Nekromanti Prestige Classes

Kirim

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
43
Location
Gislaved
Detta ämne har kanske tagits upp tidigare men jag undrar ändå hur det funkar.
1 Tar man en prestige class samtidigt som man går upp i level?
2 Blir det samma sak som om man skulle ta multiclass?
3 Hur funkar det med Base attack bous och alla saves?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
om du har en level 8 fighter som uppfyller alla krav för att bli tex duelist så kan du när du blir level 9 istället för att ta en till level figther ta en level duelist. precis som vanlig multiclassing.

då kollar du på duelistens BAB och saves och plussar på det du får på det du redan har.. BAB blir +9 tex.

hur det är med XP-penalty vet jag faktiskt inte...

chrull
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Ingena "XP-penelties", även om du multi-classat innan.

Inom rimlighetens namn så borde detta endast gälla en "prestige class". Men därom är jag oviss.

- Mattias
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
2) Ja. Enda skillnaden är att det finns vissa krav att uppfylla. Samt det där med "xp-penelties" som jag nämnde nedan.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Prestige classes räknas alltid som "preferred classes", d v s att de räknas inte med när man beräknar XP-avdrag. En halfling fighter 8/Duelist 2 har t ex inget avdrag trots att hans klasser är mer än en level från varandra. Skulle han vara en fighter 8/cleric 3/duelist 2 i stället har han -20% XP (och en tämligen udda kombination av klasser) eftersom cleric ligger mer än en nivå under fighter, men duelist påverkar fortfarande inget.
 

Nightal

Veteran
Joined
9 Nov 2001
Messages
12
Hmmm.... det står ganska tydligt i DM guiden att prestige glasser alltid räknas som favvo klass hur många klasser man än har....... dock har jag läst nån stans att man bara kan ha 3 olika klasser..... är ej säker på det men än då.........


Vendui'
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Nix. Du kan ha så många klasser du orkar. Om de ligger på "fel" nivåer så finns det dock överhängande risk för att du plötsligt får äta -60% XP eller så...
 

Nightal

Veteran
Joined
9 Nov 2001
Messages
12
Naa det vet jag inte om jag håller med om, med tanke på att presige klasserna alltid räknas som favo klasser så får man ju ingen exp penalty...... men jag kollade på multi klasing reglerna som säger att tills vidare får man bara ha 3 st klasser...... nu vet jag dock inte vart jag fått detta i från men men..... men vist vill du ha 5 klasser kommer ju alla ligga max på level 4 det e knappas något bra.... (jag har dock inte skaffat epic levels ännu....om den ens har släpts)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Du får inget XP-avdrag för prestigeklassen själv, men du kan ju få avdrag för övriga klasser. En alv som är Fighter 5/Sorcerer 3/Arcane Archer 2 får t ex -20% XP då hans högsta level är 5, och 3 (för sorcerer) inte är inom 1 level från denna och ingendera är favored. Om han hade varit Wizard i stället för Sorcerer hade det dock inte varit något problem, eftersom wizard är favored för alver.

Jag läste precis genom reglerna för multiclasses, och hittade ingen begränsning på antal klasser man kan vara. Det enda som hindrar dig från att skaffa en level i varenda klass i PHB är alignment-begränsningar.
 
Top