Varulv Prins Fiskes följe - Timme 1

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Prins Fiske leder sitt följe in i staden.
NamnYrkeFärdighet
KorpaVäpnareStrid
fjodorsenubaMunkDiplomati
SiddSmedKroppskontroll
ImpetigoKockInspirera
EmpericusFältskärBrygd
- Okej följet, lyssna noga nu! Min (och i förlängningen er) dekadenta livsstil står och faller med ett giftemål med kungligt blod. Här i staden finns tre prinsessor och på balen ikväll ämnar jag imponera omkull dem. För att lyckas med det behöver jag er hjälp. Ni har tre timmar innan vi ses för lunch och sedan fyra timmar till innan balen börjar att promenera runt slottsområdet och samla så mycket information ni kan om prinsessorna. Min gamle marskalk ligger kvar hemma i sjuksäng och jag behöver en ny favoritanställd så gör er bästa nu!

Rundorna:
  • Spelet består av sju rundor som pågår i 24 timmar (förutom första som är lite längre) vardera. De tre första räknas som förmiddag och de fyra senare som eftermiddag. Om du inte har ett hemligt uppdrag som återspeglar detta behöver du inte bry dig om den detaljen alls.
  • Varje runda ska ni rösta om vilken plats ni vill besöka, genom att skriva "Röst: Bageri". Blir det oavgjort kommer det lottas. Ingen plats får besökas mer än en gång.
  • Varje runda får ni om ni vill använda er av de förmågor som alla har. Alla har samma fem, och de ska alltså räcka genom hela spelet.
  • En runda slutar med 1) Plats röstas fram. 2) Förmågor aktiveras. 3) Kunskapspoängen om prinsessorna räknas upp.

Förmågor:
3st Ange två platser och få veta vilken som ger din karaktär mest kunskap
1st Ange en i följet och få veta hur många sidouppdrag denne klarat (körs innan resulation av rundans sidouppdrag)
1st Ange en i följet och förhindra denne från att få kunskap från sitt yrke ELLER färdighet (det som skulle ge flest poäng är det som förhindras)

Hur man vinner:
För att lyckas med uppdraget behöver följet tillsammans få minst 10 kunskapspoäng om varje enskild prinsessa. Kunskapspoäng får man automatiskt genom att besöka de olika platserna, men de varierar med yrke/färdighet hos spelarna.
Om uppdraget lyckas blir favoriten den (eller de) som lyckats med flest hemliga uppdrag.
Om uppdraget misslyckas blir istället favoriten den (eller de) som lyckats med minst antal uppdrag.
Man vinner alltså spelet genom att bli favoriten!

Regler:
All kommunikation sker i speltråden. Ingen privat kommunikation (förutom med spelledaren) är tillåten. Det är alltså helt okej för spelare A att skriva till spelare B "jag röstar som du vill den här rundan om du gör detsamma för mig i nästa" i tråden, men inte okej att göra det i ett PM. Det är också helt okej att avslöja alla sina hemliga uppdrag i tråden om man tror att det ska ge någon fördel. Det är fullt tillåtet att ljuga också.
Enart de fem i följet får posta i tråden eller reagera på inlägg.

Platser:

UtomhusInomhus
BageriFängelsehåla
BryggeriKapell
DuvslagKök
ParkLavatorium
SmedjaStora salen
StallVisthusbod

PM med uppdrag ska vara utskickade till alla.
Runda 1 slutar kl 21:00 på måndag.

