Prepp av The U-Boat Mystery

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag har köpt äventyret The U-Boat Mystery till The Troubleshooters , och jobbar just nu på att preppa det för att spelas.

1708444880455.jpeg

Målet för äventyret är att spåra upp skurkar som kidnappat en journalist, och planerar att leta efter en försvunnen tysk ubåt, som de skall bärga hemlig teknologi från.


Som del av äventyret får man ett par snygga handouts, däribland ritningar, en av ubåten och en av skurkarnas båt.

Men mitt problem är att jag inte kan förstå varför spelarna skulle komma på att leta efter dessa ritningar. Visst att journalisten kidnappas och de vill hjälpa denne, men varför söka upp ritningar för en godtycklig gäng båtar? Hur är det användbart? Här är äventyret lite oklart, det förutsätter att spelarna kommer på detta själva.

Eftersom jag gärna vill använda dessa snygga handouts jag betalat för, försöker jag alltså komma på en någorlunda naturlig anledning som gör att spelarna intresserade av att leta upp ritningarna. Någon som har idéer?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Ritningar på ubåten är möjligtvis intressant om de får info om vad den förväntades ha fraktat, och att det var en viktig del av vad den kidnappade journalisten forskade i. Den andra båten är lite mer tveksam hur och varför de skall få den infon. Det gäller även besättningen på båten.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
93
Location
Stockholm
U-båtens existens kan de ju få reda på på flera sätt, och att det kan vara värdefullt att ta reda på dess layout om de ska dyka till den och ta sig in i den kan ju påpekas om de inte själva kommer på det. Kanske de har kontakt med någon erfaren vrakdykare som kan påminna om att det är farligt att ge sig in där inte vet hur det ser ut.

På samma sätt kan de få reda på vad skurkarnas båt heter, och eventuellt tycka att det är värt att ha koll på den. Det är kanske mer osannolikt att de ser värdet i detta.

Om inte annat kan handoutsen användas som kartor under spel - bara att täcka över det som ännu är okänt.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
U-båtens existens kan de ju få reda på på flera sätt, och att det kan vara värdefullt att ta reda på dess layout om de ska dyka till den och ta sig in i den kan ju påpekas om de inte själva kommer på det. Kanske de har kontakt med någon erfaren vrakdykare som kan påminna om att det är farligt att ge sig in där inte vet hur det ser ut.

På samma sätt kan de få reda på vad skurkarnas båt heter, och eventuellt tycka att det är värt att ha koll på den. Det är kanske mer osannolikt att de ser värdet i detta.

Om inte annat kan handoutsen användas som kartor under spel - bara att täcka över det som ännu är okänt.
Problemet jag ser med detta är att en ritning inte borde hjälpa mycket vid dykning - ubåten är ändå bara en lång mörk metalltub, ingen direkt labyrint! Så valet är för det mesta att fortsätta framåt, eller bakåt i båten. Det problematiska brukar mer vara bråte eller vassa kanter att akta sig för. Men du har en bra poäng att de kan användas som karta för att illustrera var spelarna är, om vi väljer att spela så detaljerat (äventyret föreslår att abstrahera dykandet till färdighetsslag, istället).

Kanske kan jag nämna i förväg att en ritning ger dem bonus på dykrullarna? Vad för annan nytta och intresse kan man ha av en båtritning? Kanske om man vill skära ett hål mellan två punkter?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Ubåtsritningen får de ju när de söker upp författaren till boken “The one that got away” i NY, och skurkbåten är väl primärt tänkt som en cool karta över båten, vid ett besök ombord? Kartan i sig går ju att få innan på några sätt enligt äventyret, men att spelarna skall komma på det är väl mindre troligt kanske.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Ubåtsritningen får de ju när de söker upp författaren till boken “The one that got away” i NY, och skurkbåten är väl primärt tänkt som en cool karta över båten, vid ett besök ombord? Kartan i sig går ju att få innan på några sätt enligt äventyret, men att spelarna skall komma på det är väl mindre troligt kanske.
Detta bygger ju också på att spelarna väljer att söka upp författaren, och inte bara resa direkt till Sitomeyang. Jag tror inte jag hade kommit på att besöka författaren själv, i varje fall!

