Prepp: Vad vill spelarna veta om Altdorf?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hello!

Jag har nu fått feeling igen och börjat preppa vidare på min Altdorf-kampanj, The Pale Emperor.

Den utspelar sig i Altdorf, Imperiets huvudstad i Warhammer Fantasy Roleplay. Jag ska ha några grupper som spelar lite olika delar, en solospelare som har spelat WFRP i Altdorf med mig förut, och sen någon eller några grupper som aldrig spelar WFRP eller som är rätt nya till spelet.

Så med det sagt ... om just DU skulle spela i en kampanj i WFRP som utspelar sig i den kejserliga hufvudstaden, vad vill DU veta om staden? Vad skulle DU fråga spelledaren för att få en förståelse för världen?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Attityden till brittoner, eftersom jag är en brittonsk riddare på uppdrag åt Damen i sjön, o vilka grejer (bjudningar, fester, tornerspel, m.m.) jag som nobel gäst bör ha blivit bjuden på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Attityden till brittoner, eftersom jag är en brittonsk riddare på uppdrag åt Damen i sjön, o vilka grejer (bjudningar, fester, tornerspel, m.m.) jag som nobel gäst bör ha blivit bjuden på.
Aha, spännande! En social kalender alltså, med info om vilka "fina" bjudningar som finns.

Gillar det. WFRP är visserligen mycket kloaker och skit, men det blir riktigt roligt om detta balanseras av lite överklassintriger för passande rollpersoner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Dels en stadskarta som visar stadsdelarna och superkort beskrivning om vad varje stadsdel är, typ av folk som bor där, vad för kommers som finns där, om det finns nån större "point of interest" (typ om ett magikollegium ligger där, eller palatset, sånna saker), hur folk beter sig. Inget långt, en kort paragraf om varje stadsdel, på en mening eller två. Behöver absolut inte visa enskilda hus.

Gärna en fysisk karta med plats (kanske rent av förtryckta rader, uppdelade per stadsdel) för att skriva upp intressanta platser man springer på under äventyren. Bonus om kartan är "färglagd" (eller inte alls) på ett sätt så det är lätt att märka ut på själva kartan. Men där frångår vi kanske "vad jag vill veta" =)

Jag vill gärna veta vilka (kända) maktfaktioner det finns i staden. Samt vilka (återigen: kända) "powerplayers" det finns. En del powerplayers kan vara maktfaktioner i sin egen rätt (huva, vilken svengelska!), medan andra kanske inte har så mycket makt, men de är innäslade i maktspelet, och sitter på mycket kunskap och kontakter. Men "powerplayers" i det här fallet tänker jag är steget under makfaktionerna, folk rollpersonerna faktiskt kan träffa.

Också gärna ett eller ett par hot som finns i staden kanske. Vilka ska man akta sig för?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Min rese maneater vill veta var hon kan hitta mest mat till bäst pris, o var hon kan hitta bäst mat för när det ska firas. Var man kan köpa krut o nya kanonkulor till hennes kanon, och hakebössor till pistoler, är nog också bra.

Finns det något ställe där hon kan hitta andra resar att hänga med då o då skulle också vara kul.

Vad för ströjobb hon kan ha gjort i staden innan spelet börjar.

O vist ja, vart går hon för att få de här två orkskallarna fixade till en bra BH?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Mina spelare frågar påfallande ofta efter bibliotek, dvs officiella kunskapsbanker, vilket här kanske kan öppna en port in i Altdorfs universitetskvarter eller privata skriftsamlingar och därmed en inblick i både historia och idévärld.

