Nekromanti Precis utan några gränser

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Läste om att victim91 ville ha personer i en viss åldergrupp för att de hade vanligtvis bäst fantasi och det fick mig att tänka på en rollspelsidé som jag fick en kväll..

Man rollspelar barn mellan 4-8 år och har två grundegenskaper, Kunskap - fantasi, som har skalan 1-10.
Som ni ser så har jag skrivit ett bindestreck mellan de två som om de är sammanlänkade på nåt sätt.. Det är just vad de är.. Ju mer kunskap man har desto mindre är värdet för fantasi. Med fantasi så kan man göra de mest förunderligaste saker, beroende på hur mycket man har i det.. För världen som man spelar i är dels den riktiga världen men dels barnens fantasivärld.. Med fantasi så kan spelarna ändra en del i handlingen.. T.ex. så kanske de stött på ett blått pälsmonster och en spelare kommer på att hans rollpersons förälder dyker upp och monster flyr.. Givetvis hinner den vuxne aldrig att se monstret..

Man gör slag med 11 tändstickor (eller plockepinn-pinnar).. Jag tänkte att man "slår fram" rollpersonen genom att plocka tändstickorna som i spelet plockepinn.. Ju fler man plockar desto högre har man i fantasi.. Eftersom kunskap är sammanlänkat med fantasi så drar man av värdet för fantasi från 10 och det blir värdet för kunskap. Sista pinnen som man plockar räknas inte..
Exempel: Om man lyckas plocka 6 pinnar så får man 5 i fantasi och (10-5=) 5 i kunskap.. Åldern varierar också i takt med hur många pinnar man lyckas plocka, ju fler desto yngre..

Hur man ska avgöra effekten när man "slår" för grundegenskapen med tändstickor har jag inte kommit på.. Väntar fortfarande på Snilleblixten.. Men det var inte det som jag ville ha hjälp med utan jag undrar om det finns något intresse för något sådant rollspel..
Man kan spela allt från skräck (monstret i garderoben), realtionsproblem (skiljsmässa från ett barns synvinkel), äventyr (5 klarar biffen) eller bara fantasifulla äventyr..

/[color:448800]Han</font color=448800> som bara tycker det blir lite konstigt med rollspelare som flyr in i en annan värld där de skulle spela barn som fantiserar ihop en egen värld, men det är en del i charmen
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Har jag förstått att motsatsförhållandet kunskap-fantasi är något sorts barn-vuxen-grej, där man, ju äldre och erfarnare man blir av hur världen egentligen ser ut, förlorar sin flexibilitet och sin förmåga att se världens möjligheter? Den dualismen är rätt uttjatad, men ändå intressant om man ser det i ditt lite mer handfasta perspektiv med två världar, där kunskap då kunde mäta "makt" i den riktiga världen, styrd av världens lagar, och fantasi är ens makt i fantasivärlden som styrs av barnets önskningar och vilja att förändra. Om du tänker gå längre med det här har jag ett litteraturtips till dig (jag förmodar att du redan är bekant med det men det är aldrig fel att vidga bekantskapen): Kalle och Hobbe. En helt underbar serie i sin egen rätt som dessutom på många sätt berör det ämne du tagit upp.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag gillar idén med plockepinn, men har en liten invändning: Hos barn står inte fantasi och kunskap i något motsatsförhållande. Snarare är det så att barn som vet mer tenderar att ha mer... vildvuxen fantasi, eftersom de har mera material att röra sig med.

/JPS - Ett barn i min bekantskapskrets berättade att han och Bamse skulle bygga en båt och åka för att hämta dinosauriernas skatt. Men jag fick inte följa med /images/icons/frown.gif
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Hos barn står inte fantasi och kunskap i något motsatsförhållande."

Inte nödvändigtvis hos vuxna heller. Ju mer jag vet om olika saker, desto mer har jag att fantisera om. Det finns många fantasier jag har nu som jag aldrig skulle ha kunnat ha som barn, eftersom jag inte hade något att utgå ifrån.

Fast om jag är "vuxen" kanske kan diskuteras...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jo, men nu skulle ju spelet handla om barn...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det finns många fantasier jag har nu som jag aldrig skulle ha kunnat ha som barn, eftersom jag inte hade något att utgå ifrån.

<hr></blockquote>



Det vill jag inte veta någonting om, OK? /images/icons/blush.gif

Nej, det där var elakt. Glöm att jag sa det.

/JPS
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Fantasier

"Det vill jag inte veta någonting om, OK?"

Då får du låta bli att läsa mina böcker när de publiceras ;)

Det är inget snuskigt, alltså. Det är science fiction /images/icons/grin.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Fantasier

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det är inget snuskigt alltså. Det är science fiction

<hr></blockquote>


Same thing

/JPS - Varje dag då man får tillfälle att citera Blade Runner är en bra dag
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Funktioner och sannolikheter

Använd tändstickor som skall slängas på ett bord med parallela linjer mellan dem (exakt en tändstickslängd från varandra).

Det var en gammal mattestolle som listade ut att man kunde räkna ut pi på detta sätt för länge sedan (om man kastade väldans många tändsticor). Jag är på full gång att leta reda på detta underbara bevis (men just nu får det inte plats i kanten =)




Du kan ta och kolla in [link] http://www.san.fuf.org/pi_460.pdf [/link]
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Du bör göra någon form av 'åldringstabell' eller nåt. Det kan inte ta lika lång tid för en åttåring att växa upp som för en femåring. Denna bör användas då rollersonen skapas. Detta skulle i vissa fall ge vissa trettonåringar samma kunskaper som nioåringar. Eller måste man kanske börja spelet som 4 år? Ett annat alternativ.

Jag tycker iallafall att det är en tuff idé och har tänkt lite på det själv.

Om man vill vidareutveckla idén lite tycker jag inte att fantasi och kunskap skulle vara olika saker.

Man skulle helt enkelt ha ett värde som hette Realism eller nåt sånt. För att fatisera ihop en egen värld och tro på denna krävs snarare att man 'misslyckas' med ett salag emot Realism.

På så sätt kan man inte få slut på fantasi i och med att man blev äldre, utan bara ha lite svårare att bli övertygad av självtillverkade sinnesbilder.

Om du har tänkt göra detta till ett ganska 'litet' rollspel som inte kommer att ta lång tid att tillverka hjälper jag gärna till och skriver lite. Mest för att koppla bort hjärnan från mitt eget rollspel under konstruktion.

/Mask
"Nu undrar nu kanske varför jag gjorde så där? Jag ville bara göra er uppmärksamma på att Gula sidorna finns på internet."

PS.Ett tips till alla rollspelsmakare. Under ca 10% av arbetstiden ska ni göra något helt annat, annars hakar hjärnan upp sej efter en tid intensivt skrivande och du tröttnar på ditt pågående rollspel. Detta kanske inte gäller för alla, men det är ändå bra att göra någonting annat lite då och då.DS
 
Top