Preppa Dark Sun

inte jättelockad av just mad max/postapokalyps
Det är ju inte postapokalyptiskt i den bemärkelsen att det försöker säga något om modern tid eller Kalla krigets atomvapenskräck, eller bygga ovanpå ruiner som du känner igen från ett tydligt fantasyförr. Det blir mer som att utforska de sandtäckta resterna av något som uppenbarligen var bättre men som ingen vet något om, och göra sitt bästa för att överleva i ett väldigt brutalt samhälles undre värld eftersom rollpersonerna inte är den sorts individer som sällar sig i ledet och accepterar sina öden.

Det är ju inte postapokalyptiskt i den bemärkelsen att det försöker säga något om modern tid eller Kalla krigets atomvapenskräck, eller bygga ovanpå ruiner som du känner igen från ett tydligt fantasyförr. Det blir mer som att utforska de sandtäckta resterna av något som uppenbarligen var bättre men som ingen vet något om, och göra sitt bästa för att överleva i ett väldigt brutalt samhälles undre värld eftersom rollpersonerna inte är den sorts individer som sällar sig i ledet och accepterar sina öden.
Förstår! Menade mer postapokalyps som ett bredare begrepp och dess troper! Märkt att det inte är min grej (men unnar såklart er andra det, försöker inte yucka någons yum!)

Menade mer postapokalyps som ett bredare begrepp och dess troper!
Och det jag menar är att du inte hittar vare sig muskelbilar eller avsågade hagelgevär här, utan snarare en skum blandning av Azteker, Romarriket (slaveri, gladiatorer, etc), och ökenöverlevnad. Går såklart att "bredda" begreppet från sina rötter, men då tjänar det inte så mycket till som begrepp längre.

Är ju fritt fram att inte vara intresserad av Dark Sun helt oavsett vad, jag blir bara väldigt tveksam till att "postapokalyps" gör särskilt mycket för att förstå settingen. Stämningen, absolut. Men det är inte fullt så enkelt som Mad Max med drakar.

Last edited:
Jag börjar misstänka att när folk tycker att något verkar vara "Mad Max" så menar de bara att det finns filurer som liknar Humungus' gäng från The Road Warrior...

Jag börjar misstänka att när folk tycker att något verkar vara "Mad Max" så menar de bara att det finns filurer som liknar Humungus' gäng från The Road Warrior...
Amen lite kanske?
Men framförallt menar jag nog något i tonen, att samhället har imploderat och att desperation, nihilism och hierkiska klaner krigar om resurser i ett ökenlandskap. Det tänker jag kan uttryckas både genom bilar och gasmasker, men också orker och nekromantiker.

Men framförallt menar jag nog något i tonen, att samhället har imploderat och att desperation, nihilism och hierkiska klaner krigar om resurser i ett ökenlandskap.
Det är alltså inte hur Dark Suns samhälle ser ut riktigt. Här finns en fungerande civilisation med karavaner och handel, konkurrerande stadsstater, och även krig och liknande konflikter. Egentligen mer Morrowind än Mad Max, inklusive insektspackdjur. Det är mer att den här civilisationen naglat sig fast med våld och att bristen på resurser, som däremot är gemensam med postapokalyps, leder till att många är ganska opportunistiska och sviniga. Inklusive många av de varelser som lever i världen.

Det är alltså inte hur Dark Suns samhälle ser ut riktigt. Här finns en fungerande civilisation med karavaner och handel, konkurrerande stadsstater, och även krig och liknande konflikter. Egentligen mer Morrowind än Mad Max, inklusive insektspackdjur. Det är mer att den här civilisationen naglat sig fast med våld och att bristen på resurser, som däremot är gemensam med postapokalyps, leder till att många är ganska opportunistiska och sviniga. Inklusive många av de varelser som lever i världen.
Det låter ju mera intressant!

Humungus kan transkriberas rakt av till Dark Sun. :-) Inklusive klädvalet.

En sak som däremot inte intresserar mig personligen alls med Dark Sun är att det har en ganska omfattande kontinuerlig metaplot som går genom äventyrsmaterial och moduler. Kommer låna några väl valda delar av denna, men är verkligen helt ointresserad av den i sin helhet. Inget går sönder av att göra så, dock. Det mesta materialet är fortfarande presenterat på ett sånt sätt att du kan använda det som det är sans metaplot.

