Nekromanti Prestigeklasser för wizards

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Vilken tycker ni är den bästa prestigeklassen för en wizard?

Personligen tycker jag att Archmage(FRCS), Red Wizard(FRCS) och Incantatrix(MaoF) bör komma med på topp 5 listan, men har ingen aning om vilka andra man skulle kunna nämna.

Nämn vilka ni tycker är bra samt var man hittar dom.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
hmmm

jag skulle utan tvekan säga att av de jag läst eller vet något om är Red Wizard eller Incantatrix. sen finns det ju många andra bra... men inte lika bra..

ska du maxa en wizard eller varför undrar du?
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: hmmm

Jag håller på och gör en incantatrix, och jag vill vara säker på att det är ett bra val. Det är lite komplicerat att välja feats, man måste ha feats som är bra hela vägen upp till lvl 12-14. Just nu är jag lvl 5 wizard, och nästa lvl blir min första lvl som incantatrix. Vi får se hur det går.........men jag är väldigt imponerad av förmågan "Immune to death effects and energy drain". Problemet är bara den att den kommer först vid lvl 6 som incantatrix..........
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Re: hmmm

jo den e helt okey men featen som gör satt man får metamagic feats på en level lägre är ju också jävligt bra... hoppas du fatta vilken feat jag menade...


ska kanske förresten själv spela incantatrix den här spelomgången men mitt stora problem är att jag helst skulle vilja spela ung och då passar sorcerer bättre men då blir det å andra sidan jobbigt med alla metamagic feats som ska sättas ut... fördelen med sorcerers är ju dels att de kastar sina spells ganska fritt (de behöver inte förbereda dem) men om man lägger på metamagic feats måste de det.... Och där är mitt problem... fast det lutar mer åt sorcerer.....
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
fortsättning på förra inlägget

har suttit här ett tag nu och kollat igenom PHBn men jag kan inte hitta någonstans där det står att sorcerers måste förbereda sig innan de kastar iväg en Empowerad magic missile.... ändå har jag fått det förklarat för mig många gånger att det är så.... Någon som vet något om detta?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: fortsättning på förra inlägget

Det behöver de inte alls. Däremot så tar det en full-round action för sorcerers att lägga spells med metamagi på (för spells som normalt sett tar en hel runda eller mer så tar det en runda längre). Däremot så finns det ett feat i FRCS som tillåter sorcerers att förbereda en metamagisk formel i förväg, precis som en wizard.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Re: fortsättning på förra inlägget

just det visste att det var något jobbigt med metamagic och sorcerers... men vem behöver en move-action?ska nog trots allt spela sorcerer....
 

NrutdinElakaCLR

Veteran
Joined
6 Feb 2002
Messages
9
Re: fortsättning på förra inlägget

Bra att du tänker vara sorc.
Hade tänkt säga till dig att du inte fick vara något annat ifall du ville vara incantatrix.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: fortsättning på förra inlägget

Du spelar väl Monte Cooks sorcerer från Book of Eldritch might II i så fall, eller?

Den är klart mycket spelvänligare än orginalet i PHB.

/images/icons/king.gif
 
Top