng vinner Consentis kompromisslösa linje. Rykten om ert hus kontakter med magokraterna har knappast förbättrat er ställning här nere i söder. Jag vet vad Duncreigh betyder för Lego Colonan och det vore en katastrof av stora mått om era fiender fick sin vilja igenom. Jag ber er att iakttaga största försiktighet då fler offer säkerligen kommer att krävas i Consentis vendetta gentemot er. Allt detta avslöjar jag i förtroende och i trots mot mitt eget hus, som av diplomatiska skäl önskar hemlighålla dessa uppgifter. Dock måste jag fråga Er om vad Ni tror är sanningarna bakom ryktena om en drakkult inom Lego Colonan. Det tycks mig som om hela det sabriska samhället drabbats av en epidemi som får oss att se onda sekter i varje hörn. Ryktena om ”Den skimrande vägen” är gamla, men här i Calnia har man funnit resterna efter vad man antar är rituellt offrade människor, någonting som bland mina kollegor skylls på den så kallade Xinukulten, som sägs ha medlemmar långt upp i kyrkans organisation. Min fråga är sålunda även om det möjligt att dessa tre rörelser egentligen är en och samma organisation, eller är det möjligt att sabrierna till slut har börjat utveckla samma obefogade skräck för ondskefulla, infiltrerande sekter som Jargierna? I bägge fallen är situationen allvarlig, existerar dessa rörelser verkligen innebär det att vi alla måhända blott är marionetter och att vi knappast längre kan lita på våra kolegor. I annat fall håller skräcken på att sprida sig så djupt i riket att vi snart kan få, S:t Darice förbjude, en jargisk situation med ständiga utrensningar och invisitonsliknande verksamhet.
Jag kommer snart att resa till Uriens för att där sammanträffa med några av mina kollegor och i hemlighet diskutera den senaste tidens händelser. Det är av största vikt att jag så snart som möjligt får ert svar.

Er ödmjuke tjänare
Conner av Kardor, magus av hustet Coluimn.


PS. Min yngre syster säger sig vid upprepade tillfällen ha drömt mardrömmar vars innehåll hon inte kunnat glömma. Hon säger sig ha drömt om en gammal, ögonlös kvinna som med hes och vass röst mässat följande vers: ”Österns odjur krälar uppåt, yngel föds av Kungadotter”. I vanliga fall skulle jag inte tagit någon större notis om hennes drömmar, hon drabbas ofta av sådana till följd av sitt ständiga nyttjande av selenotropi. Men i detta fall har drömmen oroat mig, då jag tycker mig känna igen versen utan att kunna placera den. Dessutom känner jag, på ett märkligt sätt, att den har någonting med den senaste tidens händelser att göra. Mina efterforskningar i mitt eget bibliotek har inte gett något resultat. Känner ni till dessa ords ursprung eller den gamla hålögda damens identitet?
DS.
</font face=brush>



Den falske pilgrimen rös medan han kröp ned i sin provisoriskt upprättade säng. Han låg och tänkte en kort stund innan han slöt ögonen. Han hade haft mycket att undra över de senaste veckorna, allt ifrån hans herres allt mer oroade beteende till det plötsliga uppdrag han fått. Och så var det brevet. Han hade flera gånger känt sig lockad att öppna det men låtit bli. Hans herre hade inte berättat något om dess innehåll och baronessan skulle knappast heller avslöja någonting för honom. Länge låg han och funderade på detta, lyckligt ovetandes om den mörka gestalt som dolde sig i rummet och som i hemlighet förföljt honom ända sedan Kardor. En ny kall vind ylade över Salston Tor. Natten var här.
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Salston Tor, den sjuttonde februari år 1512

Magus Conner av Kardor,

Jag litar på att detta brev läses i ensamhet och inte delges någon annan.

Jag måste tacka er för informationen om mäster Erwing. Vi känner väl till Consentis och Diliges aktiviteter. Vi har valt att inte konfrontera dem i nuläget, utan istället dra oss tillbaka och hålla oss undan. Som ni kanske har märkt så håller sig stora delar av huset Duncreigh borta från Calnia, just så att Consenti och Dilige inte kan ge sig på oss. Det innebär dock inte att vi är passiva. Vi har våra kanaler och vi gör vad vi kan för att hålla tillbaka konungariket. Det minsta vi behöver just nu är ett krig i förtid och än mindre ett inbördeskrig. Därför gör vi vad vi kan för att kyla ner krigshotet och dämpa de inre spänningarna.

En del av era misstankar är välgrundade men felriktade. Xinu-kulterna är inte densamma som Den skimrande vägen; istället är den tätt sammankopplad till magikratin. Så mycket kan jag säga att L'meas den Sköna har en högt uppsatt position inom kulten, och att mycket av det som händer i riket och inom magikratin är på hennes initiativ. Vidare är det min uppfattning att alla de aktiviteter som vi nu ser är en del av en förberedelse inför krig. Dessa förberedelser är samordnade från flera håll. Vad värre är, jag tror inte att dessa förberedelser enbart är riktade mot oss. Det är allt för mycket som inträffar samtidigt.

Jag och andra, bland annat hertigen av Uriens, har gjort vad vi har kunnat för att stilla Tokons klaner. Ard Righ av Tokon ställer sig formellt bakom klanhövdingarnas beslut. Informellt är det hans önskan att Tokon ska fortsätta att vara allierat med Consaber, och han har sina egna sätt att få igenom sina önskningar. Hennes nåd Inalea av Elisari har dessutom kunnat få glädjande besked från Kinyen Sina: Alarinn tänker inte stödja Tokon i ett eventuellt inbördeskrig och kommer att arbeta för att lugna ner klanerna i Tokon. Det är inte många som vet det, men i dessa dagar är Kinyen Sina vår bästa kanal in i Tokon.

Med bakgrund av detta, och vissa andra fakta som Inalea Elisari uppdagat om thalaskiska aktiviteter i området här omkring, så kommer hertigen av Uriens att rekommendera konungen att utfärda krigsvarning. Även om jag anser att det är för tidigt för ett fullt krig, så tror jag att det är politiskt rätt att rikta uppmärksamheten från rikets inre slitningar mot den yttre fienden. En krigsvarning är därmed den bästa lösningen.

Det är mörka tider framför oss, mörkare än ni tror och inte enbart riktade mot riket. Jag måste därför be er att lyssna till ert eget hjärta. Låt inte konspirationsrykten eller skräck för inkvisitionen förmörka ert hopp. Vi sabrier måste förbli sabrier och stå för vad vi tror på. Vi måste bli en bastion som står emot stormen, och det enda sättet att uppnå det är att förbli sabrier.

En sak till: baron Dunweden har någonting i görningen. Han har haft en jargisk inkvisitor som gäst under en tid, och en del guld som han erövrade från stråtrövare har under mystiska omständigheter försvunnit. Om det börjar flockas jargiska legoknektar öst om Calnia så misstänker jag att han tänker försöka sig på något mot tronen.

Mina hälsningar till er syster - hon finner vad hon söker på den norra väggen i Grikentulws bibliotek.
 
Top