Jag har inte tolkat äventyret som att det inkluderat ritningarna för att vara kartor, eftersom de känns lite väl små och pilliga för det… och att rum-för-rum-grottkräl inte riktigt känns som känslan spelet försöker ge dig på? Men du kanske har rätt!

Hur gick det för dig att spela och preppa? Har du några tips eller problem du stötte på?
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Fler utmaningar i motivation: detta är ett ganska rälsat äventyr, och rollpersonerna förväntas alltså planera och utföra en parallell, ganska krävande dykexpedition för att hinna före skurkarna ned i ubåten och hitta skatterna.

Nu har jag i och för sig visat framsidan för spelarna för att ge dem en hint av vad vi skall spela.. men vad för anledningar kan jag ge gruppen av Troubleshooters att vilja göra sin dykexpedition? Äventyret lägger mycket av sitt innehåll i svårigheterna kring dykande, men inte så mycket om vad som lockar med dykandet.

Det jag är orolig för mest är att spelarna kanske får en idé att dyka, men avbryter när alla hinder visar sig och istället försöker med en annan, enklare plan (och alltså missar det jag köpt boken för).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Inget spel av UBM än, annat spelande kom i vägen! Men enligt tråden ovan tänkte jag ordna handouts (nyheter) som fick spelarna att känna ett större behov av att besöka NY (kopplingen dit kändes lite svag i själva äventyret annars). Gjorde någon news paper-generator med "Crime wave in NY" där de misslyckade inbrottsförsöken beskrevs. Det borde räcka för att få spelarna intresserade, tänkte jag.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Fler utmaningar i motivation: detta är ett ganska rälsat äventyr, och rollpersonerna förväntas alltså planera och utföra en parallell, ganska krävande dykexpedition för att hinna före skurkarna ned i ubåten och hitta skatterna.

Nu har jag i och för sig visat framsidan för spelarna för att ge dem en hint av vad vi skall spela.. men vad för anledningar kan jag ge gruppen av Troubleshooters att vilja göra sin dykexpedition? Äventyret lägger mycket av sitt innehåll i svårigheterna kring dykande, men inte så mycket om vad som lockar med dykandet.

Det jag är orolig för mest är att spelarna kanske får en idé att dyka, men avbryter när alla hinder visar sig och istället försöker med en annan, enklare plan (och alltså missar det jag köpt boken för).
Enklare plan än att dyka? Hur annars kan de hitta en skatt som ligger i en ubåt på havets botten? De är väl internationella äventyrare på 60-talet? :sneaky:
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Enklare plan än att dyka? Hur annars kan de hitta en skatt som ligger i en ubåt på havets botten? De är väl internationella äventyrare på 60-talet? :sneaky:
De kan välja att vara nöjda med att ha räddat journalisten, som ju är den tydligaste motivatorn. Eller så väntar de tills Bläckfisken dykt färdigt och stjäl föremålen från dem - vilket torde vara enklare eller i varje fall lika svårt.

I de handouts som äventyret kommer med finns väldigt lite beskrivet om skatten - den kommer som en twist på slutet. Men jag kan förstås skriva om för att hinta om skatten i förväg.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
De kan välja att vara nöjda med att ha räddat journalisten, som ju är den tydligaste motivatorn. Eller så väntar de tills Bläckfisken dykt färdigt och stjäl föremålen från dem - vilket torde vara enklare eller i varje fall lika svårt.

I de handouts som äventyret kommer med finns väldigt lite beskrivet om skatten - den kommer som en twist på slutet. Men jag kan förstås skriva om för att hinta om skatten i förväg.
Det kan man få fram muntligt (och jag tror att det redan framgår bitvis av äventyret?), att ubåten fraktade bort något mystiskt och värdefullt från Tyskland vid WWII:s slut?
Jag skulle nog få det till att Octopus ligger efter i sökandet av ubåten, men att de dyker upp för att snuva spelarna på den.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
De kan välja att vara nöjda med att ha räddat journalisten, som ju är den tydligaste motivatorn. Eller så väntar de tills Bläckfisken dykt färdigt och stjäl föremålen från dem - vilket torde vara enklare eller i varje fall lika svårt.

