Nekromanti Premiär för min lilla typografiskola …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Idag har jag startat en liten typografiskola på RPG Lab.

Då RPG Lab nästan uteslutande vänder sig till rollspelsmakare och hemmapulare (hoppas inga norska besökare läser detta), och dessutom har en bloggfunktion, föll det sig naturligt att lägga upp typografiskolan där.

Jag vill dock inte undanhålla alla Rollspel.nu:are denna förträffliga möjlighet att lära sig mer om typografins underbara och fascinerande värld. Därav detta inlägg.

Den första artikelserien handlar om typografiska avstånd och börjar med det minsta – teckenmellanrummet – för att sedan arbeta sig uppåt.

Denna artikelserie kommer bara att avhandla textsättning ur ett strikt funktionalitets-, läsbarhets- och tydlighetsperspektiv.

Är det något ni undrar över är det bara att ställa frågor i kommentarerna till bloggen, så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Så bra! [ANT]

Jag är totalt ointresserad av typografi i vanliga fall, men om du nu gör en vettig serie kan jag mycket väl tänka mig att lära mig grunderna den vägen. Riktigt bra initiativ, kudos till dig!
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Detta är fantastiskt! :gremooo: Hur ofta är det tänkt att du ska uppdatera och varför skapar du inte en specifik blogg för det här istället (dvs utanför RPG Lab som är superfult)?

Jag kommer följa det här med stor spänning!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Usch vad dåligt...

...artikeln inte var längre eftersom den var så pass intressant. :gremsmile:

Men likt någon av kommentatorerna så hade jag gärna velat veta mer om olika layoutprogram, särskilt de som är lite billigare. Lite mer bilder för att visuellt illustrera skillnaderna skulle nog också underlätta. Jag vet av erfarenhet (Dimfrost har trugat på oss en del olika layouter som vi skulle tycka till om) att mycket av de mindre detaljerna kan vara svåra att se med blotta ögat, även om man kanske anar att någonting är fel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ett mycket trevligt initativ Dante !!
Även om jag just i detta nu kanske inte kommer att ha någon större använing av just nypografi. Så vet man ju aldrig när jag kan behöva det, så då sitter det ju fin med en sdån här grej att iaf känn till lite om typografi.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Re: Usch vad dåligt...

Varför skulle jag veta något om »billiga« layoutprogram? :gremsmirk:

Nä, skämt åsido, jag tänkte försöka skriva om typografi på ett allmänt sätt, utan att blanda in specifika layoutprogram.

Dessvärre måste jag ta med exempel och förklaringar till hur man ställer in saker och ting i de vanligaste programmen. Tack och lov funkar det ungefär likadant i de program jag känner till.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
kalcidis said:
Hur ofta är det tänkt att du ska uppdatera och varför skapar du inte en specifik blogg för det här istället […]
Jag uppdaterar lite när jag känner för det. Ex. misstänker jag att ordmellanrumsartikeln kommer upp i redan morgon – men sedan dröjer det en stund till nästa artikel (pga. Hultsfredsfestival och tjänsteresa till Baskien).

Jag tycker att RPG Lab är ett utomordentligt initiativ som förtjänar ännu mer intressant innehåll och resurser för hobbyspelmakare.

Med tanke på hur typografin ser ut i de flesta hobbyrollspel fanns bara två vägar att välja: Antingen kreverar jag av indignation över sakers tillstånd eller så startar jag en upplysningskampanj.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Intressant artikel. Ser med spänning fram emot fortsättningen. Lägg gärna en blänkare här med när du uppdaterar skolan. Ja, jag vet att jag borde regga mig på den andra siten, men har liksom inte orkat än... =^_^=

Skulle sedan gärna vilja att det itypografiskolan presenteras bra referenser till andra källor ifall man verkligen vill fördjupa sig.

/Ulfgeir
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag sällar mig till kören jag också. Mycket intressant, och jag ser fram emot nästa avsnitt. Du meddelar på Rollspel.nu då också, hoppas jag?

/R
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Äh, du hittar bara på ...

Antingen kreverar jag av indignation över sakers tillstånd eller så startar jag en upplysningskampanj.
Du kommer att krevera mera sen eftersom det kommer att vara sugig typografi i böckerna* TROTS din upplysningskampanj!

/Magnus

*WFRP, I'm looking at you! And hey, Necromancer Games, don't try to hide! Get on the program, helt enkelt!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Re: Usch vad dåligt...

Jag tycker det är bra att du försöker hålla dig ifrån programspecifika saker i görligaste mån.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Dum och övermodig som jag var trodde jag inte att jag skulle ha något att hämta här, eftersom jag har läst både Typografisk handbok och Bokstaven, ordet, texten, men tänkte berömma initiativet. Nu får jag även konstatera att det tycks bli en synnerligen lärorik serie. Du ska ha en stor eloge för det här projektet!


/Dimfrost
 
Top