Nekromanti Prestige klass fokus: Spell-assassin

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en prestige klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av prestige klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss prestige klass och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Medan termen presitge klass kommer från vissa versioner av D&D så använder jag här termen för alla märkliga eller avancerade klasser som man kan kvalificera sig för efter att spelande har påbörjats.

Den här gången fokuserar vi på Spell-assassiner:



Det här är en prestige klass som på många sätt är logisk och praktisk och därför har skapats. Trollkarlar är otränade nördar och är därför dåliga på att smyga, klättra och att döda folk snabbt, tyst och effektivt. Men de har magiska formler som låter dem bli osynliga, skapa mörker, sväva, gå på väggar och till och med byta form. Skulle det inte vara grymt effektivt om vi tog en tränad lönnmördare och lärde dem några formler? Man skulle inte behöva lära dem alla magi en trollkarl kan, inga flashiga eldbollar eller flummigt talande med djur, bara ett par som lät dem smyga/infiltrera bättre och en eller två som gör dem dödligare med en kniv eller båge.

Och så föddes Spell-assassin klassen (termen Spell-assassin kommer från Rolemaster som var tidiga med en fullfjädrar sådan här klass). Men till skillnad från många andra koncept baserade på spelmekanik fungerar den magiska lönnmördaren väldigt bra som ett koncept även när det kommer till spelvärlden. Detta beror, tror jag, på ett par faktorer:

1. Lönnmördare av typen som smyger in i slott och dödar kungar är eliten av eliten. Så även om magi är ovanligt och lönnmördar träning är ovanligt så skulle det här vara killarna och tjejerna vara de som hade tillgång till båda.

2. Det är SÅ effektivt. Någon borde ha tänkt på det i spelvärlden. Visst, magikern som används till att kontrollera slagfält är effektiv. Magikern som dödar kungen utan att behöva back-up är inte bara effektivare men också billigare.

3. Det är läskigt. En normal man kan man skydda sig mot. Till och med en tränad, fanatisk och väl beväpnad man går att hålla ute. Man kan man verkligen skydda sig från någon som kan krypa ut genom skuggor eller se ut som dina familjemedlemmar?

Vanliga raser: Ofta tillhör Spell-assassiner raser som är inneboende magiska så som alver eller svartalver. De kombinerar naturlig magisk förmåga med extensiv träning för att bli de farligaste lönnmördarna i världen. Alver är också smidiga och bra på att smyga vilket gör dem ännu skickligare som medlemmar av klassen.



Bra koncept bakom Spell-assassiner jag sett: Army of one. Lite läkningsmagier, lite stridsmagier, mycket infiltrationsmagier blandat med träning som spion och en bra svärdsarm gjorde honom nästan helt självständig. Försvann in bakom fiendens linjer och återvände med huvuden.

Ledare för hemliga polisen. Folk bara försvinner efter att de talat illa om regimen. Men hur kunde någon vara nära nog att höra... Svar: Osynliga halflingar, överallt!

Koncept jag aldrig vill se igen: Jag är osynlig! Jag är ALLTID osynlig! Går vi in i en dungeon? Osynlig! Är vi i skogen? Alltid osynlig! I stan, på hotellet eller på hovet? Osynlig! Fuck you! Prata med folk! Svårt att göra det när man härmar spöket Laban.

Klädsel: Det är här jag borde säga att det finns andra alternativ än att klä sig som en psuedo-ninja, va? Men det tänker jag inte göra! Psuedo-ninja på! Det är coolt.

Varför är Spell-assassin den bästa klassen att spela?: Du är väldigt självständig och behöver inte back-up vilket låter dig göra saker själv. Du har alla leksakerna och har möjligheterna att vara maximalt kreativ med dem, välj aldrig den självklara vägen till något. Du är en glaskanon, visst, men de måste hitta dig om de ska kunna slå tillbaks. Och det kräver att de överlever en förtrollad dolk i ryggen. Plus, du är fantasy James Bond med magi istället för gadgets och vem vill inte spela 007?

Bäst system att spela en i: Svavelvinter gör det här riktigt bra om du bygger din karaktär rätt. Bygg en lönnmördare och ta en nivå av en lämplig magi typ bara. D&D 4eds magiska lönnmördare är också rätt cool.

 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Problemet är ofta att dessa roller är solo roller. Det betyder att lönnmördaren ska springa omkring i staden och döda medan resten av RP ska ligga och sova.

Brukar sällan tillåta denna roll.

Dessutom tycker jag den sällan tillför något. Atmosfären runt karaktären är typ en cool mystisk kille som känns speciell. Men det finns det andra klasser som också kan va.

Tycker det funkar bäst om hela gruppen är lönnmördare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Det fungerar ganska bra när man spelar politiska spel eller kungarikes spel där någon är befällhavare, någon diplomat, någon furste och så vidare.

I grupp spel fungerar de som tjuven fast effektivare. Man smyger in och dödar orkledaren innan resten av gruppen sparkar in dörren.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag gillar den här typen av rollpersoner. Framförallt gillar jag när karaktären kan lite olika grejer, sånt är roligt.
 
Top