Men viktigast av allt: Vilket skrädderi rekommenderas om man vill ha en sån där röd mantel i äkta Sudenland-ylle och ett par fräcka randiga byxor?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Hur är balansen mellan sigmariter och de övriga trossamfunden?
Var ligger det flådigaste badhuset?
Var kan man kränga dvärgiska artefakter och annat plundringsbyte utan för många närgångna frågor?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Vilka agitatorer piskar upp folket mot deras överhet just nu? Är de kättare som predikar att Sigmar förordade jämlikhet eller fritänkande kisleviter som förkastar alla gudar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
De flesta som ställt frågor hittills verkar ha full koll på WH innan. Jag fattar inte ens frågorna. :gremgrin:
Jag vill veta vilka som styr staden, vilka rykten som går och hur vanligt folk lever. Vad äter man, hur klär man sig, och vad säger man offentligt och privat? Och vilka trosföreställningar har man (återigen offentligt och privat)? Gärna ett par roliga detaljer om sedvänjor, som vad man säger när man hälsar på någon eller vilken hand man äter med.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Attityden till brittoner, eftersom jag är en brittonsk riddare på uppdrag åt Damen i sjön, o vilka grejer (bjudningar, fester, tornerspel, m.m.) jag som nobel gäst bör ha blivit bjuden på.
Hurdant kör du [edit: Magnus alltså] Bretonnia, apropå det? Renässans á la 1E eller medeltida/kvasi-arthurianskt som det blev senare?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hurdant kör du [edit: Magnus alltså] Bretonnia, apropå det? Renässans á la 1E eller medeltida/kvasi-arthurianskt som det blev senare?
Undfallande svar: jag kör så lite som möjligt med riddar-aspekten, men i grund och botten utgår jag från aktuell kanon, alltså medeltida/kvasi-arthurianskt.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
För en som inte har mer koll än att jag bläddrade i warhammer rollspelet för 30 år sedan..

  • Först: informationen beror på var spelarna kommer ifrån och vad de förväntas känna till. Är de en bunt latrintömmare som aldrig varit utanför byn eller stadsdelen så kanske de inte vet lika mycket som om de förväntas ha högre status och makt från början.

  • Karta: med kort info om stadsdelar, viktiga personer i de områdena. "Känslan" i stadsdel
    • Hur ser staden ut? tegel, trä, våningar. Lukt och kloaker. Folkliv
  • Kort historik för de senaste åren. Vi pratar inte om regentlängder utan sådant som i närtid har påverkat maktbalans, folks förväntningar och oro.
    • "upploppet år 3421 då teatern brändes för en kättersk pjäs" Hur påverkade det makten. man kan fortfaraden se de svartnade ruinerna
    • osv
  • Fraktioner/intressegrupper på högre nivå än för stadsdelar typ: kyrkan ( o vad som är publikt om deras agenda) handelshus (vad som är öppet) Adelshus, kejserliga vakten. Kortfattat och på en nivå som är rimligt på "gatunivå" anpassat till var spelarna kommer ifrån.
  • Tydligt förankrat till olika RP, var befinner vi oss i denna myrstack, socialt osv.
/C
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Vill föreslå boken Politikens hjärta av Karin Sennefelt som inspiration om dina spelar ska röra sig bland adel, ståndsrådsmedlemmar, oligarker, o liknande. E om 1700-tal än 15/1600-tal men kan ändå vara inspirerande
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Bara för kul ... lite blandade svar på några av era frågor följer nedan. Jag har ju rätt mycket upparbetat redan. unknown.gif

1. En stadskarta som visar stadsdelarna och superkort beskrivning om vad varje stadsdel är.
Kartan finns här om någon vill ladda hem den (PDF). Jag kommer alltså att fortsätta använda min egen karta över Altdorf. Beskrivningen av vad som finns i varje distrikt kommer oftast från namnet.

2. Jag vill gärna veta vilka (kända) maktfaktioner det finns i staden.
I stora drag så är det adel kontra pöbel. Sen är stadsvakten en makt att räkna med. Och så de olika "maffiaorganisationerna"; Fiskarna, Krokarna, Clausewitz och så halvlängsfolkets pajmaffia. Fler finns och introduceras allteftersom.

3. Också gärna ett eller ett par hot som finns i staden kanske. Vilka ska man akta sig för?
Se punkt 2. :D Det är alltid bra att hålla sig undan stadsvakten. Och om det kommer adel så ta en annan väg.

4. Min rese maneater vill veta var hon kan hitta mest mat till bäst pris
Köttmarknaden vid norra porten är bäst för bulk.

5. O var hon kan hitta bäst mat för när det ska firas
Jag skulle rekommendera ett besök till Little Moot, där halvlängdsfolket säljer pajer och andra godsaker direkt från ugnen. Sen finns ju superfina ställen i palatsdistriktet, men en rese släpps inte in där.

