Nekromanti Precision (Fördel)

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Fick en tanke kring en husregel för strid.
Precision låter en välja kroppsdel mot humanoida motståndare, men mot varelser som inte har en träfftabell så ger den ingen fördel alls.

Tänkte att man skulle kunna få +1 till skadetabellen, vilket gör det mindre troligt att få de låga värdena som ger nackdelar.

Man undviker alltså Hyggelmonstrets syrafyllda mun med sin yxa och slipper få vapnet förstört.

Vad tycks?
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Då tycker jag det vore mer rimligt att skapa fler monsterspecifika fördelar som spelarna får låsa upp genom antingen stridskonst eller expertiser.

Om du använder precision rakt av får man ju en bonus av att använda vapen med Precis, vilket gör de vapnen väldigt bra mot monster isf.

Jag hade nog i stället gjort att expertisen Hyggelmonster 3T6 ger +1 på slaget. 4T6 ger +2 osv. Tror det följer lite hur stridskonster fungerar.

Det beror självklart hur avancerat man vill göra det.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Detta var något vi diskuterade och testade under skapelsen av Eon IV - problemet är att Precision mot monster i så fall alldeles för obalanserat kraftfullt. Dessutom hackar det lite i tanken kring vändningar, då vändningar inte är "crits" utan är just "att något speciellt just skedde".
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Big Marco;n204444 said:
Detta var något vi diskuterade och testade under skapelsen av Eon IV - problemet är att Precision mot monster i så fall alldeles för obalanserat kraftfullt. Dessutom hackar det lite i tanken kring vändningar, då vändningar inte är "crits" utan är just "att något speciellt just skedde".
Fick en annan idé som kanske blir mer balanserad: om man tar Precision och ger tillräckligt med skada för att slå fram en vändning så lägger man till en skadeverkan på monstret enligt följande:

Huvud - Omtöcknad
Torso - Tillbakaknuffad
Arm - Tappar
Ben - Faller
Vinge - Landar
etc

Det är då upp tillspelledaren att bestämma vad för effekt ett specifikt anfall har på monstret, men generellt så kan -1T6 på handlingar tills slutet av nästa aktiva fas gälla som tumregel.
 
Top