Pressade slag

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tycker inte att det är så jättestor skillnad egentligen från exempelvis DnD där du slår, misslyckas och sen kommer på att du har en feat som ger dig en bonus så att du visst lyckades ändå.
Det här är det kanske värsta jag vet, alla kategorier. Inte bara feats eller specifikt något spel, utan alla fall där regler av olika slag skapar någon form av "jajustja" som ändrar förutsättningar efter att ett utfall redan beskrivits. Hoppsan, jag skulle ju ha lägre svårighetsgrad där. Hoppsan, jag hade ju en extra handling på grund av att stjärnorna stod rätt. I min spelgrupp är alla former av det här bannlysta. DU har koll på dina grejer. Har du inte det, too bad; ha det nästa gång.

Angående ämnet så tror jag sällan det brukar bli ett problem egentligen, utöver att jag håller med @Ymir om att varianten i Coriolis, där du "ber" till ikonerna känns ganska krystad. Men rullandet av tärningar handlar ju ofta om att nå ett utfall snarare än något annat. Intressant diskussion i alla fall!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det jag själv upplever som den stora skillnaden är att med klassiskt pressande får jag fatta ett beslut i efterhand, medan att i efterhand komma på att man har en feat eller en modifikation bara innebär att simulationen korrigeras.
Jo, det är skillnad såklart. Vad jag menar är att många spel gör färdighetsslag till små spel-i-spelet för att det är kul och spännande. Det är bara olika tillvägagångssätt, stapla bonusar, pressa och på vidare.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag tycker inte att det är så jättestor skillnad egentligen från exempelvis DnD där du slår, misslyckas och sen kommer på att du har en feat som ger dig en bonus så att du visst lyckades ändå.
Skillnaden är ju att ett pressat slag endast sker om spelaren väljer att göra det. Det är ju inget som aktiveras så fort man misslyckas med ett slag. Det och att man vanligen riskerar något extra genom ett misslyckande, utöver att bara misslyckas.
 
Top