6. Var man kan köpa krut o nya kanonkulor till hennes kanon, och hakebössor till pistoler
Hos Krag Jorgensen i dvärgkvarteren i hantverkardistriktet Metalschlack.

7. Finns det något ställe där hon kan hitta andra resar att hänga med då o då
Drecksack-distriktet. The Cock Pit är en taverna där det bland annat arrangeras boxningsmatcher och olika hundfajter och sånt. Resar dras dit, och ibland boxas de som en del av underhållningen.

8. Vad för ströjobb hon kan ha gjort i staden innan spelet börjar.
Boxare
Vagnsdragare
Hamnsjåare
Indrivare
Strejkbrytare eller Strejkvakt
Gravgrävare
Livvakt till maffiabossar

9. O vist ja, vart går hon för att få de här två orkskallarna fixade till en bra BH?
Jag skulle nog gå till Krag Jorgensen för det också, han känner nog några bra rustningssmeder … men å andra sidan gillar inte dvärgar resar så det är nog en chansning.

10. Mina spelare frågar påfallande ofta efter bibliotek, dvs officiella kunskapsbanker
Det finns bibliotek i Universitetbyggnaderna, men också i Friedwang-distriktet hittas det allmänna biblioteket. Vad som finns där vete fan dock.

11. Men viktigast av allt: Vilket skrädderi rekommenderas om man vill ha en sån där röd mantel i äkta Sudenland-ylle och ett par fräcka randiga byxor?
Angelotti & Figlio.
http://altdorfer.blogspot.com/2007/08/luigi-angelotti.html

12. Att det absolut inte finns några gnagare av ovanlig storlek i någon slags underjordisk stad långt under Altdorf. För det är både kätterskt och fullständigt orimligt.
"There are no Skaven! I tell the truth! Maybe what you have glimpsed are Beastmen. They're all beastmen. Mutated scum. Ratmen? No, no, no, it's really, really just people who are mutating into rats. That's what you've all been seeing. Or just large rats. Or people dressed up as rats, feeding the conspiracy of the existence of the Skaven, to keep people afraid, to keep them down. It's an Imperial conspiracy, that's what it is. You know how they keep telling us the Skaven don't exist? That's because they DON'T exist! But why would they have to tell us that, again and again? Because fear will keep us in line. Fear of this conspiracy will keep the local villages in line! And since it's the aristocray, and the Emperor telling us this, people believe the opposite ... and the government knows this, that is why they are telling us they don't exist! So that we will believe they exist! The Skaven, the rat men, the scourge of the underworld. And you know what else? There's a cult, where the Emperor is the master illuminated, and they make sure there are little pieces of evidence all over the place to make us believe that the Skaven exists! So there you have it, it's a conspiracy! To keep the working classes down!"

- Agitator in the Drecksack slums. Curiously, I haven't seen him since he delivered this tirade.


13. Hur är balansen mellan sigmariter och de övriga trossamfunden?
Terrorbalans. Sigmariterna har överhanden men det finns så många andra trossamfund som Kejsaren vill hålla sig väl med samlade i Altdorf att de tillsammans sätter viss broms på Sigmariternas värsta excesser. Ibland leder detta till skärmytslingar och bråk. Alla “respekterar” Sigmar, majoriteten har honom som “enda” gudom. Till och med Ulric-gänget har en plats i Altdorf.

14. Var ligger det flådigaste badhuset?
I nordvästra hörnet av staden, i Reikhoch-distriktet. Marmorbadet heter det.

15. Var kan man kränga dvärgiska artefakter och annat plundringsbyte utan för många närgångna frågor?
Hälaren Rolf Deinst i Drecksack-distriktet.

16. Vilka agitatorer piskar upp folket mot deras överhet just nu? Är de kättare som predikar att Sigmar förordade jämlikhet eller fritänkande kisleviter som förkastar alla gudar?
Huga här måste jag återkomma!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Undfallande svar: jag kör så lite som möjligt med riddar-aspekten, men i grund och botten utgår jag från aktuell kanon, alltså medeltida/kvasi-arthurianskt.
"Undfallande svar" om hur man förhåller sig till kanon är väl i så god WFRP-tradition som man öht kan tänka sig. :D
 
Top