Preppa Silent Titans

Imponerande att du tänker spelleda Silent Titans @verlandes.. Själv orkade jag inte ens läsa hela boken. Det var så mycket som var vagt och konstigt på ett sätt som gjorde att det kändes omöjligt att använda i spel. Vet att jag läst något annat av Stuart - var det han som skrev Quetzels torn till Svärdets sång? - som gav mig precis samma känsla så hans stil är nog inte för mig.
Jag har läst rätt mycket av honom och han har ju en rätt svårgenomtränglig stil - ändå har jag alltid uppskattat honom och har ofta kunnat sno små idéer här och var. Silent Titans talar till mig på tillräckligt många plan för att jag faktiskt vill försöka mig på det, och jag tror att om jag bryter ner det tillräckligt så kommer vi få det att funka. Jag ser ändå att kärnan är väldigt spelbar.

I värsta fall blir det pannkaka, men jag är rätt ok med det!

Jag har haft Silent Titans på listan över spel jag skulle vilja spela men inte spelleda ända sedan jag läste det, för jag förstår helt enkelt inte hur titanerna/dungarna fungerar rumsligt, jag skulle inte kunna beskriva dem. Väldigt coolt men svårhanterligt. Den här tråden är därför både inspirerande och imponerande!

Jag har haft Silent Titans på listan över spel jag skulle vilja spela men inte spelleda ända sedan jag läste det, för jag förstår helt enkelt inte hur titanerna/dungarna fungerar rumsligt, jag skulle inte kunna beskriva dem. Väldigt coolt men svårhanterligt. Den här tråden är därför både inspirerande och imponerande!
MIn ambition är att försöka få dem lite tydligare. Vissa är redan rätt begripliga (Brunan t.ex.) och behöver nog mest ett bra flödesschema, medan andra kanske rentav behöver byggas om lite. Målbilden i så fall är att göra så lite som möjligt men ändå få den spelig - ser helst att varje enskild dunges grundtanke är någorlunda intakt.

Har t.ex. nämnt titanen Birk - mitt huvudbekymmer med den är dörrkonfigurationerna. Hittar jag på en lättare lösning på dem så är resten av dungen mera görlig.

Lite kort om kampanjens faktioner. Det finns ett par huvudsakliga grupperingar i och omkring Wir-Heal, med olika motivationer och mål. Dessa är
  • Hugh Lupus & Co
  • The Wreckers (Bråtarna)
  • The Court of Wapentake
  • The Court of Wasail
därutöver kan man räkna
  • The Ouzel och fåglarna
  • Demonen Uriel
  • Dr Hog
Främst kommer jag nog luta mig på schismen mellan Hugh Lupus (borgmästaren i Legions Fort) och Bråtarna. Bråtarna vill mörda Lupus på grund av de skatter han lägger på bråte (dvs denna spelvärlds "arcana") och försöker anlita både rollpersoner och spelledarpersoner för detta ärende.

De två domstolarna, Wapentake och Wasail, är lite kluriga. Det är lite som ett minispel av godtyckliga straff som delas ut i nonsensrättegångar. Risken är att dessa går för långt åt Alice i Underlandet-vibes för vad jag vill göra med denna kampanj, men jag tror absolut de kan slängas in för lite kontrollerat kaos - men max en gång

1000024564.jpg

Den kosmiska striden mellan Ouzel och Uriel är inte alls säkert att de ens hittar, det är rätt många steg för att finna den paradimensionella labyrint som huserar demonen, men det vore rätt kul om de gjorde det. Ouzel är en välvillig fågel som säkert kan tänkas visa vägen till labyrinten, men jag tänker därmed sagt inte forcera denna konflikt.
Ouzeln kan också användas som en ledtrådsgivare om rollpersonerna har kört helt fast, men jag tänker det som en sista utväg.

Dr Hog ser jag som en återkommande karaktär (och ett kärt återseende från Mythic Bastionland-kampanjen). Kommer inkludera honom i mötestabeller och vid något tillfälle kommer jag placera introduktionsäventyret Dementia Bomb som ett slags avslut. Han har väckt titanen Kronos och är redo att fullfölja sin masterplan.

