Nekromanti Presentationsforum

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Jag tycker att forumet borde ha ett presentationsforum (som ligger överst i forumslistan). Där kan nya (och gamla, för all del) säga hej och presentera sig. Och övriga forumiter kan säga "Hej!", "Välkommen till forumet!", "Jag gillar också EON!" eller "Det var ett sällsynt stiligt skägg på din avatarbild!"
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
De flesta forum har ju ett sådant delforum, eller i alla fall en sådan tråd, i OT-forumet eller på en liknande plats, så tja, varför inte – jag tycker att det är ett bra förslag. Kan nog bidra till mycket positivt när det gäller användargemenskap och sådana saker.

/solvebring som älskar stiliga skägg.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Ett helt forum känns lite overkill. Jag gillar idén, men tror att en tråd skulle vara en bättre kanal.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Mmm... jag tänkte tråd först också. Men det skulle vara en klistrad tråd, och de skiter man ju i att läsa eftersom de bara innehåller bös.

Om det får bli ett helt forum kommer det att synas ordentligt i listan, istället för att gömmas undan i ett annat forum.

--

Till dess nackdel kommer väl att vara att Senaste inlägg och Senaste trådar i alla fall inledningsvis kommer att svämma över när alla pratkvarnar går in för att skapa en tråd om sig själva. Men när nyhetens behag gått över tror jag det kommer att bli mer hanterligt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Gärna en klistrad tråd i det här forumet (underforumet Rollspel.nu).

Och om någon moderator tar tag i det hela kan man passa på att rensa bland de gamla klistrade trådarna, de känns inte så aktuella längre.

Tråden "förändringar" gäller ett år gamla saker.
Tråden "status att göra" är snart två år gammal och har ingenting med verkligheten att göra längre.
"Kommandon i småpraten" är inte heller intressant - det är väl bara /me-kommandot som fungerar just nu.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
wilper said:
Mmm... jag tänkte tråd först också. Men det skulle vara en klistrad tråd, och de skiter man ju i att läsa eftersom de bara innehåller bös.

Om det får bli ett helt forum kommer det att synas ordentligt i listan, istället för att gömmas undan i ett annat forum.

--

Till dess nackdel kommer väl att vara att Senaste inlägg och Senaste trådar i alla fall inledningsvis kommer att svämma över när alla pratkvarnar går in för att skapa en tråd om sig själva. Men när nyhetens behag gått över tror jag det kommer att bli mer hanterligt.
Ja, +1. Det ska vara som ett eget litet mysrum.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
wilper said:
Mmm... jag tänkte tråd först också. Men det skulle vara en klistrad tråd, och de skiter man ju i att läsa eftersom de bara innehåller bös.

Om det får bli ett helt forum kommer det att synas ordentligt i listan, istället för att gömmas undan i ett annat forum.

--

Till dess nackdel kommer väl att vara att Senaste inlägg och Senaste trådar i alla fall inledningsvis kommer att svämma över när alla pratkvarnar går in för att skapa en tråd om sig själva. Men när nyhetens behag gått över tror jag det kommer att bli mer hanterligt.
Kan man inte ha en presentationstråd i presentationsforumet då? För att begränsa lite?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jag tycker, som jag skrivit tidigare, att ett allmänt "Ny här?"-forum vore awesomesauce. Och så kan man i beskrivningen uppmana folk att presentera sig.

Tänker mig också att man kan vädra allehanda frågor man har om forumet, som nybörjare, här. Och att trevlighetsfascismmodereringen är extra hård mot ickenybörjare där.

Sen borde många av forumen vi har döljas för nytillkomna, men kunna plockas fram med ett enkelt handgrepp av användaren själv.

//krank, som upptäckt att forumets textrutor funkar dåligt med android... att klicka för att flytta markören är dödfött, för att inte tala om att markera text...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag gillar din idé Wilper!!
Dock så kanske man kan göra någon form av underforum till rollspel.nu-forumet där man kan säga: Hej, det här är jag & det här gillar jag + allt annat fluff som tillhör en presentation.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag gillar också idén på ett forum. Jag skiter ju i vilka ni är och det är lättare att ignorera existensen av ett helt forum än en tråd i ett forum jag faktiskt ibland är intresserad av att läsa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
chrull said:
Jag gillar också idén på ett forum. Jag skiter ju i vilka ni är och det är lättare att ignorera existensen av ett helt forum än en tråd i ett forum jag faktiskt ibland är intresserad av att läsa.
Jupp. Samtidigt som det är enklare att dirigera nytillkomna till ett forum än till en tråd =)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Spider Jerusalem said:
Jag skulle nog säga ett forum.
Bättre än en tråd.
+1

Varför är det bättre? Det ska vara något som nykomlingar hittar snabbt o enkelt. Det gör man med ett synligt (högt placerat) forum. Inte ett underforum och inte en klistrad tråd.

Problemet med en klistrad tråd är dels att hitta den, dels att veta om det är okej att skriva i den. Då måste man först läsa så pass mycket i den att det framgår, och redan där har vi byggt en avsevärd tröskel. Flera trådar i ett forum med tydligt namn, löser den biten direkt.

Idén jag sett på en del ställen, med underforum som automagiskt öppnar sig efter registrering är också undermålig - extremt förvirrande för den som är ny.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
medhåll

Jag föredrar också ett forum före en tråd! Känns som att det blir lättare att få in en fot i forumet om man kan presentera sig, men framförallt veta vilka stammis-kufarna egentligen är.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
En variant jag sett på ett annat forum (r8forum.kanske.net, fast det är inte så mycket lönt att kolla, då det bara syns för registrerade användare) är att man har ett underforum där alla får starta en egen tråd. Denna tråd blir då som deras personliga "blog", och ingen annan får skriva i den.

R8forum använder ett gammaldags, otrådat, forum. Med ett modernt, trådat forum som Rollspel.nu använder, så skulle man mycket väl kunna tänka sig att tillåta svar också, men att bara trådägaren fick svara på ursprungsinlägget. Det skulle bli så att undertrådarna blir som kommentarer till de enskilda inläggen som trådägaren gör.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: medhåll

Fryksdal said:
Jag föredrar också ett forum före en tråd! Känns som att det blir lättare att få in en fot i forumet om man kan presentera sig, men framförallt veta vilka stammis-kufarna egentligen är.
Go forum! +1
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag var själv länge medlem på ett forum som hette/heter nerdfighters.ning.com. Förutom forumet så hade alla användare en egen sida. En betydligt mer avancerad egen sida än profilerna här, en sida man hade väldigt stor makt över att moderera. Man kunde till och med skapa egna bloginlägg där.

Min profil kan hittas här. Jag vet inte hur representativ informationen som står där är längre.

Übereil
 
Top