Kunskapsräknaren:
Feodora beskrivs som bortskämd, ointresserad av kultur och intellektuella ämnen.
Gisela beskrivs som tystlåten och plikttrogen, samt en skicklig ryttare och jägare.
Wilhelmina beskrivs som vacker och charmerande och förtjust i många olika hovmän.
Kunskap: 0Kunskap: 0Kunskap: 0
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag är helt övertygad om att prinsessorna hänger i smedjan så jag tycker vi ska kolla där först å främst.
Avslöjjjar inte mina källor…
Sen så undrar man ju vad det blir för käk på festen så vi tar väl en sväng förbi balsalen.
Tar för säkerhets skull med smidesjärnet om vi nu skulle ha oturen att träffa på de andra slashasarna till anhang…

Röst: Smedjan
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Kompletterar starttråden lite så ingen missar det. Info om när rundan slutar och aktuell kunskapsräknare för följet finns nu.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Var hälsade alla undersåtar.
Ok, så nu är vi igång då.
Först behöver vi väl (lite i alla fall) klura ut hur vi på bästa sätt får ihop så mkt kunskapspoäng som möjligt.
Gissar att Feuflux fixat så vi inte ska hinna med så mkt som vi vill.

Initial fråga som jag vill veta vad vi tror: I alla varulvsspel jag deltagit har det alltid funnits med scum som nattmördar.
Tror ni att det är så även denna gång eller är det ett nytt upplägg med det som ligger öppet, att bäst poäng vinner?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Initial fråga som jag vill veta vad vi tror: I alla varulvsspel jag deltagit har det alltid funnits med scum som nattmördar.
Tror ni att det är så även denna gång eller är det ett nytt upplägg med det som ligger öppet, att bäst poäng vinner?
Äsch vad jag får underkänt i pedagogik här... det förekommer ingen utslagning i det här spelet och det borde förstås stått i startinlägget.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Väpnare Korpa är här!

Jag har varit på äventyr i Stockholm och hann glömma bort att vi skulle köra igång det här idag. Jag tänker utgå från att olika platser är olika bra för prinsesskunskap och att gissningar kring det kommer vara snäppet viktigare än gissningar kring var vi får mest poäng. Typ så.

Jag har heller inte superstarka känslor kring var vi ska börja. All kunskap är bra kunskap vid det här laget.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Så här tänker jag:

Smedjan borde vara en plats (utifrån mitt yrke) där jag kan få bra info.
Info om ryttare och jägare passar väl att finnas i en smedja.
Jag är även bra på info om kroppskontroll som borde vara bra för ryttare.

Prinsessan Gisela beskrivs som en skicklig ryttare och jägare.

Smedjan borde vara en plats där jag kan skaffa bra info om prinsessan Gisela = bra för laget.

Jag tycker vi prövar den teorin för vidare spel = rösta smedjan denna runda.
Så får vi se hur mkt poäng det ger på denna prinsessa.

Kan ni andra hitta liknande kopplingar mellan prinsessor-platser-yrken-förmågor👍
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag har ingen info i mitt pm om hur eller var man skulle hitta bra information. Om ingen annan har det heller blir det väl beroende på uppdrag vart vi vill gå antar jag?

Röst: Smedjan

… and you got a drev going… kanske kan ge nåt.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Gokväll, väl mött, osv. Hade också helt missat att det var spelstart, men kul och spännande med något lite eljest istället för vanligt varulvsspel :)

Jag har inget att gå på heller gällande var man skall hitta bra information, men vi har ju alla att vinna på så mycket information som möjligt så frågan är ju hur mycket vi skall hjälpa varandra genom att bjuda på info. Det är lättare för alla att komma nära vinsten om alla är öppna med infon vi får, men då är det ju också lättare att inte vinna iom tight lopp.
Oavsett vad tycker jag det vore roligare om någon vann och prinsen fick sin prinsessa istället för att någon vinner genom att prinsen inte får ragg.

Jag tänker att från min hobby är ju bryggeriet rimligt för att få info. Och jag har ju uppenbarligen ingen tydlig plats knuten till mitt yrke. Så jag tycker såklart bryggeriet. Eller köket. Alla prinsessor måste ju äta så nåt lär ju komma därifrån i skvallerväg.

Röst: Köket
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
God morgon! Jag somnade tidigt igår och inser nu att jag glömde av spelstart. Tur att som munk att man går upp okristligt tidigit!