Last edited:
Jag nämnde Uriels labyrint, men jag tänker nog inte ändra den något nämnvärt.
Labyrinten är ett slags fast travel-system som fungerar på ett rätt brädspeligt sätt. Varje gång rollpersonerna "tar ett steg" i labyrinten förflyttar de olika spelledarpersonerna sig enligt sin egna "AI". Spelarna har (genom icke-euklidisk geometri, samt spegelglas) översikt över hela labyrinten och dess invånare och kan därför försöka undvika möten. Det hela är egentligen inte särskilt krångligt och vissa av mötena torde vara intressanta.

I labyrintens mitt är demonen Uriel fastbunden. Hon kan agera opålitlig och illvillig uppdragsgivare ("döda alla fåglar"), men har också en värdefull skatt - och här är den enda ändringen jag kommer göra. I originaltexten är denna skatt Sir Gawains pentagramprydda sköld, men nu har jag ju gett mig fan på att undvika denna ramberättelse. Därför byter jag ut skölden mot svärdet Ilglamvent som spelarnas Mythic Bastionland-riddare hittade för 1000 år sedan (eller för 1000 mil sedan, beroende vilken tolkning man gör av Bastionland).

1000024568.jpg

Nu tror jag att jag har förtydligat alla mellangrejor för mig själv, kvarstår själva Titanerna. Dessa får dock vänta tills jag är tillbaka från min Skåne-semester och har tillgång till en dator.

In the meantime kan jag fundera på om det är någon, eller några, av titanerna som jag vill kapa (!).

Last edited:
Har hunnit fnula lite och det är två titaner som jag funderar på att helt kapa från kampanjen.

Den första är Brom. Anledning: det är den sortens metaspel där man bryter den fjärde väggen och tilltalar spelarna, snarare än rollpersonerna ("Tell me more of this "character" you are playing"). Vi har provat lite såna grepp förut och det brukar mest sluta i att vi ljudligt himlar med ögonen.

Den andra är Hilb. Anledning: den är för konstig. Hela dungen är en havande kvinna och innehåller en hel del body horror. Jag tror helt enkelt att denna kommer kunna landa så pass dåligt att den tar stopp för kampanjen.

Har inte tagit ett definitivt beslut än, men lutar ändå åt det. Tror också att just Silent Titans kommer göra sig snäppet bättre om man kortar den något.

Last edited:
Har hunnit fnula lite och det är två titaner som jag funderar på att helt kapa från kampanjen.

Den första är Brom. Anledning: det är den sortens metaspel där man bryter den fjärde väggen och tilltalar spelarna, snarare än rollpersonerna ("Tell me more of this "character" you are playing"). Vi har provat lite såna grepp förut och det brukar mest sluta i att vi ljudligt himlar med ögonen.

Den andra är Hilb. Anledning: den är för konstig. Hela dungen är en havande kvinna och innehåller en hel del body horror. Jag tror helt enkelt att denna kommer kunna landa så pass dåligt att den tar stopp för kampanjen.

Har inte tagit ett definitivt beslut än, men lutar ändå åt det. Tror också att just Silent Titans kommer göra sig snäppet bättre om man kortar den något.

Jag tycker det här är synd för de konstigare titanerna hjälper med tonen jättemycket. Särskilt Hilb och att den har så hårda kanter och är så kompromisslös ger mycket. Men du känner din grupp bättre än jag gör.

Jag tycker det här är synd för de konstigare titanerna hjälper med tonen jättemycket. Särskilt Hilb och att den har så hårda kanter och är så kompromisslös ger mycket. Men du känner din grupp bättre än jag gör.
Jag hör vad du säger, men tror att dessa - åtminstone för mitt bord - är balla i teorin, snarare än praktiken.

Men när jag skrev inlägget kunde jag höra din röst skrika "neeej, mer blod!! mer meta!!"

Och som sagt, inte helt bestämt mig. Möjligt att jag lyfter (och halvt spoilar) Hilb med bordet och ser vad de känner.

Last edited:
Men när jag skrev inlägget kunde jag höra din röst skrika "neeej, mer blod!! mer meta!!"
Det här låter som jag. 😂

Men om du inte tror det funkar skippa de bitarna! Det här är max en kampanj som behöver anpassas efter gruppen man spelar med.

Back