Nekromanti Prins Valiant

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Jag läser Prins Valiant som om det vore fantasy vilket det kanske delvis är. Läser man det som om det skett i verkligheten kan man hitta en del del att anmärka på. Horn och vingar på hjälmarna det kanske helt korrekta kronologin.
Att Valiants son heter Arn har nog påverkat en viss Jan G.

Någon annan som har synpunkt på denna serie?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Prins Valiant gjorde ett extremt stort intryck på mina tidiga tonår. Det är en fantastisk serie, i synnerhet de första 10-20 åren. En släktsaga.

Hal Foster var även en fantastik tecknare som tillsammans med Alex Raymond influerade generationer av illustratörer.

Greg Staffords rollspel Prince Valiant var dessutom nyskapande och bra.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Arfert;n322011 said:
Prins Valiant gjorde ett extremt stort intryck på mina tidiga tonår. Det är en fantastisk serie, i synnerhet de första 10-20 åren. En släktsaga.

Hal Foster var även en fantastik tecknare som tillsammans med Alex Raymond influerade generationer av illustratörer.

Greg Staffords rollspel Prince Valiant var dessutom nyskapande och bra.
Finns det rollspel med allas vår favoritnorrman? :eek:
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
skaraborgarn;n322007 said:
Jag läser Prins Valiant som om det vore fantasy vilket det kanske delvis är. Läser man det som om det skett i verkligheten kan man hitta en del del att anmärka på. Horn och vingar på hjälmarna det kanske helt korrekta kronologin.
Att Valiants son heter Arn har nog påverkat en viss Jan G.

Någon annan som har synpunkt på denna serie?
Någon kan kanske rätta mig, men jag tror att Prins Valiant och hans son Arn dök upp långt innan Jan G’s böcker?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Lightshy;n322039 said:
Någon kan kanske rätta mig, men jag tror att Prins Valiant och hans son Arn dök upp långt innan Jan G’s böcker?
Menade att Jan G när han var ung läst Prins Valiant.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Tyckte alltid det var bra att e aldrig hade pratbubblor. Bättre med text under bilden. En pratbubbla kan förstöra en bild och är texten i bubblan bara Ugh! eller Flämt! så vinner man som läsare ingen men en del av bilden försvinner.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jag läste i yngre tonåren, men kom bara strax över halvvägs (med den dåvarande nyutgivningen av Hal Foster-albumen, det vill säga). Funderar på att återuppta det, även om jag egentligen tappat allt intresse för serier.

Övrig kändiskuriosa: Ola Salo samlade på sig alla* albumen av Prins Valiant som färdlektyr till sin första soloturné 2015. Kul!

*Hal Foster-albumen
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
De första äventyren som kom till Sverige bvar väl ganska uselt färglagda. Minns att bakgrunden kunde vara enfärgad medan enstaka personer var i vanlig färg.
 
Top