Jag gillade (som ung) novellerna. Kanske främst för att de utspelade sig i min absoluta favorit-setting! MEN jag gillade inte vad de gjorde med settingen. Tyckte att upplägget (förutom Dregoths uppvaknade) i reviderade utgåvan var så mycket fattigare från OG Dark Sun till ADD.

Tycker det var smart av dem att backa bandet till DnD4 till efter Kalaks död och att även den mer var något av ett rykte än verifierad fakta.

Tyckte även i reviderade utgåvan hur det uppdaterade kartan norr om Tablelands saknade umpf. Rhul Thaun (halflings) tilltalade mig mindre än deras barbariska släktingar i Forrest Ridge och Last Sea kändes malplacerat i settingen så som den tidigare presenterats.

Cog.

För att expandera en smula.

Som tagline kan man säga att Dark Sun är postapokalyptisk fantasy. Men, som redan nämnts, så har det inget att göra med settingen som sådan utan mer som att ange en ton.

Världen består av ett diversifierat ökenlandskap där grundboken (från gamla ADD) gör ett bra jobb att porträttera ett ökenlandskap som mer än bara rullande sahara-dyner som ur Tusen och en natt eller något sånt. Grundpremissen är points of light (långt innan man pratade om begreppet), men dessa ljuspunkter är knappast ljust lysande stjärnor av moral och godhet. Snarare tvärtom...

Det finns sju stadsstater som var och en regeras av en brutal magiker-kejsare som har absolut makt och styr med olika sorters järnhand. Varje stadsstat har sin distinkta smak. Trots att de här städerna är piss och skit fullt av slavar, gladioatorspel, intriger och ränkspel är de civilisationens högborg. Här har du störst chans att överleva, eller i varje fall inte att själva världen bara dödar dig genom värmeslag, blästrande sandstormar eller vansinniga monster.

Mellan stadsstaterna finns mindre samhällen, oftast eller nästan alltid, uppbyggt kring någon oas. Dessa varierar från rent livsfarliga till att någon som är rimligt trevlig styr och ställer.

Utanför de här ganska få "ljuspunkterna" i världen är det som @entomophobiac säger en stenhårt brutal värld där halflings försöker äta och döda dig, enorma tusenfotingar disintegrerar dig med psioniska krafter, den där oasen du tror är en varelse som lockar dig att dricka dess vatten som egentligen är sand för att fånga dig och suga all vätska ur din kropp. Och då har vi inte ens gått in på Draken (stor bokstav, singularis)...

Cog.

Last edited:
Mellan stadsstaterna finns mindre samhällen, oftast eller nästan alltid, uppbyggt kring någon oas. Dessa varierar från rent livsfarliga till att någon som är rimligt trevlig styr och ställer.
Det underbara här är ju att det kan vara allt från rövare till konstkollektiv, eftersom slavar som rymt eller kastats ut när deras färdigheter inte längre är "inne" vid någon stadsstats hov är de som bygger upp stammarna i oaserna. Många såna saker är spännande.

Även hela grejen med läskunnighet, som är en väldigt hårt hållen kunskap. Endast rollpersoner som varit Templars eller i någon sådans tjänst (med något enstaka undantag) är läskunniga. Analfabetism är normen.

Börjat peta med korten för karaktärsdraft:en. Mycket kvar att preppa, men ville få en överblick på hur det kan bli.

Tror ordningen i vanligt karaktärsskapande är bäst egentligen. Rulla grundegenskaper, börja sedan draft:a Race, följt av Class, och sedan mer settingspecifika saker som Psionics och slutligen lite annat. Inne på att lite olika ledtrådar till ruiner etc också ska få vara del av den initiala draft:en, tillsammans med lite magiska items och pengar. Så ett litet axplock av vad som kan finnas i världen, och en chans för spelarna att få lite asymmetriska fördelar från start.

Alla dessa har just nu "from Tyr", men tanken är att de ska vara lite mer blandade och därför berika gruppen lite mer. Det kommer också finnas fler Human än andra eftersom världen är strukturerad så.

View attachment 21820

Kommer nog bli en öppen draft, där alla kort i varje steg läggs på bordet och spelare sedan i turordning får välja ett kort. Det kan sedan pågå flera varv runt bordet, så spelare även har några olika alternativ.

Tror spontant det här kan bli ett rätt skoj sätt att skapa Dark Sun rollpersoner, även om det är rättså preppintensivt.
Detta gillade jag jättemycket, blir ett litet deckbuilder-minispel alldeles i början av kampanjen. Roligt!

Back