Nekromanti Print on Demand igen

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Japp, jag tänkte att det var dags för en Print on Demand tråd. Igen. Men kanske (förhoppningsvis) med lite ny ingång till ämnet.

Jag har sökt runt en del på webben och bland gamla trådar här kring pod i jakt på alternativ inför en kommande, om än fortfarande ganska avlägsen, publicering av Pleroma. Eftersom spelet skrivs på engelska är målgruppen internationell, vilket ger fler möjligheter men också krånglar till det.

Som med så mycket annat verkar frakt vara den största boven. För använder jag någon av de svenska alternativen som Publit så lär det bli jävligt dyrt för alla icke-européer att beställa. Därav har jag tittat lite närmare på internationella alternativ som DrivethruRPG, Lulu och CreateSpace samt även slängt ett getöga på Magcloud. De förstnämnda tre verkar alla helt ok, och bra på det sättet att de verkar kunna trycka både i USA och England vilket gör det här med frakt enklare (iaf om man använder något mer standardiserat format).

Men ett nytt problem har istället dykt upp. Alla de alternativet kräver att man antingen trycker helt i färg eller svartvit, medan Publit istället medger en svartvit bok med enskilda färgsidor instoppade (om jag har fattat det rätt?). Eftersom jag tänkt mig det senare skulle att trycka vid exempelvis Lulu antingen bli jävligt mycket dyrare (färg) eller en tråkigare bok (bara svartvitt).

Sen verkar det skilja en del mellan de olika leverantörerna vad gäller kvalitet, skärning etc. Så jag skulle gärna höra om erfarenheter och uppfattningar, om allt från tryck, färg till frakt, från er som faktiskt använt eller använder sig av nån av de här tjänsterna till era spel! För jag känner mig ganska villrådig för tillfället...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Bosse said:
Alla de alternativet kräver att man antingen trycker helt i färg eller svartvit, medan Publit istället medger en svartvit bok med enskilda färgsidor instoppade (om jag har fattat det rätt?).
Stämmer!
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Och det går att placera de färgsidorna där man vill ha dem utspritt i boken, eller måste det vara någon viss sammanhållen "sektion"?

Tycker det är märkligt att det inte går på Lulu etc., och när jag sökt runt lite på diverse engelskspråkiga forum verkar folk övertygade att det i dagens läge inte är möjligt. Skumt att Publit kan, men inte de stora bjässarna...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Bosse said:
Och det går att placera de färgsidorna där man vill ha dem utspritt i boken, eller måste det vara någon viss sammanhållen "sektion"?
I More than Human har jag enstaka färgsidor utspridda över hela boken, och det var inga problem. Det blir lite annat papper, men det stör inte speciellt mycket. Inte som i t.ex. gamla Mutant Chronicles-grundboken, så att säga.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
krank said:
I More than Human har jag enstaka färgsidor utspridda över hela boken, och det var inga problem. Det blir lite annat papper, men det stör inte speciellt mycket. Inte som i t.ex. gamla Mutant Chronicles-grundboken, så att säga.
Bläddrade lite i min more than Human bok i helgen och måste säga att skillnaden mellan pappersarken är marginell. Jag hade inte tänkt på det innan. Däremot slog det mig nu när jag tittade närmare att färgsidorna var lite sämre skurna (en vit linje längst ned på nästan samtliga) samt att bilden i yttermarginalen är något lila-tonad på färgsidorna. Inget jag märkt tidigare heller, men som var iögonfallande nu när jag tittade närmare. Ibland var det "färg-papper" på sidor som helt saknade färgbilder på, vilket jag tyckte var intressant. Hur kommer det sig? Har det med att det är hela pappersark som viks, och att det alltså har med de andra färgbildernas placering att göra?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Bosse said:
Bläddrade lite i min more than Human bok i helgen och måste säga att skillnaden mellan pappersarken är marginell. Jag hade inte tänkt på det innan. Däremot slog det mig nu när jag tittade närmare att färgsidorna var lite sämre skurna (en vit linje längst ned på nästan samtliga) samt att bilden i yttermarginalen är något lila-tonad på färgsidorna. Inget jag märkt tidigare heller, men som var iögonfallande nu när jag tittade närmare. Ibland var det "färg-papper" på sidor som helt saknade färgbilder på, vilket jag tyckte var intressant. Hur kommer det sig? Har det med att det är hela pappersark som viks, och att det alltså har med de andra färgbildernas placering att göra?
Nu när jag tänker efter; ignorera More than Humanexemplet. Det är inte tryck på Publit utan via Vulkan, så det funkar dåligt som exempel.

Hmmm... Evolutionens Barn är Publit dock, och det kör enstaka färgsidor. Det är ungefär samma grej med pappersskillnaden, hursomhelst.

Publitgrejer har (i min erfarenhet) inte haft några färgfel och inte heller några beskärningsproblem. More than Human hade däremot stora problem med beskärningen tidigare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Jag är på väg att flytta över till DriveThruRPG med min verksamhet. Anledningen är att (engelskspråkiga) köpare ser dem som standard, det är dit man går för att köpa sina spel. Nu ligger jag på Lulu, och jag har väl egentligen inga större klagomål, men om nu kunderna finns på det andra stället... Dessutom är det lättare att förbereda böcker för Lulu än DTRPG. Till Lulu trollade jag ihop filerna själv utan problem, till DTRPG var jag tvungen att ta hjälp av DeBracy.

(Nu kom iofs DeBracy med för att jag ville ha en fin bok, inte för att jag skulle köra på DTRPG, men i efterhand inser jag att jag inte hade kunnat publicera genom dem på egen hand.)
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Jo, det verkar ju vara styrkan med DriveThruRPG - kundkretsen finns redan där.

Ett tag funderade jag på att ha Pleroma tillgängligt på alla möjliga ställen, alltså både Lulu, DriveThruRPG, CreateSpace etc. Men insåg snabbt att det skulle bli ett jäkla meck med olika format, isbn-koder till varje version och annat bök...
 
Top