Vi får information baserat vart vi befinner oss så är det väl bara att köra på och hoppas vi har nog mycket överlappande av våra yrken och färdigheter för att maximera informationsinsamlingen.

NamnYrkeFärdighet
KorpaVäpnareStrid
fjodorsenubaMunkDiplomati
SiddSmedKroppskontroll
ImpetigoKockInspirera
EmpericusFältskärBrygd

Empircus har ju förstått att vägen till alla prinsessors hjärta är via magen och köket låter som ett ypperligt ställe att börja på. Alla prinsessorna äter nog säkerligen något smaskigt dekandent som prins Fiske kan imponera med.

Sidd har även goda skäl att köra på smedjan och jag ser inga konstigheter med det, tror precis som Sidd att vi kan hämta mycket information där.

Eftersom jag är diplomatisk så föreslår jag att vi gör följande:

Timme 1 så besöker vi Smedjan och stödjer kamrat Sidd. Ser ut som att Sidd och Korpa är starka där.
Timme 2 så besöker vi Köket på Empiricis förslag och för att vi behöver ett förmiddagsnack, förstår inte hur prins Fiske tror att vi ska klara oss 3 timmar till lunch utan att äta? Orimligt! Ser ut som att Impetigo och Empiricus är starka där.

Ser ingen risk med att låta alla få som de vill eftersom dolkarna kommer flyga i det fördolda iallafall med förmågorna och om man nu är sådan att man vill vinna gunst så har man möjlighet att blocka dem från att ta poäng.

Jag har en plats jag vill besöka på förmiddagen och det är Stora Salen och en plats jag vill undvika totalt. Så mycket vågar jag avslöja om mina egna planer. Dock ser jag det som viktigast att prins Fiske lyckas få en prinsessa på kroken som huvudmålet och är villig att offra min position som favorit för att nå detta!

Regelfråga @Feuflux
Jag undrar om vi alla kan lyckas landa på samma favoritpoäng och alla bli prinsens farvorit ?

Röst: Smedjan
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
God morgon! Jag somnade tidigt igår och inser nu att jag glömde av spelstart. Tur att som munk att man går upp okristligt tidigit!

Vi får information baserat vart vi befinner oss så är det väl bara att köra på och hoppas vi har nog mycket överlappande av våra yrken och färdigheter för att maximera informationsinsamlingen.

NamnYrkeFärdighet
KorpaVäpnareStrid
fjodorsenubaMunkDiplomati
SiddSmedKroppskontroll
ImpetigoKockInspirera
EmpericusFältskärBrygd

Empircus har ju förstått att vägen till alla prinsessors hjärta är via magen och köket låter som ett ypperligt ställe att börja på. Alla prinsessorna äter nog säkerligen något smaskigt dekandent som prins Fiske kan imponera med.

Sidd har även goda skäl att köra på smedjan och jag ser inga konstigheter med det, tror precis som Sidd att vi kan hämta mycket information där.

Eftersom jag är diplomatisk så föreslår jag att vi gör följande:

Timme 1 så besöker vi Smedjan och stödjer kamrat Sidd. Ser ut som att Sidd och Korpa är starka där.
Timme 2 så besöker vi Köket på Empiricis förslag och för att vi behöver ett förmiddagsnack, förstår inte hur prins Fiske tror att vi ska klara oss 3 timmar till lunch utan att äta? Orimligt! Ser ut som att Impetigo och Empiricus är starka där.

Ser ingen risk med att låta alla få som de vill eftersom dolkarna kommer flyga i det fördolda iallafall med förmågorna och om man nu är sådan att man vill vinna gunst så har man möjlighet att blocka dem från att ta poäng.

Jag har en plats jag vill besöka på förmiddagen och det är Stora Salen och en plats jag vill undvika totalt. Så mycket vågar jag avslöja om mina egna planer. Dock ser jag det som viktigast att prins Fiske lyckas få en prinsessa på kroken som huvudmålet och är villig att offra min position som favorit för att nå detta!

