Nekromanti Print on Demand och PDF-böcker?

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
I tråden om Mundana Bestar kom jag på följande:

Är det inte dags för Neogames att hoppa på "Print on Demand och PDF-böcker"-vågen, så de kan få betalt för produkterna innan de trycker dem?

Print on Demand (POD) är ju ett bra sätt att hantera dyra tryckkostnader. Får för mig att POD blir lite dyrare per bok, men jag kan som konsument tänka mig att betala lite mer per bok om det betyder att jag kan få böcker lite oftare. Samtidigt gör det väl att Neogames (eller vilket företag jag än köper från) inte behöver tampas med höga kostnader och ett visst mått av risk. Får man inte sålt alla böcker man tryckt kan man ju förlora en del pengar gissar jag. Med POD-böcker trycker man ju bara böcker när någon efterfrågar boken och man minimerar ju då risken för överblivna böcker som ligger och dammar på en lagerhylla.

Angående PDF-böcker. Jag hade i alla fall köpt alla Eon-böcker igen om de kom på PDF, speciellt om PDF-versionerna har en bra kapitelindelning och text går att markera, kopiera (för att t.ex. skapa handouts av brev m.m.) och bokmärka. Jag tycker att det är väldigt smidigt att bara ta med en surfplatta och lite tärningar så har man allt man behöver för att spela tillgängligt. Att spela hos någon annan än spelledaren är då inte längre skitjobbigt.

Jag kan personligen till och med tänka mig och sitta och kapitelmärka PDF-filer av böckerna åt Neogames.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Om alla modulerna fanns i pdf, även om de bara var sökbara, så skulle jag lugnt kunna tänka mig att köpa några titlar som jag annars inte tyckt varit intressanta.

Det hänger ju på att priset är bra, naturligtvis.

Ett förslag kanske är att slänga böcker som gått ur tryck och är slut i lager på pdf? 30-40 kr styck skulle man kunna ta för dem utan problem. Kanske mer.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Det får bara inte ERSÄTTA böcker. Det är så mycket av stämningen när det ligger böcker överallt och jag gillar att läsa direkt ur en bok. Det händer även relativt ofta att vi spelar på ställen utan ström, t.ex i en stuga mitt ute i skogen, och då kan vi inte använda datorer. Så inga produkter som BARA finns på nätet! Jag skulle börja gråta. :´(
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
jjjohan said:
Det får bara inte ERSÄTTA böcker. Det är så mycket av stämningen när det ligger böcker överallt och jag gillar att läsa direkt ur en bok. Det händer även relativt ofta att vi spelar på ställen utan ström, t.ex i en stuga mitt ute i skogen, och då kan vi inte använda datorer. Så inga produkter som BARA finns på nätet! Jag skulle börja gråta. :´(
Därav print-on-demand. Så att ni som nu nödvändigtvis vill ha döda träd att krama kan få det också. Utan att kostnaderna ökar för Neogames.

//Krank, som gärna skulle köpa en massa nya och gamla Eonböcker som PDF, men som definitivt inte har några planer på att fylla bokhyllan med dem...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Skulle vara mycket uppskattat med både print-on-demand och pdf-filer att köpa. Kan knappast bli dåligt för någon part.


/Poseur har precis packat ner en hel flyttlåda, endast med Eonböcker! :gremeek:
 

Tiraken

Veteran
Joined
4 May 2010
Messages
17
Location
Skövde
Det vore väldigt bra med de böcker som sålt slut i alla fall eftersom efterfrågan är för liten för en ny tryckning så vore det bra sätt att få tag på alla gamla böcker.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
PDF-böcker är dessutom är det ju en bra grej för spelare som är intresserade av en eller ett par specifika böcker som de vill läsa lite mer om. Om man exempelvis spelar sjöman kan ju S&P vara relevant att ha. Är ens karaktär en viss ras eller kommer från ett visst land kan man skaffa boken för det landet. Alla spelare kan dessutom skaffa spelarens handbok (eller grundboken eller hur det nu blir i Eon IV), så kan alla läsa regler, skapa karaktärer etc.

Finns ju redan ett flertal sidor som hanterar försäljning av rollspels-PDF-böcker, så man behöver ju inte bygga upp en egen webbutik för det heller.

Men jag håller med om att fysiska böcker också måste finnas som alternativ, endast PDF-böcker blir lite trist, jag vill kunna bläddra i riktiga böcker ibland. :gremwink:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
PDF versioner av böcker hade jag införskaffat, vare sig jag ägde originalet eller inte.

