Nekromanti Printshops online?

Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag har turen att ha en lokal printshop som jag kan ta införskaffade .pdfer till och få utskrivna och snyggt häftade på olika vis (limhäftning, spiralrygg, etc.). Saken är dock den att jag har inte så många alternativ än att ta mig dit, och även om det är "lokalt" så är det en viss resa. Det medför även att jag inte kan "shoppa runt" för att hitta andra printshops som ev. kan erbjuda bättre tjänster eller lägre priser. Det jag då undrar är ifall någon här på forumet känner till någon (svensk) online printshop? T.ex att man meilar sin .pdf till dem, dem trycker ut, skär till och häftar enligt kundens specifikationer och sedan postar till kunden. Är detta ett koncept som bara finns i mitt huvud eller finns det något sådant i Sverige?
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag uppskattar inläggen, men dem länkade sidorna verkar snarare handla om att publicera egenskrivna verk.

Det jag letar efter är snarare Print-On-Demand (nu när jag kan dess rätta namn). Det vill säga någonstans där en inköpt .pdf kan göras till ett fysiskt objekt. Jag föredrar att läsa fysiska böcker än att läsa på skärm, så det är därför jag rotar runt i detta.
 

SkurkSteffo

Veteran
Joined
27 Nov 2003
Messages
49
Location
Borås
Tyvärr får jag göra dig besviken. Enligt svensk lagstiftning är det inte tillåtet att skriva ut hela e-böcker (Upphovsrättslagen 12§). Det är endast tillåtet att skriva ut en mindre del av verket. En del distributörer tillåter utskrift av något kapitel eller så, men det är allt.

Det kan finnas distributörer med mer generösa regler, men de flesta stora och professionella/vinstdrivande har dessa begränsningar. Marknaden för legal utskrift av e-böcker är därför mycket liten.

Därför tror jag det blir svårt att hitta någon som erbjuder dig denna tjänst, i vart fall inom Sveriges gränser.

Det görs ingen skillnad på om du köpt pdf-filen eller laddat ned den lagligt gratis. Det är fortfarande inte tillåtet att skriva ut hela filen.

Däremot kan ju författaren till gratis-pdf:en ha givit dig tillåtelse att skriva ut filen och då är det naturligtvis OK.

För att det ska vara tillåtet måste dock detta tillstånd vara uttryckligt, annars gäller lagen och du får inte skriva ut mer än några sidor.

Marknaden för detta är ganska liten och jag tror därför inte att sådan tjänst erbjuds i Sverige. För att ha ryggen fri skulle ju en printshop behöva kontrollera att du har rätt att skriva ut den fil du skickat, vilket kräver en massa kontrollarbete från deras sida. Det blir helt enkelt inte lönsamt att erbjuda en sådan tjänst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Han said:
www.vulkan.se - bara A5

www.publit.se - kostar typ en femhundring i startavgift för varje bok

/Han som kan säga att sökordet är print-on-demand om någon vill hitta fler butiker
Vulkan har inte bara A5, Fantasy! är tryckt hos dem. Begär offert på det format du vill ha!

A5 är deras standardformat för folk som inte kan layouta själv och vill använda deras "layoutmaskin". Enklast möjliga, för de vill ha en enkel bok. Men de kan göra i stort sett vilket format som helst, och jag råkar veta att de och Publit trycker på samma ställe ibland.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Riktigt nice och hitta nåt sånt här inlägg med tanke på att jag själv går i tankar att få lite böcker jag har som pdf:er utskrivna hos kanske nåt printing företag

Men det jag vill tillföra till disskusionen är då att har man företagets eller nåt liknandes godkännade så bör man bara behöva visa e-mailet eller liknanade där dem ger godkännandet att det är ok att skriva ut sagda bok/böcker och såklart att man inte har någon plan alls att sälja vidare för egen vinning

Funderar själv på att köpa det Neotech 2 paket man kan köpa hos Neogames då själva regelboken är i pdf format så tänkte jag att man lär ju kolla med Neogames om man får skriva ut boken sagt och gjort så skickade jag iväg ett mail och fick svar från Kim Vässmar att det är fullt ok att skriva ut boken sålänge jag inte tänker sälja vidare såklart

Så avslutande så lär väl printing företag godkänna om man kan visa ett godkännande ifrån dem som äger boken att det är ok att skriva ut den

Nu efter jag har läst Skurksteffo inlägg så börjar jag också fundera på hur ett printing företag ter sig emot det här även om man har en tillåtelse
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Flyttad tråd

Jag flyttade tråden till OT-forumet, eftersom den inte är direkt rollspelsrelaterad.

/tobias
 
Top