I de handouts som äventyret kommer med finns väldigt lite beskrivet om skatten - den kommer som en twist på slutet. Men jag kan förstås skriva om för att hinta om skatten i förväg.
Det är väl lite det som är grejen med färdigskrivna äventyr. De måste täcka in många saker som inte kommer att hända.

Att spelarna följer upp något och får en oväntad belöning är väl en bra grej? Även om det tyvärr innebär en chans att det inte inträffar. För allt som står måste inte inträffa; nästan allt är bara potentiella saker.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
PS lite inspiration till att utforska en tysk ubåt finns i animen Black Lagoons första säsong; E4 "Die Rückkehr des Adlers" och E5 "Eagle Hunting and Hunting Eagles"

"The Lagoon Company is dispatched to retrieve a painting, The Twelve Knights Led by Brunhilda, from a sunken World War II-era U-boat that left Germany at the eve of Nazi Germany's defeat and was sunk by the United States Navy near Jakarta. Dutch purchases scuba equipment for Rock and Revy to use in retrieving the painting, and Benny instructs the two to enter the submarine via its torpedo tubes and create a hole to exit. After Rock and Revy, with an APS underwater assault rifle, begin descending, the Black Lagoon is attacked by a group of neo-Nazis who fire TOW missiles at the ship."
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Det är väl lite det som är grejen med färdigskrivna äventyr. De måste täcka in många saker som inte kommer att hända.

Att spelarna följer upp något och får en oväntad belöning är väl en bra grej? Även om det tyvärr innebär en chans att det inte inträffar. För allt som står måste inte inträffa; nästan allt är bara potentiella saker.
Nja, om jag inte får användning av innehållet i äventyret jag köpte - vad är då poängen med det jämfört att improvisera fritt?

Tvärtom känner jag att detta äventyr täcker in ganska få saker som kan hända, och istället försöker forsla spelarna längs en viss snitslad bana… ofta med förutbestämda slut på scenerna. Tex: när spelarna hittar prylarna i ubåten kommer skurkarna med helikopter och dykare och anfaller, eller om spelarna försöker rädda journalisten för tidigt forslas den snabbt bort i en skåpbil (här skriver äventyret iofs att ”there’s a certain chance that the characters actually rescue Martin. It is unfortunate but the adventure is not unsalvageable”, men det är tydligt att det hoppas på ett visst utfall).
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
PS lite inspiration till att utforska en tysk ubåt finns i animen Black Lagoons första säsong; E4 "Die Rückkehr des Adlers" och E5 "Eagle Hunting and Hunting Eagles"

"The Lagoon Company is dispatched to retrieve a painting, The Twelve Knights Led by Brunhilda, from a sunken World War II-era U-boat that left Germany at the eve of Nazi Germany's defeat and was sunk by the United States Navy near Jakarta. Dutch purchases scuba equipment for Rock and Revy to use in retrieving the painting, and Benny instructs the two to enter the submarine via its torpedo tubes and create a hole to exit. After Rock and Revy, with an APS underwater assault rifle, begin descending, the Black Lagoon is attacked by a group of neo-Nazis who fire TOW missiles at the ship."
Tack, ska kolla in! Var länge sedan jag såg BL.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
De kan välja att vara nöjda med att ha räddat journalisten, som ju är den tydligaste motivatorn. Eller så väntar de tills Bläckfisken dykt färdigt och stjäl föremålen från dem - vilket torde vara enklare eller i varje fall lika svårt.

I de handouts som äventyret kommer med finns väldigt lite beskrivet om skatten - den kommer som en twist på slutet. Men jag kan förstås skriva om för att hinta om skatten i förväg.
Det är ju lite av tjusningen med äventyret; det finns en plott, men den är inte uppenbar utan kommer gradvis fram genom till synes orelaterade händelser. Fick lite Täcknamn Odessa-vibbar när jag preppade. Spelarna får nog klura en del, och det finns ett ramverk för egna inspel och spelarutfall.
 
Top