Regelfråga @Feuflux
Jag undrar om vi alla kan lyckas landa på samma favoritpoäng och alla bli prinsens farvorit ?

Röst: Smedjan
Det här låter väl som ett rimligt förslag, vi kör väl på det då :)

Röst: Smedjan
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det låter väl så rimligt som något. Kanske dyker det upp mer information som kan vara vägledande i kommande rundor.

I Magica-tråden verkar de diskutera att bränna förmågor tidigt för att jämföra tre olika platser med varandraavseende var man får mest info. Det kanske är rimligt att göra i r1? Det blir ju svårt att använda de förmågorna ”reaktivt” eftersom det är en rundas fördeöjning innan man får svar så kanske lika bravatt bränna krutet? Alltså att alla avfyrar sina tre raketer i r1.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Jag kan nog vara beredd att hålla med, däremot blir ju provblemet som jag tycker de lite sveper under mattan med är hur mycket som varje spelare bidrar med, vi kommer ändå behöva förhandla oss frammåt.

Jag tänker mig att jag kan kolla:
-Stora Salen vs Parken
- Lavetoriet vs Kapell
- Visthusbod vs duvslag
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Verkar ju som att vi ska bränna av de 3 ”jämföra platser” förmågorna så vi kan delge varandra info så vi därefter kan göra val av plats som ger mer info (än att bara chansa).

Efter R1 får vi info om den plats vi röstat fram.
Vidare vet vi inte om det dyker upp mer info men inget tyder väl på det i dagsläget.

MEN om det skulle komma mer så kanske det vore bra om vi sparar förmågor.
Efter nästa runda förstår vi mer om användningen.

Jag lutar åt att vi sparar 1 el 2 sånna förmågor.

Alltså använder 1 denna runda.

Vad tror ni andra?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Hur ska vi göra med samarbetet om våra individuella mål är motsatta?

Jag är med på att redovisa poängställningen om det leder till gemensam vinst.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vi kan var och en sia 6 platser totalt och det finns 12 platser. Det inns inget i startinlägget som säger att vi kommer få mer information om de kvarvarande platserna när vi går till ett ställe, endast att vi får info om prinsessorna. Därför så ser jag ingen större anledning att hålla alltför mycket på siande av platser. Vi kommer snarare bli mer motiverade att kivas om destinationer nästa runda ju mer vi siar nu.


Så jag tycker vi siar järnet och talar sanning/ljuger efter stjärtans lust nästa runda, så blir det lite mer kiv. :) Nu skall jag iväg och finmiddaga mig, måndagen till ära :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Först å främst förlåt för mitt egoistiska tänk om att JAG skulle vinna hit å dit.
Satt på gymcykeln å svettades å kom på att vårt mål ska ju vara att hjälpa prins Fiske i mördande konkurrens med prinsessan Magicas lömska kanaljer.
Tittade igenom deras tråd nu å Basse uppmärksammar samma tanke nu ikväll.
Vi måste bara piska Lukas, Martin, Basse, Vimes och Xyas i det här så vi kan lyfta det resten av året!
Vi måste ta reda på MER än vad slashasarna klarar att luska ut!
Laget före jaget osv
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag skickade detta till feuflux nu:


”I runda 1 vill jag använda mina tre förnågor att jämföra var jag får mest kunskap:

kök vs stora salen
Bageri vs kapell
Bryggeri vs fängelsehåla”

jag tänker att jag försöker diffa mellan de platser där mitt yrke och min förmåga borde kunna ge utslag. ”Inspirera”var svår att hitta en tredje till efter stora salen och kapell men jag valde fängelsehåla, där borde ju folk behöva inspireras tänker jag.

Det slog mig också att vissa platser, typ fängelsehåla, känns långsökt fluffmässigt att gå till för att hitta info om prinsessorna… kanske dyker ledtrådar upp i infon vi låser upp. Annars känns det rätt snedfördelat hur sannolikt det blir attvi går till de olika platserna.
 
Top