Nekromanti Prepp av fisktank

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Troberg;n328665 said:
Nej, relationskartan har ingenting med fisktanken att göra, den är bara ett verktyg som en del använder. Personligen tycker jag den är massiv overkill, men, var och en till sitt. Poängen med fisktanken är att man har sitt akvarium, släpper ner en drös med fiskar med egna motivationer, och ser vad som händer.
Ja, det går att spela fisktanken likt bomber (bangs). Du skapar ett par bomber och så slänger du det i spelarnas knän och ser hur de reagerar. Spirit of the Century har ett helt annat sätt att mappa upp en fisktank:

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/erebaltor.se\/rickard\/SotC_example.gif"}[/IMG2]
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Rickard;n328685 said:
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/erebaltor.se\/rickard\/SotC_example.gif"}[/IMG2]
Det där ser mer ut som ett sätt att bygga ett äventyr runt en pryl än hur jag ser en fisktank, i alla fall i min ögon. Snyggt och överskådligt sätt att göra det på, dock.

Troberg said:
Feck, det var mycket därför som jag uppfann konceptet "fisktank", den gav ett bra koncept för improvisation, både från spelledare och spelare.
Det där får du gärna förklara vidare. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Khan;n328689 said:
Det där ser mer ut som ett sätt att bygga ett äventyr runt en pryl än hur jag ser en fisktank, i alla fall i min ögon. Snyggt och överskådligt sätt att göra det på, dock.
Tja, jag ser fisktanken att handla kring relationer. Genom att göra fraktioner, som jag definierar i fisktankssammanhang som "personer, grupper, prylar och händelser", och binda samman dem med relationer så får du fisktanken. Det finns inget som säger att allting inte får ha relationer till bara en pryl.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Khan;n328689 said:
Det där får du gärna förklara vidare. :)
Det var jag som myntade begreppet "fisktank" (och också en del mindre accepterade begrepp, som "underhållningspark" och "sjösvendom"), någon gång för länge sedan när snabbmat innebar att klubba en mammut.

Hela grejen med den var att med liten arbetsinsats skapa en kreativ och öppen spelupplevelse, med stort utrymme för spelarna att påverka vad som händer och välja egna vägar.

Grundbeskrivningen var något i stil med att man har ett akvarium, fyller det med vatten, sätter i lite dekor, släpper i ett antal fiskar med en agenda, och sedan släpper ner spelarna, lutar sig tillbaka och låter saker utvecklas. Vid behov, fyll på med pirayor. Eftersom jag inte ville att man skulle förvirra med ett fysiskt akvarium så valde jag ordet "fisktank".

"Underhållningspark" var en variant på rälsning, men där man istället för att åka från station till station, så har man ett antal dramapunkter som man ganska fritt kan gå mellan i vilken ordning man vill, lite som på ett nöjesfält. Anglikaniseringen av ordet av samma anledningar som i fisktank. Funkar rätt bra för deckarstuff.

"Sjösvendom" är en manlig sjöjungfru.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Rickard;n328691 said:
Tja, jag ser fisktanken att handla kring relationer. Genom att göra fraktioner, som jag definierar i fisktankssammanhang som "personer, grupper, prylar och händelser", och binda samman dem med relationer så får du fisktanken. Det finns inget som säger att allting inte får ha relationer till bara en pryl.
Då är jag med på hur du tänker. När jag tittar tillbaka på mitt exempel från startposten är det ganska enkelt att mappa in SLP1, 2 och 3 på samma sätt, med lasten i mitten. Det blir i så fall startläget på spelkvällen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Khan;n328284 said:
2 -> Hm och nja. Jag är helt okej med att det händer saker i bakgrunden. Att RP många gånger måste reagera snarare än agera är anledningen till att de stora fiskarna i fisktanken kallas just aktörer i min bok. Det får dock inte hände sånt som är speldödande utan att det RP har en rimlig chans att påverka det.
Gillar den här utgångspunkten. Ibland kan jag se en fisktanks aktörer lite som spelarnas roller i Skuggspelet i Fria Ligans Svavelvinter. Har aldrig fått chansen att spela det, men hela idén är genial tycker jag. Oavsett om det skulle gestaltas av spelarna eller "spelas" av spelledaren för att se vad som händer bakom kulisserna.

Use the backdrop of an epic—don't try to tell an epic. --> Varje dag i veckan!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Troberg;n328692 said:
Det var jag som myntade begreppet "fisktank" (och också en del mindre accepterade begrepp, som "underhållningspark" och "sjösvendom"), någon gång för länge sedan när snabbmat innebar att klubba en mammut.
Det här kan mycket väl stämma! Men som med så mycket var det Rising som beskrev det bäst (i mitt minne, åtminstone). :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Nope. Rising var hjärnan bakom mycket, men inte fisktanken.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Troberg;n328665 said:
Nej, relationskartan har ingenting med fisktanken att göra, den är bara ett verktyg som en del använder. Personligen tycker jag den är massiv overkill, men, var och en till sitt. Poängen med fisktanken är att man har sitt akvarium, släpper ner en drös med fiskar med egna motivationer, och ser vad som händer.

En sak jag ser som den stora fördelen med fisktanken för spelledaren är att den är så lågarbetsintensiv. Det krävs nästan ingenting för att komma igång, man bara skickar in några fiskar som man vet kommer att hamna på kollisionskurs, och sedan låter man saker hända. För spelarna, å andra sidan, så ger den fördelen att de kan göra reella val som påverkar saker, som inte bara är kontroller de ska ta sig förbi. De kan vara med och forma världen.
Alltså, det var det här jag menade. men inte lyckades skriva.

För övrigt heter det Sjösven, efter som den som inte mist svendomen är en Sven. Den kvinnliga tritonen heter ju inte "sjöoskuld". Det är sen gammalt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Troberg;n328665 said:
Personligen tycker jag den är massiv overkill, men, var och en till sitt.
Alltså, jag håller med i det stora. Relationskartan är bara ett verktyg. Men jag har svårt att förstå hur den kan vara massiv overkill. Jag tycker att den är så bra för att den är så otroligt minimalistisk. Det är ju bara att skriva namn på fiskarna, kanske lägga till en notering om deras mål och sedan dra pilar mellan dem med deras relation och vips har man ett äventyr. Kan det bli enklare?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Zire;n328789 said:
Alltså, jag håller med i det stora. Relationskartan är bara ett verktyg. Men jag har svårt att förstå hur den kan vara massiv overkill. Jag tycker att den är så bra för att den är så otroligt minimalistisk. Det är ju bara att skriva namn på fiskarna, kanske lägga till en notering om deras mål och sedan dra pilar mellan dem med deras relation och vips har man ett äventyr. Kan det bli enklare?
Japp, det kan bli enklare: gör inte en relationskarta.

Det är vad jag gör, jag har inte fler fiskar än vad jag kan hålla i huvudet. Kan jag inte komma ihåg dem så kan inte spelarna komma ihåg dem.
 
Top