Nekromanti Precisionsanfall?

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Jag undrar bara vart den tekniken har tagit vägen?...enda kampsporten som den tycks finnas med i (som jag nu klockan 03:50 kan hitta) är självförsvarskursen.

Annars så tycker jag att precisions anfall borde vara mycket enklare, jag själv tränar båda kung fu och karate (IRL) och tycker inte att det är så svårt att träffa där man vill, om sedan motståndaren flyttar på sig är en annan sak.

och inte minst taijutsu borde ha precisionsanfall med tanke på att den (som jag har fattat det) går ut på att träffa känsliga nerv punkter m.m.


Och sedan en fråga, funkar precisionsanfall tillsammans med skjutvapen (lägst FV).

jaja...nu ska jag sluta babbla

//Berfa
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Jag undrar bara vart den tekniken har tagit vägen?...enda kampsporten som den tycks finnas med i (som jag nu klockan 03:50 kan hitta) är självförsvarskursen."

Dom finns också i fäktning, ju-jutsu (vad den nu gör där?) och i dom två stridskonsterna som jag snickrat ihop själv. Fast dom står ju inte i offensiv iofs.


"Annars så tycker jag att precisions anfall borde vara mycket enklare, jag själv tränar båda kung fu och karate (IRL) och tycker inte att det är så svårt att träffa där man vill, om sedan motståndaren flyttar på sig är en annan sak."

Jag tror att det bara är en effekt av högt FV. Högt FV -> bättre träffar. Du har helt enkelt höjt din kung fu och din karate =D


"och inte minst taijutsu borde ha precisionsanfall med tanke på att den (som jag har fattat det) går ut på att träffa känsliga nerv punkter m.m."

Fast dom har ju gargantiska Bedövande Slag IV som tillvalsteknik. Det tycker jag nästa simulerar att träffa känsliga punkter bättre än Precisionsanfall. Enda kruxet är att bedövande slag endast funkar på mage/bröstkorg och huvud men man kan inte avbilda alla stridskonster perfekt i ett och samma system och samtidigt hålla systemet enkelt antar jag.


/Naug
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Precisionsanfall i stridskonster ?

Tjena Berfa

Jag har suttit och letat efter precisionsanfallstekniken och lykats att hitta den i fäktning Självförsvar Ju-Jutsu och pentjak silat...Jag håller faktiskt med dig om att den borde finnas med i dem olika kung fu stilarna som finns i Offensiv, för jag själv har tränat Thai Nui kung fu och Shaolin kung fu och där lär dem ut precisionsslag.

H Micke Å
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Neogames skrev i N1 Nippon om sina källor till kampsporter och stridskonster. Mycket var tydligen hört från en kompis vars kompis känner nån som tränar. Tittar man i Offensiv så är beskrivningarna till många stilar samma som i Nippon(har inte kollat tekniker). Så de kanske inte har gjort så mycket efterforskningar sen dess. Det stod dock att man skulle kontakta dem om man tyckte nått var fel så det kan man ju alltid göra.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Dom finns också i fäktning, ju-jutsu (vad den nu gör där?) och i dom två stridskonsterna som jag snickrat ihop själv. Fast dom står ju inte i offensiv iofs.
Och i Pentjek Silat som Desticado skrev =P...men klockan va faktiskt 03:50 när jag skrev så va inte arg =P

Jag tror att det bara är en effekt av högt FV. Högt FV -> bättre träffar. Du har helt enkelt höjt din kung fu och din karate =D
men enligt boken så är svart bälte i karate (första dan) FV:13, och om man då ska sikta på träffområde så blir det ju en nivå svårare (+Ob1T6) altså Ob4T6.
Och när då medelvärdet för Ob4T6 är 15,00 så ser jag ett stort problem, en 1:a dans karate utövare SKA kunna träffa där man vill, annars blir han ingen Svartbältare =P

//Berfa
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
dra bort 1 OB-tärning för ALLA handlingar.
då blir det lite mer normalt och troligt.

d.v.s. ob3t6 för att träffa där man vill.
och ob2t6 för att slå normalt..

...alla svårigheter alltså, inte bara i slagsmål.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ni är två om att slåss!

"men enligt boken så är svart bälte i karate (första dan) FV:13, och om man då ska sikta på träffområde så blir det ju en nivå svårare (+Ob1T6) altså Ob4T6.
Och när då medelvärdet för Ob4T6 är 15,00 så ser jag ett stort problem, en 1:a dans karate utövare SKA kunna träffa där man vill, annars blir han ingen Svartbältare =P"


Fast din motståndare som du slåss med står ju knappast stilla, rakt upp och ner för att ta emot sina slag, och sen ge tillbaka när hans TO infaller. Nej nej, din motståndare dansar runt, försöker hitta lägen, rör på sig så mycket han kan. Därför är det svårt att få in en bra träff, och ännu svårare att måtta på någon specifik kroppsdel eftersom han rör på sig.
Här bör man tolka resultaten lite för att det ska blir trovärdigt. Ett misslyckat slag innebär inte nödvändigtvis att din attack missar, det kan lika gärna innebära att din attack träffar hans kropp men gör ingen nämnvärd skada. T.ex. om två personer med slagsmål 5 slåss mot varandra så blir det bara töntigt om både två konstant missar. Då säger jag hellre att dom misslyckas med anfallsslaget, vilket leder till att dom träffar utan att göra skada eller att dom missar. Det hela blir lite mer nyanserat då.

T.ex. om man måttar och slår mot hans högra arm och missar anfallsslaget. Då det lika gärna vara som så att du slår fel men fortfarande träffar honom. Vad som kan göra slaget till ett misslyckande är att du har missbedömt hans rörelse, och istället för att få en solklar träff rakt på hans muskelfästa i överarmen så snuddar bara slaget vid hans axel, och gör således ingen skada.
Misslyckat anfallsslag kan tolkas som en värdelös träff lika gärna.

Så tolka inte att du måste lyckas med anfallsslaget för att träffa din motståndare.
Tänk istället att du måste lyckas med anfallsslaget för att göra skada på din motståndare.

Sen kan man även använda regeln om "Missa måttning" på sid. 112 i N2-boken, även fast den regeln kanske inte är den bästa lösningen på problemet.

/Naug
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Om man saknar någon teknik eller tycker att någon stridskonst har för hög eller låg nivå i en teknik så är det bara att ändra. Hur lätt som helst.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
hehe...jag förstod att någon skulle svara så förr eller senare.

men detta forum är ju till för att dela sina åsikter och samtidigt kanske försöka få neotech att bli ännu mer realistiskt, nya regler eller ändrade regler är nått som i princip alla grupper kör med (vad jag har fått för mig iaf).
Så om man delar med sig av sina tankar så hjälper man andra. =)
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Det är väl även just taijutsu som inte har några sätt att försvara sig på? Varken 'Blockera' eller 'Undvika' ingår. Det innebär ju att en mästare med åttonde dan i taijutsu är lika bra på försvar som medelsvensson (under förutsättning att ingen höjt färdigheten 'Slagsmål').

Personligen tycker jag att det finns väldigt många småbuggar bland teknikerna i alla stridskonster, samt även en del konstigheter i hur själva teknikerna fungerar.

Som det är just nu tycker jag att Eons stridskonstregler fungerar mycket bättre, även om tanken med olika tekniknivåer är god. Med lite tur så har man lyckats fixa till något snyggt till Eons kommande modul 'Vapenmästaren'.
 

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Stämmer detta? Lite synd, trodde man gjorde mer källforskning än så.. det finns ju mängder med information och dokumentärer.
 
Top