Pricka filmmusiken (klassikermysterie)?

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Hej på er. Igår lyssnade vi på Vivaldis fyra årstider och lekte med dinosaurier som man gör en trött söndagseftermiddag. Efter att skivan var slut körde Spotify på med sina lyssnartips och det var en hel del smäktande orkesterstycken innan de plötsligt drämde till med filmmusiken till Conan. Trodde jag.

För det var inte Poledouris mästerverk utan Antonin Dvoráks Symfoni nr 9, del IV (
). Jag var tvungen att leta upp Conanmusiken och jag mindes ju helt fel, de lät inte alls lika. Jag hittade en Dvorák-nördsida som lista alla filmer och TV-serier som använt hans musik ( Dvořák in film | Dvořák in art | Antonín Dvořák (antonin-dvorak.cz) ) men det är inte från någon av dem jag känner igen musiken.

Nu misstänker jag att det är någon filmmusik som har lånat från den (då tänker jag inte på Jaws i början utan bleckblås-slingan) som börjar 15 sekunder in, men jag kan inte sätta fingret på vilken. Kanske en västernfilm, eller krig? Någon som vet?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
En chansning är Star Wars. Dvořák var en av de vars verk Lucas använde på tempspåret (dvs musik som används vid klippningen, eftersom musiken skrivs efter filmen är klippt). Delar påminner om The Throne Room i slutet. Det är ju inte det enda av influenserna som hörs i Star Wars soundtrack, där Gustav Holst Planeterna också användes flitigt (Mars, som jag länkade måste ha använts under attacken på Dödsstjärnan t ex). Erich Wolfgang Korngolds musik var också en stor influens, där huvudtemat till King's Row helt klart influerade huvudtemat till Star Wars.

Att Dvořák låter så mycket som westernfilmer är i sin tur för att han influerades av dåvarande amerikanska symfonier och sedan har han influerat kompositörer i sin tur.
 
Top