Nekromanti Print On Demand

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag undrar om någon funderat på att ge ut rollspel genom print-on-demand?
Med tanke på att rollspelsmarknaden är relativt liten och att en del spelidéer är ganska smala även för denna marknad tror jag att detta vore ett mycket bra alternativ till de vanliga sätten att publicera en bok.

För er som inte är bekanta med idén går det i korthet ut på att boken trycks upp succesivt efter efterfrågan snarare än att trycka en stor klump som sen kanske kommer att säljas. Detta betyder att kostnaden ligger i linje med inkomsterna så att man slipper ligga ute med så mycket pengar.

Kolla http://www.books-on-demand.com/
 

ApOcAlYpTiC

Veteran
Joined
16 Jan 2001
Messages
34
Location
Umeå
Jag skulle faktiskt kunna trycka min bok som jag håller på med, fast den är långt ifrån färdig...

'Ha mitt dolk ger 0b3T6+2 ha ha, du kan känna dig besegrad din nolla!'
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Visst, det är det enda rimliga sättet om man inte har resurser från början. På min skola kan jag binda in kompendium för en billig penning. Ryggen blir någon slags limmad historia. Kanske inte världens bästa kvalite men det kostar 10:- per bindning (15 om man vill ha silvertryck på ryggen. och det vill man ju :)


Snow
Dead, but still walking around
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
En vän till mig använder sig av print-on-demand till sin roman som han säljer när han reser runt i världen och de skickar en bunt till honom där han befinner sig för tillfället när han behöver. Alternativt traskar han in på ett tryckeri i trakten. Han har betydligt bättre pris, men tyvärr vet jag ej var. Troligen inte svenskt. Det är betydligt billigare att trycka i utlandet. Riktigt snorbilligt i vissa asiatiska länder.. men då kostar ju frakten.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
www.podium.nu

Beskriver funktionen på ett bättre sätt. Använder man Författarens tryckmaskin eller vad det heter är det billigare då man själv kan hjälpa till vid tryck vilket minskar kostnaderna.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"En vän till mig använder sig av print-on-demand till sin roman som han säljer när han reser runt i världen och de skickar en bunt till honom där han befinner sig för tillfället när han behöver. Alternativt traskar han in på ett tryckeri i trakten. Han har betydligt bättre pris, men tyvärr vet jag ej var. Troligen inte svenskt. Det är betydligt billigare att trycka i utlandet. Riktigt snorbilligt i vissa asiatiska länder.. men då kostar ju frakten."

Ja, det är billigare att trycka i utlandet. Men det brukar inte ha så stor betydelse när det gäller en liten upplaga pga frakten. Men vid något större upplagar kan i vissa fall trycket vara billigare i utlandet (inklusive frakten till Sverige).

T.ex. trycktes tidningen Bamse i Ungern tidigt, och senare år i Finland...hur det är idag i det fallet vet jag dock inte.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det finns ett förlag också som ger ut böcker med print-on-demand i Sverige. Har för med att du då också är din egen förläggare, och kan få hjälp med sponsring etc... hur de ser på rollspel vet jag dock inte.

www.kulturdasset.com Riddaren Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top