Hade prisat legat någonstans mellan 40-80 spänn så hade jag lätt klippt till och handlat någon bok i veckan.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Sedan hade det vart i det närmaste juvligt om man kunde köpa en POD-bok och få med en pdf-fil på köpet.
Möjligheterna att kunna läsa på en surfplatta eller enkelt ta med böckerna mellan olika platser att spela på utan att släpa med sig en hel ryggsäck med massa böcker vore underbart.

Vet inte hur många gånger jag helt i onödan släpat med mig åtskilliga kilo Eon för att sedan bara använda skadetabellen eller liknande...


/Poseur får ont i ryggen att bara tänka på det.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Poseur said:
Sedan hade det vart i det närmaste juvligt om man kunde köpa en POD-bok och få med en pdf-fil på köpet.
Något som sidor som drivethrurpg.com redan erbjuder dessutom. Men jag vet inte exakt var de trycker, hur deras samarbete med spelföretagen ser ut eller om just den sidan är ett hållbart val för svenska POD-produkter.
Däremot är det en fantastisk bra tjänst att beställa Fysisk bok+PDF i ett paket (eftersom det ofta är lite rabatterat).

Poseur said:
Möjligheterna att kunna läsa på en surfplatta eller enkelt ta med böckerna mellan olika platser att spela på utan att släpa med sig en hel ryggsäck med massa böcker vore underbart.
100% medhåll. Minns tiden när vi ville spela på olika ställen för att "omväxling förnöjer", släpade böcker som ibland inte ens öppnades med mer eller mindre stötta kanter som resultat. En gång öppnade sig himlen i ett enormt spöregn och 2-3 Eon-böcker blev (väldigt) fuktskadade. Med PDF-böcker kan man återigen spela hos olika personer varje gång.

En Eon-tärningsrullar-app för iOs och Android hade också varit underbart (gärna med funktioner för att hålla reda på skador också, så man slipper det eviga suddandet på karaktärsbladet).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
k7e9 said:
En Eon-tärningsrullar-app för iOs och Android hade också varit underbart (gärna med funktioner för att hålla reda på skador också, så man slipper det eviga suddandet på karaktärsbladet).
På iOS borde man väl kunna programmera Dicenomicon till att agera som man önskar? Kanske inte skadorna, men tärningsrullandet definitivt.
 

myran

Veteran
Joined
13 Dec 2011
Messages
47
k7e9 said:
Poseur said:
En Eon-tärningsrullar-app för iOs och Android hade också varit underbart (gärna med funktioner för att hålla reda på skador också, så man slipper det eviga suddandet på karaktärsbladet).
Jag har en liten webapp för tärningsrullningar om du vill ha. Den är dock på min arbetsdator där hemma så kan inte komma åt den just nu.

Dessutom så har du en webapp för att beräkna skador i min signatur, det är dock utan att kunna spara skador osv till localstorage... det är något jag inte tänker ge mig på förrens eon4 kommer ut.

Dessutom är ju random-funktioner på en pc aldrig riktigt random utan att man har en fysisk RNG-seedare.

On topic: +1 för print on demand och PDF'er.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Att random-funktionen i en dator aldrig riktigt är random väl inte relevant när slumpförsöken är i så liten skala som våra tärningsslag. Vi har ju inte heller nå behov av säkert genererade tal.

Jag har också en tärningsgenerator (länk i signaturen), men den är i vanlig Java, så jag har ingen aning om hur den funkar på mobiler...

On topic: Ytterligare +1 från mig.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
krank said:
k7e9 said:
En Eon-tärningsrullar-app för iOs och Android hade också varit underbart (gärna med funktioner för att hålla reda på skador också, så man slipper det eviga suddandet på karaktärsbladet).
På iOS borde man väl kunna programmera Dicenomicon till att agera som man önskar? Kanske inte skadorna, men tärningsrullandet definitivt.
Troligtvis, men det är något charmigt med appar som är specifikt framtagna för ett specifikt spel. :gremwink:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag håller helt och hållet med.

Det skulle vara ett praktiskt sätt. Likaså skulle man kunna ge ut smalare och små produkter också. Sådana som inte skrivs för att man tänker att efterfrågan är så minimal.

Men får se vad som händer framöver. Eon IV först... därefter, en utpustning och se över allt och anpassa Eon till 2000-talet.
 
Top