Print on demand för enstaka exemplar, 1-5 stycken?

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Hej,

Jag undrar om någon har ett tips på en billig och välfungerande print on demand-tjänst, gärna svensk? Eftersom frågan ställs i detta forum, så är förstås målet att kunna skriva ut en regelbok till ett spel som jag lagligt köpt som PDF, för eget bruk, troligen i ett exemplar. Det bör helst bli färg, gärna någon bindning, spriralbindning duger.

Jag har själv tittat på skrivutonline.se, men den tänkta boken, med spiralbindning landade på nära 1000kr. Det är fullt möjligt att det är ett bra pris i relativa termer, men jag skulle nog behöva komma ner i sådär en 400kr per utskrift. Dokumentet i fråga är en normaltjock regelbok på ca 260 sidor, så jag förstår att det kan vara lite optimistiskt. Men tar ändå gärna tacksamt emot förslag och tips!

(Ps1. Det känns som att det här är en fråga som borde ställts förut, jag ber om ursäkt i förväg, men jag lyckas inte söka mig fram till något annat än att trycka något man själv skrivit i liten upplaga, och det är ju ett lite annat behov.
Ps2. Jag antar att det inte borde vara copyright-problem här, men kanske har jag fel. Jag har ju köpt PDFen i fråga, och inget hindrar mig från att skriva ut ett exemplar på min egen skrivare, förutom att det nog skulle kosta mer än de 1000 kronorna i form av nya toner:ar).
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Ps2. Jag antar att det inte borde vara copyright-problem här, men kanske har jag fel. Jag har ju köpt PDFen i fråga, och inget hindrar mig från att skriva ut ett exemplar på min egen skrivare
Enligt svensk upphovsrättlag har du rätt att göra kopior för privat bruk. Lagtexten nämner explicit att det inte är tillåtet att låta någon utomstående framställa kopior av musik, film, skulpturer eller konstverk, från vilket jag antar att det därmed är tillåtet att leja ut framställning av textkopior...sen är det ju en annan fråga hur villiga ett tryckhus är att producera kopior åt någon som inte äger upphovsrätten till verket ändå.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,462
Location
Helsingborg
Ps2. Jag antar att det inte borde vara copyright-problem här, men kanske har jag fel. Jag har ju köpt PDFen i fråga, och inget hindrar mig från att skriva ut ett exemplar på min egen skrivare, förutom att det nog skulle kosta mer än de 1000 kronorna i form av nya toner:ar).
Det är något av en gråzon. Jag har aldrig fått klarhet i om man får leja bort framställningen av exemplar. Visst, man kan låta bekanta får göra det, men ett företag som du inte har någon personlig kontakt med..? Tveksamt, eftersom du gör din kopia tillgänglig till andra bara genom att dela den.

Så antagligen är det inte tillåtet. För foton och målningar är det definitivt inte tillåtet; det står uttryckligen i lagen.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Tack för Lulu-tipset och andra svar! Spontant känns det lite sådär att ladda upp copyright:at material på den tjänsten. Det känns som att tjänsten handlar helt om att publicera material man själv skapat. Nu har jag inte hittat någon "fine print" om just det, men ni kanske vet specifikt hur det ligger till?

Angående gråzon, så antar jag att det nog är så. Jag tänker lite som så att jag får ju skriva ut mina PDFer hemma. Då kanske det inte spelar så stor roll om printern står hos någon annan, så att säga?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Tack för Lulu-tipset och andra svar! Spontant känns det lite sådär att ladda upp copyright:at material på den tjänsten. Det känns som att tjänsten handlar helt om att publicera material man själv skapat. Nu har jag inte hittat någon "fine print" om just det, men ni kanske vet specifikt hur det ligger till?

Angående gråzon, så antar jag att det nog är så. Jag tänker lite som så att jag får ju skriva ut mina PDFer hemma. Då kanske det inte spelar så stor roll om printern står hos någon annan, så att säga?
Jag har bara använt Lulu för mitt eget material. När man publicerar sin bok måste man ange isbn, upphovsrätt osv, men innan man publicerar ställs inga frågor alls om sånt vad jag kan minnas.
Men det känns såklart lite skumt och gråzonigt att printa någon annans grej. Tycker personligen att det känns okej att göra ett exemplar för eget bruk om det är en bok som inte går att få tag på i print längre, eller något sådant.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag har bara använt Lulu för mitt eget material. När man publicerar sin bok måste man ange isbn, upphovsrätt osv, men innan man publicerar ställs inga frågor alls om sånt vad jag kan minnas.
Men det känns såklart lite skumt och gråzonigt att printa någon annans grej. Tycker personligen att det känns okej att göra ett exemplar för eget bruk om det är en bok som inte går att få tag på i print längre, eller något sådant.
Ska tilläggas att man inte behöver ett ISBN för att publicera via Lulu, heller. Jag har publicerat massor av rollspel via Lulu och inga av dem har något ISBN.

Och jag håller med, att ladda upp material för att köpa själv för eget bruk utan att publicera känns helt okej i mina ögon.

Minns dock när jag gick på universitetet och det fanns ett litet skriveri i närheten av campus, där det var vanligt att studenter gick för att kopiera upp exemplar av sina kursböcker. De fick sluta med detta, men det var väl för att det var uppenbart att studenterna delade dessa böcker med varandra för att slippa betala de höga priserna för kurslitteraturen.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Lulu är perfekt för ändamålet. Jag har använt det många gånger på det viset.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Lulu är perfekt för ändamålet. Jag har använt det många gånger på det viset.
Efter detta svar gav jag mig på att prova med Lulu ändå. Vid uppladdning av PDF fick jag dock meddelandet "Encrypted: Please upload an un-encrypted PDF. " Trist, det låter påskina att min PDF kanske inte i sig är helt licensierad för detta. Kanske inte kommer att prova vidare, men ändå.

Är det någon som möjligen har koll på hur man "avkrypterar" en PDF? (Har försökt trixa lite, med föga framgång).
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det där är så störande. Prova att printa filen till fil, så kan man bli av med sånt skit.
En annan variant är att använda nåt verktyg som konverterar mellan olika pdf format versioner. Då försvinner ofta vattenmärken och andra "finesser".
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det är på grund av sånt där som jag oftast inte köper spel i pdf format. Om tillverkaren inte litar på sina kunder är de inte värda mina pengar.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Efter detta svar gav jag mig på att prova med Lulu ändå. Vid uppladdning av PDF fick jag dock meddelandet "Encrypted: Please upload an un-encrypted PDF. " Trist, det låter påskina att min PDF kanske inte i sig är helt licensierad för detta. Kanske inte kommer att prova vidare, men ändå.

Är det någon som möjligen har koll på hur man "avkrypterar" en PDF? (Har försökt trixa lite, med föga framgång).
Jag har inte provat det själv eftersom jag skyr DRM-belamrad böcker som pesten, men det finns ett DeDRM plugin till Calibre som ska kunna plocka bort Adobe-kryptering.

Och som ett P.S. gällande upphovsrättslagen så är det alltså explicit att olagligt att kringå DRM för att göra kopior. (Vilket är sånt jävla rövhatteri. Det är alltså lagligt att göra privatkopior, man betalar kasettskatt på lagringsmedia för ändamålet, men minsta tekniska medel för att komplicera kopiering så vips är det olagligt igen 😡)
 
Top